hur få tag i Contendro?

furioso

Trådstartare
Jag har nu bestämt mig för att ta ett föl efter mitt sto Lapalisse (Voltaire U. Urbinella Ue. Urbino UUE. Toddhurst xx)o vill naturligtvis börja med en internationell hingst då hon själv presterat mkt bra på internationella tävlingar. Tänker att Contendro verkligen lyckats få bra avkommor o har gillat honom ända från början....tar gärna emot fler förslag iofs men funderar ändå på att börja med Contendro. Hon är bara 15år o helt fräsch o ej tävlad mkt för att ha gått så högt så förhoppningsvis kan hon få fler bra avkommor...hon är lång o har mkt energi o kan bli het i vissa situationer, det är väl de nackdelar om det nu är några, som jag kan komma på. Skall ta bild.

Någon som vet var jag/hur jag får tag på Contendro?

Några som har Contendroavkommor att berätta om?

Sv: hur få tag i Contendro?

Har sett mängder med Contendroavkommor. Rör sig bra, oerhört bra typ och hoppar fantastiskt - MEN han lämnar ganska smått.

Det är ett gäng som tagit in på Contendro i år. Kolla asvh's faktablad och kontakta dem. Jag vet inte hur det kommer bli nästa säsong.

Sen finns det väl bara fryst att få tag på hit, och det kanske inte är det mest optimala på ditt sto? En tanke som slog mig.

jo, därför jag frågade här. Visste ju att du sett många bra Contendro o statistiken säger ju en del bra saker också!!!!

Har också läst att det är några som själva tagit in bla några som brukar vara "här inne"....

Men hur går det till? Att man kan se efteråt vilka som tog in är ju bra men hur ser jag vilka som skall ta in??????...

Ja, kaNSKE dumt med fryst....har ju ej kollat huruvida hon har infektioner heller ännu...men hon har fått 2 avkommor (båda döda) så ej ett "maidensto" o det är ju långt till nästa säsong...men är det så att jag bara kan kolla hennes ev infektioner vid brunst?

Aldrig tagit fram föl förut o kan ju ej så mkt om de praktiska sakerna så jag är djupt tacksam för alla svar!!

Tack Cyllene för snabbt svar!!

Hur smått förresten...Lappis är 1.70....men har ju Urbino bakom...

Camilla

Jo, är det ofta fryst på de hingstar (sperma) man "tar in"?

Någon som har förslag på internationell bra hingst som finns på färsk o som ger bra typ o bra ridbarhet o väldigt bra galopp? ( våddå inte så höga krav väl?;))

Landor S har funnits på färsk tidigare år! Bland de bättre vi kan få och stämmer in på alla dina krav.

ja Corland har jag precis köpt en 4 åring som har i sig. Verkar mkt bra!!! Mkt trevlig...men skimmel, är jättelöjlig, men vill ej ha skimmel.... Landor S har jg varit nyfiken på länge men ej sett vare sig på´bild eller i rörelse vad jag minns. Får kanske söka här på Buke...

Ger casir ask snygg avkommor? Dansk har jag för mig.

Ja, det skulle ändå vara trevligt med lite Contendertblod men ej roligt om Contendro ger smått. Careful men han kanske bara är känd här i sverige? Han skall ned till Lnaken såg jag o jag skall ev dit o skall då spanan in honom...

Tycker ju Sheraton är riktigt snygg o skulle vilja Szkopul för att han verkar ge så bra typ o hoppning o ingen annan med svårklasston väljer det...men först ngt lite internationellt...men nnars är ju Empire min verkliga favorit här hemma men vi vet väl ej vad han ger?

Ja, svårt det här. Måste ju lära mig först vr hur o när jag skall gynundersöka henne...:crazy:

Fördelen med Landor, Casir och Corland är att man vet vad de lämnar. De ligger skyhögt i hoppindex baserat på sina avkommor. Iaf Landor och Casir ligger också högt i typindex och lämnar vettig gång och bra temperament. Landor S har två helbröder som går GP dressyr!

Tycker det är bra hingstar du funderar på, hingstar med internationell gångbar stam! Sen är de ju lite yngre än de jag/Cirkus nämnt, vilket innebär att man inte riktigt vet vad de lämnat än.

En bekant visade en 4-åring efter Sheraton på kvalitén. Fick hyfsade poäng tror jag. Kan kolla!

ja, jag vet att det borde ju vara någon som visat vad de lämnat inte bara att de är bra själva. Jättebra att ni styr in mig på rätt spår!!

Ja, landor S ser fin ut o verkar ge mkt bra avkommor. Ger han stort?

Fin avkomma!! Älskar förresten Racot...

Jo, om jag väljer Landor S blir det linjeavel på Gotthard...o det kan väl ej vara fel? han skall väl ge ridbarhet va?:idea:

Bar a det ej blir så stort så är ju Landor S klart en tänkbar kandidat. Hans sperma finns väl på Askö om jag minnns rätt. Såg att många unghästar nu fått bra poäng efter honom. Är han mkt använd i Europa?

Ja, Casir Ask är oxå skimmel...tänk vad mkt mer man har att välja på om man kan tänka sig en skimmel. Måste försöka bli av med "skimmeltänket":D

Senast ändrad:

Jag har en 2-åring e Landor S som är 170 hög :crazy: Fast så har hon Cortez bakom de och hennes bror som är 4 nu är på 170 också, samt de andra syskonen verkar bli ganska stora också. Hon har tyvär en fraktur på ärtbenet så vi har inte kunnat börja rida in henne. Men hon är en primadonna! riktig lady, fast ändå riktigt social! Och så är hon ädel och riktigt snygg o korrekt, vilket jag tycker de Landor S jag sett över lag är! Långa ben!

Har inte sett så många Contendro som Cyllene men på auktionen jag var på så tkte jag att hästarna genomgående var väldigt små (stog 160 i katalogen på de flesta), korta och väldigt pigga. 2 av dom skulle jag tom säga riktigt heta! Jag hade väldigt höga förväntningar på Contendro-hästarna när jag åkte ner och visst hoppa dom otroligt fint och va snygga o verkade sympatiska i stallen. Men man ska väl komma ihåg att jag inte såg "grädan" eftersom de va den vanliga auktionen. Provade 2 och dom var väldigt framåt och rörde sig lätt och trevligt framåt. Kollar man på reslutaten från löshoppningstävlingarna så kan dom ju bevisligen hoppa ;)

Linjeavla på Gotthard tkr jag låter väldigt intressant ;)
Men vi får väl in Cyrano de Bergarc nästa år och han får väl anses som en int. topphingst, kanske kan vara intressant??

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har ett 4- årigt camargue sto som jag har ridit in själv, var inte speciellt erfaren när jag köpte och förstod nog inte riktigt...
Svar
13
· Visningar
1 544
Senast: Lipperta
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 337
Senast: lillkillen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 422
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
799
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka