Hur få tag i kattungarna??

Sv: Hur få tag i kattungarna??

Hur går det?

Mina katters spenar syns det mycket på att de har ungar. Deras päls är lite hård runt om (av torkad mjölk/saliv) och spenarna är ganka "blottade" samt röda och mjuka. Det syns att de är använda helt enkelt. ;) Så kika på dem.

Sen kan jag tillägga att när våra ungar blivit någon vecka började mammorna gå ut och vara borta ett bra tag. Flera timmar i sträck. Ibland halva natten tom. Och våra ungar hade ingenting emot det som det verkade. Så det kan hända att de lämnar dem en bra stund, dock var ju våra som sagt ca 1 vecka vid det laget. Innan var hon bara ute 2-3 timmar i taget.

Hej
En av mina kattmammor la sina barn ute,,,,
Kom hem en dag och såg smal ut. Letade och letade hittade aldrig några barn. Trodde som dig att dom kanske var döfödda.
Flera veckor senare så skulle jag ta ut cykeln ur skjulet för att ge mig iväg till bussen. Och vad ser jag då, två kattungar smita under vedstapeln!!!!
Hinner inte leta då eftersom jag har bråttom till jobbet.
Börjar nästa dag ställa ut mat (enligt mina beräkningar så borde ungarna vara minst 7 veckor gamla). Tillslut räknar jag in 5 kattungar under vedstapeln. Det var inte lätt att få dom tama, började ställa maten närmre och närmre huset. ställde tillslut upp katt luckan (upptejpad) och ställde maten innanför. Tog väl en vecka innan jag lyckades fånga in dem i huset. Sen var det bara på med handskarna och tvinga mig på dem. Allihopa blev jätte trevliga katter, mycket tackvare att min make satt hemma och arbetade i denna vevan så att han kunde locka och leka mycket med dem. Idag har jag kvar Ture hemma (resten fick hem) och han är världens gosigaste katt. Så ge inte upp ifall du hittar dem till slut, kattmor tar troligtvis hem dem när hon tycker tiden är mogen.
Lycka till /b

nu kommer lite uppdatering, el igentligen finns inte så mycket att uppdatera:smirk: Har fortfarande inte hittat några ungar, men tror dom kan vara under huset, då jag sett henne hoppa in där 1 ggr, försökte lyssna i hålet där hon gick in men inget pip. Kan även vara så att hon lagt dom längre in så jag inte hör det. hon visar gärna inte vad dom är utan när jag är ute så är hon där jag är. Nu va det någon dag sen jag såg mamma katt. men sist jag såg henne så va hon kal runt brösten så ungar finns det säkert. Så det är väl bara att vänta och se. Hur gamla är kattungarna ungefär när som börjar gå på upptäcksfärd? vill ju få in dom så fort som möjligt.

När de är 28 dagar vet jag att man börjar ge dem fast föda och då har de ju börjat tralla runt lite utanför sin bädd.
Frågan är om de vågat sig ut vid 4 veckor om de är långt in under huset.
De blir ju ganska skygga utan kontakt med männsikor.
Så risken är att de bara tittar ut ur "gluggen" och sen sticker in igen..:crazy:
Går det ta sig in under huset på nåt sätt.
Kanske du skulle lysa in med lampa och försöka ta dig in om det går.
Det underlättar för dig om du kan få tag på dem redan nu när de är nyfödda.
De blir kvicka sen.. :D

Tyvärr kommer jag inte under huset då den ända öppningen som finns är så stor så precis en katt kommer in. Men vi får se hur det går. Får sätta fram mat till dom utanför sen och hoppas att det löser sig till det bästa.:smirk:

Lite uppdatering:banana: Förra veckan lyckades jag få ut kattungarna under huset. Som tur va satt dom precis innanför hålet så dottern kunde sträcka in sin arm och få tag på dom. Är 4 st. En liten tjej och 3 killar. Så nu bor dom här inne och har inte varit rädda så det känns jätte skönt:love:

Hundar447.jpg

Hundar452.jpg

Hundar460.jpg

Nämen!!!
Vilka små supersöta små ullbollar! :love::love::love:
Att du fick tag på dem. Vad skönt!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
451
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 574
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 644
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 224
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama