Hur får jag försvara mig och mina djur?

L

Leon

Jag har ett problem i mitt bostadsområde vad gäller lösa hundar.
Vi är flera grannar som har våra smådjur (mindre hundar och katter) i lina på uteplatserna (enligt reglerna) vid fint väder och trädgårdsarbete. Dessa uteplatser är inte alltid inhägnade och man får heller inte hägna in med staket över en halvmeter.

Nu har det varit en amstaffliknande hund lös flertalet gånger samt en medelstor blandis som ägaren inte verkar ha koll på i området (Amstaffhunden hoppar över sitt eget staket och bryr sig inte nämnvärt vid inkallning). Vilket förstås lett till att folk inte vågar vara ute med sina mindre djur som förut. En granne är dessutom orolig för sin tvååring (kanske lite överdrivet).

Jag har kontaktat kommunen och frågat vad som gäller lokalt. Men jag vet inte riktigt vart jag skall ställa frågan hur jag får försvara mig och mina djur?
Är det någon här som vet?
Om en hund kommer in på min uteplats för att slakta en katt, hur får jag försvara katten? Slå, sparka och dra antar jag. Hur är det med dödligt våld?

Tanken att hugga den hund, som ger sig på mina djur, i nacken har ju slagit mig :crazy: , även om det redan är försent för katten efter första hugget.
Mer än ett par gånger tyvärr.

Givetvis skall problemet tas upp med ägarna, om det går att få tag på dem. Men frågan gäller då en akutsituation.
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Hundägaren brister ju i tillsyn, så långt är det solklart.
Din katt räknas som egedom, det gör väl hunden också?

Så om du "tar den i nacken" kan inte jag se några problem med juridiskt. Eller förresten, vad menar du med hugga?
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Hugga ihjäl medelst kniv typ, skulle jag tippa på.

Att ta den i nackskinnet lär ju vara helt lagligt...
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Det är svårt att svara i det enskilda fallet, men i princip har man rätt att försvara sin egen och annans egendom så länge det man gör inte är oförvarligt. Du får inte hugga ihjäl amstaffen bara för att den tittar snett på din hund, men om den är i färd med att ta död på din egen hund får du nog göra väldigt mycket till försvar. Om det vore min hund som var i akut fara skulle jag inte dra mig för att drämma till den andra hunden med en spade, eller vad som nu behövs för att få den att hålla sig borta.
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Alltså. Om hunden har en kattslamsa i käften hade jag ju helst huggit med det jag har i näven. Vanligtvis sekatör eller grässax. Skulle jag få tag på den tidigare skulle jag inte ställa mig och hugga i hunden.
Grejen är väl att det är ytterst tveksamt att man skulle hinna få tag i hunden innan katten ryker, så att säga. Det handlar om väldigt korta sträckor mellan bostäderna.

Men säg att jag hinner få tag på hunden och den vänder sig mot mig (hugger). Får jag ha ihjäl den då?
Jag tror inte heller att jag skulle orka hålla en så pass stor hund i nackskinnet/halsbandet. Den är väldigt stor. Vad får jag göra för att förhindra att jag tappar den? Om det blir en brottningsmatch mellan mig hund och katt.
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Ja. Alltså jag har ju läst att man får försvara sin egendom när det gäller boskap. Skjuta den i hagen tex. Men när det gäller andra husdjur som inte är boskap och som man inte lever av?
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Du får använda det våld som nöden kräver!
Dvs om situationen kräver att du hugger hunden - med kniv - så får du göra det.

Det är dock relativt svårt att hugga en hund med kniv. Risken att du kommer hugga genom hunden , men mot ben/skelett är rätt stor!

Bättre då att använda en yxa, spade eller liknande.

/Swat
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Tveksamt hur långt du får gå för att försvara din katt. Men det är väl solklart att hunden vänder sig mot dig när du försöker få den att låta bli katten:angel:
PL
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Ja. Alltså jag har ju läst att man får försvara sin egendom när det gäller boskap. Skjuta den i hagen tex. Men när det gäller andra husdjur som inte är boskap och som man inte lever av?

Egendomens värde kanske spelar viss roll när det gäller vilka åtgärder som är försvarliga, vad vet jag. Men ett husdjur har ju också ett emotionellt värde, och det tror jag att en vettig domstol inser. Jag är jurist och som sagt, jag skulle inte tveka att göra allt det som krävs för att försvara min egen hund. Om den främmande hunden hotar mitt eget liv skulle jag slå ihjäl den.
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Tveksamt hur långt du får gå för att försvara din katt. Men det är väl solklart att hunden vänder sig mot dig när du försöker få den att låta bli katten:angel:
PL

Jag hoppas det :devil:

Men man undrar om det även går att påpeka ifall den inte kommer åt att hugga mig rejält.

Du får använda det våld som nöden kräver!
Dvs om situationen kräver att du hugger hunden - med kniv - så får du göra det.

Det är dock relativt svårt att hugga en hund med kniv. Risken att du kommer hugga genom hunden , men mot ben/skelett är rätt stor!

Bättre då att använda en yxa, spade eller liknande.

/Swat

Hmm. Okay. Jo, jag inser ju att hunden inte kommer falla död på fläcken. Om man inte är riktigt träffsäker och får in någon special bakom skallen/i nacken.

