hur få över film till hemsidan?

CallMeAce

Trådstartare
har filmer från digitalkamera som är i sådant format så att de spelas i Quicktime. hur gör jag då för att lägga upp de här filmerna på min hemsida? antingen hur man kodar själv eller hur man gör i dreamweaver (ja har en rätt gammal version av dreaweaver...version 4 tror ja)???

sen om man fått upp filmen på hemsidan, hur gör man då för att folk ska kunna titta på den? måste de själva ha Quicktime på sin dator?

en sak till. hur gör man eller vilket program behöver man använda och kan man överhuvudtaget göra om sådan film ja beskriver till en avi.fil?

:confused:
väldigt tacksam för svar :)
 
Sv: hur få över film till hemsidan?

Jag kan börja med att svara på en delfråga:
Ja. Om du lägger in en quicktimefilm på hemsidan så måste man ha quicktime för att se den.
 
Sv: hur få över film till hemsidan?

Kan svara på en till med en gång såg jag:
Att byta format är inte helt okomplicerat. Inget jag rekommenderar direkt. quicktime är trots allt ett tillräckligt spritt program i min mening och jag tycker inte att det borde vara några problem att använda det. Det går ju att snabbt att ladda ner och installera annars.
 
Sv: hur få över film till hemsidan?

kan du inte svara på hur man visar filmen för andra på nätet då? hur man lägger upp den på sin hemsida?

tack iallafall :)
 
Sv: hur få över film till hemsidan?

Klart jag kan. Jag håller ju på att leta reda på info åt dig. Du får ha lite tålamod :-)
Går inte så fort bara, för jag håller många bollar i luften just nu.
 
Sv: hur få över film till hemsidan?

Detta borde funka:
<EMBED SRC="film.mov" WIDTH="###" HEIGHT="###" PLUGINSPAGE="http://quicktime.apple.com">
Jag undrar lite på om man kan utelämna width och height och den då visar rätt storlek automagiskt. Vet du höjd och bredd på din film så fyller du in rätt siffror och lägg till 16 på höjden för quicktimeknapparna (play, pause osv). Istället för film.mov skriver du givetvis in namnet på din film och ### ska bytas ut mot filmens vidd respektive höjd+16 dårå. Testa och tjoa till om det inte blev nå bra.
 
Sv: hur få över film till hemsidan?

åå...tack så väldans väldans mycket...snällt...om ja känner mig själv rätt kommer ja säkert behöva tjoa till en gång till...ska försöka o se om ja lyckas få till det här :) ska bara se till så ja kommer ihåg hur man kodar själv me...fast du har ju redan lagt ut koden...jaja...
 
Sv: hur få över film till hemsidan?

ja tror banne mig att det funkade...det funkar för mig iallafall...häftigt...stort tack :bow: hur hittade du koden? o kommer filk som ska titta på filmen nu behöva ladda ner quicktime?
 
Sv: hur få över film till hemsidan?

nu har ja fått ett problem :( de som jag skickat sidan med filmen till, de kan inte se den..trots att de har quicktime installerat på datorn. men jag kan se filmen på min dator...det borde väl inte spela någon roll? om den ligger ute på nätet borde väl inte jag heller se den om det var något fel med något?
 
Sv: hur få över film till hemsidan?

Uj, jag somnade visst på soffan. :-)
Jag kan allt se den i alla fall. Men hupps...jag glömde att det skulle vara en </embed> sist. Det hade tydligen lagts dit av dreamweaver för dig i alla fall. Men det kan vara bra att veta för såna som läser detta och vill göra likadant.

En sak bara. Filmen är 320 pixlar bred och 240 pixlar hög. Så om du sätter width="320" height="256" så hamnar inte texten så långt bort från filmrutan. Logiken i att höjden ska vara 256 istället för 240 var då den att playknappen och skjutreglaget är 16 pixlar hög och det kan bli lite konstigt om det inte kommer med, därför lägger man som sagt till 16 till själva filmens höjd.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur få över film till hemsidan?

jo...ja hade problem med att få ut filmen först...men sen så kunde tydligen en kompis det här så han hjälpte mig till sist :) så nu syns den. roligt...hihi...
 

Liknande trådar

T
Hästmänniskan De senaste veckorna har jag kartlagt vilka av Sveriges ridföreningar som använder sig av krypterad dataöverföring (TLS, även känt som...
Svar
14
· Visningar
1 800
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 273
Senast: cassiopeja
·
Relationer jag och min man har haft våra motgångar men hänger ändå ihop, vi har snart klarat av två år som föräldrar. Även om det varit med nöd och...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
18 360
Senast: rutans
·
Kropp & Själ Jag har länge tänkt på det här men jag har aldrig kommit till skott att faktiskt skriva om det. Men nu skulle jag behöva era tankar och...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 521
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp