Hur få mjölken att sina

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare oidipus
  • Startdatum Startdatum
O

oidipus

Ok då var det äntligen dags att hämta hem sitt sto.

Hennes föl är nu 6 månader och de senaste veckorna har de bara gått ihop halva dygnet. Trots detta verkar hon ha mycket mjölk.

Jag har fått höra att man ska ta bort kraftfodret för att få den att sina, är det så alla ni som har uppfödning gör?
Hur är det med lucern då, är det ok att ge?
Hur ser varningsteckerna för juverinflammation ut (när ska man tillkalla på vet)?
Är det bra ide att istället mjölka lite för hand några dagar och inte ta bort kraften?

Snälla, ge mig lite svar, hon är för tillfället ganska mager (fölet har tagit hårt) och det känns ju inte så jättelockande att därför skippa kraftfodret särskillt länge. :crazy:

Sv: Hur få mjölken att sina

Dra ner rejält på kraftfodret, inklusive lucernet. Mjölka INTE ur, det stimulerar istället produktionen. Ge henne fri tillgång på hö, hon överlever! Tecken på juverinfl är att juvret blir kallt och hårt. Det kan gå fort, så känn över juvret varje dag. OM hon visar tecken så ta ut vet direkt! Försök inte själv först...stoet kan förlora juvret.

ok tack för ditt svar

Hur lång tid brukar det ta för mjölken att sina? När kan jag börja fodra kraft igen?

Allt går säkert bra men jag är lite orolig...

När mitt sto förlorade sitt föl i somras så blev det ju äver en natt som vi skulle få bort mjölken, inte snälllira som man gör vid avvänjning. Vi satte henne på svältkost. En nerbetad hage och inget mer i 4 dgr samt hårdmotion. Mjölken försvann på några dagar.
Nu när vi skiljer av stona så börjar vi snällt med halva dygnet och sedan hela sygnet och då drar jag ner på stoets mat till noll, hö om hon står inne annars bara smalare bete. Brukar sina på ett par dagar och på dessa dagar brukar inte magra ston falla ur så mkt mer. har ett sådant spjällstaket hemma just nu. jag ser bara till att motionera stoet udner tiden. Råd från min veterinär.

ok, tack för tipset om motion. Då ska jag sätta igång henne lite lätt redan imorgon då.
Redan nu på kvällen kände jag att juvret var ganska fullt, men något annat hade jag inte väntat mig..

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
28 014
Senast: ptr
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 157
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka