Hur få mera energi till hästen?

lovehorses

Trådstartare
JAg har en fjordning på foder som jag nyligeen satt igång och har märkt att han har ingen energi. Speciellt på banan han dör helt av.Klart han är lite bekväm av sig och lat men det känns ocdkså som energin tar slut.
Funderar på att ge energi foder men samtidigt vill jag inte ge det är han ändå är tillräckligt rund om magen.:D
JUst nu får han max 2 dl kraftfoder bara för att han ska få mineralerna i sig. Jag ger också multivitaminer. så jag tror inte att han har någon brist.

KAn ni ge lite tips på hur få upp energin.

Sv: Hur få mera energi till hästen?

Rid mer och öka konditionen på hästen!

Mer mat eller högre energitillförsel kommer inte att göra den piggare. Det extra hullet visar att den redan får mer energi än den förbrukar.

En balanserad foderstat baserad på de behov hästen har vid sin normalvikt är det enda som gäller. Det finns inga genvägar. ;)

Håller med Pinky!

Vädret kan också spela in. Här har det varit väldigt varmt dom senaste dagarna och då orkar inte min lika mycket som tidigare. Rid på kvällen när det är svalt, och kolla foderstaten

Vädret har varit på den sämre sidan de senaste dagarna så värmen är det inte.

Ska förska träna han lite mer för att få igång honom mer. Problem nr 2 är ju att han hatar bana så man måste få det till det positiva.blir svårt. ute kan han springa hur mycket som helst....

Vi ska försöka träna och träna en massa....på min lilla bekväma häst som inte anstränger sig i onödan... :D

Vädret har varit på den sämre sidan de senaste dagarna så värmen är det inte.

Ska förska träna han lite mer för att få igång honom mer. Problem nr 2 är ju att han hatar bana så man måste få det till det positiva.blir svårt. ute kan han springa hur mycket som helst....

Vi ska försöka träna och träna en massa....på min lilla bekväma häst som inte anstränger sig i onödan... :D

Det var det jag misstänkte när jag läste ditt inlägg..att han tyckte det var tråkigt på banan! Här måste du låta honom välja för om du fortsätter traggla på banan kommer han bara sega ännu mer!
Jag hade tagit ut i skogen och jobbat honom med dressyren där fÖr att få upp motivationen sen hade jag nog sKrittat av på banan..bara för att visa att det inte behöver betyda en massa slit där ute..just fjordingar är smarta (har jobbat mkt med dem) och det gäller att få dem att vilja jobba för tvinga dem..det går INTE!

Bra att hör att han inte är den ända, nu jobbas han inte mycket på bana, kanske en gång i veckan om ens det,Igår när jag jobba honom på bana så red jag "bara" 20 min och när jag kände att hans inspriation sjönk så for vi ut och skritta en sväng.

Och ju och har märke att de är fruktansvärt envisa...snacka om att testa mitt tålamod!

Banta den o den blir piggare.

Den ska bjuda på lika på banan som ute.

Använd sparkstöttingen- driv en gång o sen ska den gå av sig själv- tjata inte eller driv med skänkeln hela tiden.

Gör igång o avsaktningar o tempoväxlingar så blir det mer spännande o mindre tristess.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 148
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 856
Senast: Kalkon87
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 376
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024