Men jag hoppas att även om jag slår emot ben så räcker det för att hunden ska bli skyförbannad åt mitt håll istället.
Och även om det går emot ben så kan det ju innebära att hunden dör senare.
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Egendomens värde kanske spelar viss roll när det gäller vilka åtgärder som är försvarliga, vad vet jag. Men ett husdjur har ju också ett emotionellt värde, och det tror jag att en vettig domstol inser. Jag är jurist och som sagt, jag skulle inte tveka att göra allt det som krävs för att försvara min egen hund. Om den främmande hunden hotar mitt eget liv skulle jag slå ihjäl den.

Jag ringer dig när det är dags! :D;)
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Alltså, sådär enkelt är det ju inte att döda en hund i en handvändning utan handeldvapen... Speciellt inte en stor hund med ett aggressivt beteende.

Ett slag med en spade eller nåt sånt kan räcka långt, likaså att vara rasande själv. Min faster och farbror fick påhälsning av (grannens) pitbull och rottis för nån månad sen, hörde tumult, sprang ut och såg rottisen med deras katt i munnen. Min farbror är orädd och hatar dessutom den där hunden, smällde till med en spade i huvudet så att hunden släppte katten. Hunden tänkte någon sekund ge sig på honom, men tvekade och sprang iväg (smart hund, bössan hade varit nästa alternativ för min farbror)... Katten klarade sig, hundarna sprang hem, men risken att de skjuts nästa gång de kommer lösa är överhängande...
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Får han skjuta dem nästa gång då?
Jag har inget eldvapen och det är nog inte läge mitt i ett bostadsområde.

I mitt fall ser jag ju framför mig en blodig brottningsmatch mellan mig och hund. Där jag förmodligen tar rätt mycket stryk. Å andra sidan, vem vet. Det kanske är en riktig fegis. Såg inte så ut dock. Jäklarns vilken blick han har!
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Får och får. Dessa hundarna har trakasserat grannskapet så många gånger att ägarna knappast lär processa om det, de vet att varje gång hundarna kommer ut finns risken att de antingen blir påkörda eller skjutna. De har dessutom flertalet anmälningar just pga hundarna.
Vet att jag skrev en tråd för nåt år sen om dem eftersom rottisen hoppar längs ytterdörren när man passerar, någon gång kommer han komma ut och vad gör jag då med mina 3 hundar?

Men i ditt fall känns det lite luddigt, har hundarna hotat någon eller bitit någon hittills? Jag tycker faktiskt inte du ska utgå från att döda hunden, jag menar, då blir du ju skurken.
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Men fy. Nej. Så illa är det icke hos oss. De har inte bitit någon ännu. Och jag tror heller inte att de kommer ge sig på någon människa.

Nej, jag tänker inte utgå från att döda. Men med tanke på vad det är för sorts hund och hur stor den är så ville jag bara veta vad jag egentligen får göra. Om jag måste gå all in för att avstyra eller hålla fast hunden så är jag så pass liten att jag kanske måste ta till metoder som hunden senare kanske får lida av. Vilket jag förstås inte gillar heller.
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Så uppfattade jag det också. Å andra sidan om jag ger mig på hunden så kanske den faktiskt ger sig på mig också om än så bara hugger i luften ;)

Och enbart och enbart. Husdjur är ju ofta familjemedlemmar man känner oerhört starkt för (även hunden). Och det är ju i sådana fall "enbart" en hund jag då har ihjäl.
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Alltså, sådär enkelt är det ju inte att döda en hund i en handvändning utan handeldvapen... Speciellt inte en stor hund med ett aggressivt beteende.

Ett slag med en spade eller nåt sånt kan räcka långt, likaså att vara rasande själv. Min faster och farbror fick påhälsning av (grannens) pitbull och rottis för nån månad sen, hörde tumult, sprang ut och såg rottisen med deras katt i munnen. Min farbror är orädd och hatar dessutom den där hunden, smällde till med en spade i huvudet så att hunden släppte katten. Hunden tänkte någon sekund ge sig på honom, men tvekade och sprang iväg (smart hund, bössan hade varit nästa alternativ för min farbror)... Katten klarade sig, hundarna sprang hem, men risken att de skjuts nästa gång de kommer lösa är överhängande...

Det har du såklart rätt i. Jag uttryckte mig nog dåligt. Det jag menade var att jag inte skulle tveka att göra vad som helst för att försvara mitt eget liv, även om det ledde till den attackerande hundens död.
 
Sv: Hur får jag försvara mig och mina djur?

Jag menade helt enkelt att den enbart attackerade katten och inte dig, men att du skulle hävda att den attackerade dig för att få rätt att "hugga en spade" i nacken på hunden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 562
Senast: Liten
·
Övr. Hund Jag kan inte se att frågeställningen är reglerad enligt lag, det tydligaste verkar vara formuleringen: "Om någon brister i tillsynen...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
25 385
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Min extremt oseriösa granne vid sommarstugan har köpt vad han säger är en korsning mellan varg och hund. De har sedan tidigare 2 stycken...
2 3
Svar
43
· Visningar
16 944
Senast: Taxilock
·
Övr. Hund Vet inte om tråden ligger rätt:confused: Vet egentligen inte vad jag vill med tråden mer än kanske tips råd eller erfarenheter, är...
2
Svar
28
· Visningar
4 672
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp