Hur får jag fram hästen?

C

CCorneliaa

Idag så skulle jag rida på ridbanan som vanligt och värmde upp hästen som vanligt. Det brukar ju funka så jag antog det idag också.
Jag började med att skritta runt stallet ett par varv och sedan travade på vägen. Red sedan in på ridbanan och jobbade i trav.
Pollen var seg som vanligt gick runt och sov. Ignorerade det och bara red på tjoade och red krongliga ridvägar. Då brukar han vakna men inte idag...
Sedan började galloparbetet och jag drev på honom ordentligt på långsidorna och stog upp i lätt sits.
Tjoade på och ropade: Heja, kom igen osv. Medans jag drev på och petade lite med spöet.
Ingen reaktion utan gick på i samma seeeega gallop takt. Försökte med gallop ombyte, skänkelvikningar och allt möjligt.
Han lydde perfekt men gick ändå och sov.
Hade helt enkelt tröttnat så jag gav upp.
Lite konstigt eftersom att det var tre dagar sedan vi red på banan...

Hur ska jag "väcka" honom?:rofl:

Sv: Hur får jag fram hästen?

Har du tempat honom??
Det kan vara en infektion eller han kan ha ont någonstans!
Tycker du bör kolla upp det!

Lycka till!

Han är antagligen inte sjuk eftersom han äter bra och är pigg och glad när man rider ut i vanliga fall. Dagen innan red vi ut och galloperade på ett fält och han var pigg och glad som vanligt.

Han äter ett halvt kilo müsli (hälften majs och annat hälften havre) tre gånger om dagen + 1kg svarthavre som blandas ut i müslin.
Jag kommer inte ihåg exakt hur mycket hö han får men jag tror det är 7kg

ta ett break. rid bara ut ett tag. ja tror han har tröttnat på att alltod gör asamma sak på bana. ( för ja toka som att ni gör d) sätt upp hinder å hoppa d nån gång för att väcka honom. tempoväxling. göt lite oväntade saker, så han blir lite uppmärksam.

Det lustiga är att det var rätt så länge sedan vi red på banan...
Igår släppte jag honom på ridbanan och satte upp ett hinder och lät honom hoppa lite som han ville.
Idag ska jag pröva att rida på banan men lägga ut lite bommar att rida över då och då.

Det kan ju vara så att han bara var trött den dagen. Kanske inte det mest troliga men när min häst t.ex busar mycket i hagen och så så kan han bli lite slöare (speciellt när han går på bete), de märks både i stallet och på banan.

Du får berätta efter dagens träning hur det gick :)

Han äter ett halvt kilo müsli (hälften majs och annat hälften havre) tre gånger om dagen + 1kg svarthavre som blandas ut i müslin.
Jag kommer inte ihåg exakt hur mycket hö han får men jag tror det är 7kg

:eek:
Hade inte du en liten häst?
Går den på gräs nått?

Hur var vädret hos er när han var seg?

Jag antar att han är fullt frisk och inte har ont någonstans.
Min märr är också ganska seg och lat i början av ridpasset. Hon testar helt enkelt om det funkar att lulla runt.
Jag brukar göra så att direkt efter fram skrittning och något varv i trav fattar jag galopp och galopperar runt, manar på henne rejält och ser till att hon lyssnar. Lyssnar hon inte så på med spöt på rumpan, brukar få reaktion genom att hon lättar på bakbenen , sen efter några varv med uppväckning är hon jättepigg med BRA ordentlig frammåtbjudning.:idea:

:eek:
Hade inte du en liten häst?
Går den på gräs nått?

Hur var vädret hos er när han var seg?

Jo det är en liten häst, det var 6 kg hö om jag minns rätt. Det var rätt muligt väder men varmt.
Såg ut att bli åska och jaf tror att det var därför han var seg.

Måste förrästen tilläga att jag inte ville veta om det var något fel på hästen utan om hur man får igång honom bättre.
:D

Det verkar som att din häst tycker det är tråkigt att rida på bana... Rid ut mer i skogen! Han var seg som vanligt på banan, men i skogen var han pigg som vanligt... Antingen är det du som rider tråkigt och enformigt på banan, eller så rider du på bana för ofta. Från dina inlägg att dömma tror jag på det sistnämnda. Du kan träna mycket i skogen också med lite fantasi!

Till Vita_N_6520:
Ja, han går i en hage som tidigare använts till sommarbete. Men han äter ganska lite och ser ut att bli tjock.

Till Aia:
Jag får tyvärr inte rida ut själv men jag brukar rida på banan 3 dagar i veckan, rida ut 2 dagar i veckan (med sällskap), longera eller släppa på banan 1dag i veckan och hoppa en dag i veckan. (antingen ute eller på banan)

TS,
Pröva att hoppa ett hinder som är titthinder, med koner runt osv, så kanske han blir pigg på det iaf? Eller byt ridmiljö, testa o rid på en äng t ex eller en annan ridbana/ridhus ^^

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 659
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 401
Senast: Karminnie
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 242
Senast: Speedway
·
C
Hästhantering Jag har en paint/fullblods korsning, fem år, precis blivit inriden, eller ja...inriden och inriden... det går att hoppa upp och trava ch...
2
Svar
30
· Visningar
2 922
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar