Hur få tag i kattungarna??

S

storeskog

Min katt har fått kattungar tidigare än vad jag trodde och har fött dom ute någonstans. Såg det igårkväll när hon kom in:( Försöker leta efter dom men än så länge inget resultat. Hur stor chans är det att man kan få henne att flytta in dom? Vad jag misstänker är att hon fött dom under vårat hus så där är det ingen möjlighet för mig att komma åt dom.. Om det skulle vara så, är dom skygga sen då för människor när dom börjar visa sig? och vid vilken ålder kan man ana att dom ska börja titta ut??

Sv: Hur få tag i kattungarna??

Följ efter katten och se vart hon går?
det behöver ju inte vara hon själv om flyttar in dem (om du nu kan få tag i dem), utan du kan ju själv flytta in dem..

Ja självklart kommer jag göra det om jag hittar dom och dom ligger bra till. Försökte följa efter henne inatt men hon stod bara och tittade på mig och undrade vad jag höll på med, med en ficklampa mitt i natten:d Håller på att gå ute och skramla med mat men hon visar sig inte än. vill ju gärna se så att alla kattungar mår bra och lever och hur många det är...

Allt du kan göra är nog att försöka iaktta henne och försöka lista ut vart ungarna är sedan får du flytta in dem själva. De kommer förvildas om de får växa upp utomhus.

Men hur stor chans är det att katter kan få för sig att flytta dom själva?:confused:

Kattmamman flyttar sina ungar om hon känner sig hotad. Försök att följa efter henne och ta med en låda. Hittar du ungarna så ta hem de små i lådan och ge kisse +ungar ett lungt ställe i erat hus. Lycka till med letandet.

Men hur stor chans är det att katter kan få för sig att flytta dom själva?:confused:

Inte vidare stor alls. Hon har antagligen valt ut det ställe hon anser vara bäst och där kommer de få vara ett tag. Om några veckor är det möjligt att hon flyttar på dem, men eftersom hon inte flyttat in dem i erat hus än är det högst osannolikt att hon kommer göra det i framtiden.

ok tack för svar. då är det bara att vänta och se då. har fortfarande inte sett till henne:(

Kan en katt se smalare ut innan hon ska få bäbisarna. för igår såg hon smal ut men nu när jag hittade henne va hon lite småblodig el gulaktig på benet som om hon har fått kattunge precis nyligen? eller kan det vara att hon fått med så pass långt mellanrum att hon hunnit tvätta sig igår innan jag såg henne?

Det är bara att försöka spåra upp henne och ungarna för kattungarna blir som regel lite kocko om de inte är vana vid människor.
Vi glömmer ofta att katter är mer "vilddjur" än våra andra husdjur, de blir ju aldrig riktigt tama.

Kan en katt se smalare ut innan hon ska få bäbisarna. för igår såg hon smal ut men nu när jag hittade henne va hon lite småblodig el gulaktig på benet som om hon har fått kattunge precis nyligen? eller kan det vara att hon fått med så pass långt mellanrum att hon hunnit tvätta sig igår innan jag såg henne?

Magen sjunker ner på en hona innan förlossningen vilket gör att hon kan se smalare ut. Magen hänger då mer istället för att puta ut åt sidorna.

Att hon har lite blod på benet behöver inte betyda att hon nyss fött, det är normalt med små blödningar några dagar efter förlossningen också.

ok, kände på magen igår kväll och den va rätt tunn så då borde hon redan fött dom. försöker följa efter henne men hon bara sitter och tittar och går jag iväg lite så hon inte ska märka mig på samma vis så kommer hon efter, så detta kommer inte bli lätt:crazy: men skam den som ger sig....

försökte med min ena hund men det gick inte så bra:) men just nu är hon här inne och äter så jag ska snart släppa iväg henne igen, någongång måste hon ju känna att hon behöver gå till dom små liven. Det jag är lite nervös över är att hon förra året inte bet av navelsträngarna på dom små utan det fick jag ordna:smirk:

Vi får väl hoppas att hon lyckats bita av navelsträngarna denna gång, annars är det mycket bråttom. Navelsträngarna snurrar sig lätt runt kattungarna när de rör på sig och när navelsträngarna torkar stryper de blodtillförseln och kroppsdelar kan börja dö.

Om det finns ungar bör ju mamma katt ge sig iväg efter dem, men det finns ju även möjligheten att det inte finns några levande ungar.

risken är väl att dom inte lever:cry: hon verkar inte intresserad av att gå till dom och nu har hon ju hållt sig häromkring i några timmar, vet inte hur länge dom klarar sig utan mjölk:confused:

risken är väl att dom inte lever:cry: hon verkar inte intresserad av att gå till dom och nu har hon ju hållt sig häromkring i några timmar, vet inte hur länge dom klarar sig utan mjölk:confused:

Så små kattungar behöver egentligen äta varannan, var tredje timme.

lite uppdatering. har fortfarande inte lyckats hitta några ungar, verkar som hon inte vill gå till dom när vi är ute el så kankse dom har dött:cry: så hon inte bryr sig om dom. Men jag har inte gett upp hoppet än så vi får se hur detta går:confused:

Du ser på spenarna om hon har ungar. Det brukar vara lite kalt runt dem och de är lite rödare och större än vanligt. Pälsen kan också bli lite tovig precis runt om.
Jag brukar försöka smyga efter honan och se åt vilket håll hon går och sedan lyssna, för ungarna brukar pipa högljutt när mamman kommer tillbaka efter att ha varit borta ett tag.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
451
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 574
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 644
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 224
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Djuridik
  • Hur firar ni jul?

Hund, Katt, Andra Djur