Hur få till analys på bästa sätt?

pannis

Trådstartare
Min häst får för tillfället inte analyserat ensilage vilket jag gärna vill ha.
Anledningen är den att jag inte vet hur jag ska göra. Vi (eller min sambo) har en massa kor som han tar eget ensilage till, så jag har ju gratis tillgång tillgång till det.
Jag skulle kunna ställa undan några balar och analysera dem, men jag har bara en häst så det tar för lång tid att äta upp en bal.
Att analysera alla balar känns inte så aktuellt för det blir flera hundra och de är ganska olika beroende på vilka skördar de är tagna vid.

Det går tyvärr inte att göra mindre balar eller låta en del av skörden bli hö.

Finns det någon som har nåt förslag på hur jag ska göra för att få till en analys som åtminstone stämmer ganska bra, eller är det bästa att köpa ett parti hö och analysera det. Hur hade ni gjort om ni hade i princip gratis ensilage?

Sv: Hur få till analys på bästa sätt?

Samla lite från varje bal och lägg i en plastpåse i frysen tills du fått ihop prover från några balar. Sen skickar du in det på analys.

Samla lite från varje bal och lägg i en plastpåse i frysen tills du fått ihop prover från några balar. Sen skickar du in det på analys.

Ja så vet jag att man kan göra, men det blir ju en hiskeligt massa balar eftersom de inte står sig mer än ett par dagar efter att ha blivit öppnade och jag bara har en häst:(
Det är balar från säkert 20 olika åkrar och tre skördar så det kanske inte stämmer så bra heller om man gör på det viset?

Eller borde det kanske vara ganska jämnt innehåll av Mj och protein med tanke på att alla åkrar gödslas likadant och sås om med jämna mellanrum?
Om man bara jämför en skörd och en sorts gräs.

Ursäkta om det blev rörigt.

Nästa skörd så tar du prover direkt från fältet och sedan ber du din sambo ställa dessa balar på ett ställe så att du vet att det är dem som är analyserade. Eftersom din häst inte äter upp en bal själv så antar jag att du delar med de balar som korna får så du får ju se till att du tar från ett tillräckligt stort parti så att du får analyserat hela vintern.

De flesta mjölkbönderna använder ju analys för att veta hur mycket kraftfoder djuren behöver så att ta en analys per fält går ju också och att man sedan märker balarna ifrån vilket fält de kommer ifrån. Det finns formler hur man räknar om en koanalys till hästanalys eller så kan man be om att få till båda, det brukar inte kosta extra.

I år blir det ju svårare för det enda som du kan få veta nu är ju vad din häst har ätit genom att göra som SaraXX föreslår.

Hur man tar gräset för att göra analys finns beskrivet på de hemsidor som gör analyser. Det är viktigt att göra rätt annars blir analysen missvisande.

Man kan skära ut en bit ensilage från balens kant och in mot mitten av balen (alt. höborr). Då får du såpass mycket av en bal att det räcker med det. Nästa gång tar du direkt från fältet :)

Ligger fälten brevid varann? Isf räcker det att du tar en analys per skörd för att få ett hyfsat resultat.

Knepigt förstås! Jag kan INTE koutfodring så med överseende för att jag skriver något dumt ur den aspekten så:

Om du analyserar en eller två skördar och märker och särskiljer de balarna så kan du kanske ta ut så att det räcker för 3-5 dagar, beroende på väder, till din häst och sen att resten av balen fodras till korna. När du sen behöver nytt foder till din häst så öppnar du en av "dina" balar igen och tar ut för några dagar och resten till korna. Om du räknar med att det kan ligga ca 4 dagar i snitt så behöver du då ca 50-60 balar för att klara en säsong (7 månader á 30 dagar/ 4 dagar = 52,5 st balar).

Kanske kan fungera? Då kan du ju ta provet direkt på fälten där "dina" balar kommer att balas och skicka in för analys på det.

Senast ändrad av en moderator:

Ja så vet jag att man kan göra, men det blir ju en hiskeligt massa balar eftersom de inte står sig mer än ett par dagar efter att ha blivit öppnade och jag bara har en häst

Fast du öppnar ju inte balarna förrän de ska öppnas! :laugh:

Ta ett prov från den balen du fodrar med nu, och lägg provet i frysen.
När balen är slut tar du ett prov från nästa bal, och fyller på fryspåsen. När sedan den balen är slut tar du ett nytt prov från nästa bal som öppnas etc.

Det tar ju ett tag att få ihop ett prov på det här sättet, men det är det säkraste och mest ekonomiska när man inte har tagit provet direkt på fältet.

kl*

Lite hjälp?

Jag ska göra en höanalys.
Har valt grundpaket 2 alltså: Ts, råprotein, smältbart råprotein,energi, och mineraler (Ca, P, Mg, K)

Är det nått mer jag ska välja med?
Socker finns att välja. Stärkelse finns också att välja.

http://www.agrilab.se/gem/

Hej hej!

Jag använder grundpaketet och tycker att det räcker bra för god foderstat.

Värdena för socker och stärkelse har jag aldrig bett att få analyserat.

Hej hej!

Jag använder grundpaketet och tycker att det räcker bra för god foderstat.

Värdena för socker och stärkelse har jag aldrig bett att få analyserat.

Okej det är inget som man vanligtvis brukar ta?

En säger att man ska ta hö direkt från en ny höbal och skicka in på en gång. För ju längre det ligger dessto mindre bli näringen. Men stämmer detta??

En säger att man ska ta hö direkt från en ny höbal och skicka in på en gång. För ju längre det ligger dessto mindre bli näringen. Men stämmer detta??

Det stämmer om höet lagras dåligt så att näringen förbrukas av mikroorganismer. En hygienisk analys visar i det läget troligtvis att höet är otjänligt som hästföda...

Ett vällagrat hö tappar i stort sett bara de vitaminer som försvinner ur all slags mat vid kontakt med luften.

Men det kan ju ha en poäng att ta provtussar innan man balar höet, sås lipper man öppna en massa balar. Men det har inget med näringsinnehållet att göra i så fall, bara smidighet i hanteringen. ;)

Det stämmer om höet lagras dåligt så att näringen förbrukas av mikroorganismer. En hygienisk analys visar i det läget troligtvis att höet är otjänligt som hästföda...

Ett vällagrat hö tappar i stort sett bara de vitaminer som försvinner ur all slags mat vid kontakt med luften.

Men det kan ju ha en poäng att ta provtussar innan man balar höet, sås lipper man öppna en massa balar. Men det har inget med näringsinnehållet att göra i så fall, bara smidighet i hanteringen. ;)

Okej :)
Nu går mina hästar på fri tillgång på hösilage. Det är vårat egna hö.

Gör du som jag skrev ovan så räcker det att du tar hö från en bal. En stor rundbal är ju en bra bit av fältet så du får ju prov från flera ställen av en bal.

Gör du som jag skrev ovan så räcker det att du tar hö från en bal. En stor rundbal är ju en bra bit av fältet så du får ju prov från flera ställen av en bal.

Nu är det inskickat:banana: Vad spännande. Fast en annan har inte en aning om hur man räknar en foderstat:p

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
770
Senast: Oknytt
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 676
Senast: corzette
·
Foder & Strö Min häst är tunn över ryggen men ändå bukig och jag misstänker att han får förlite protein och att årets hö har dåliga värden då det...
2
Svar
23
· Visningar
2 816
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30