Hur få lat häst pigg?

Om du nu vet att hästen inte är sjuk :)

Så precis som någon annan skrev, jobba med konditionen, dessutom kan du prova rida ut med lite hetare hästar som "stirrar upp" henne lite. Min gustav är ganska het ute och jag hade för par år sedan ett inackorderat hbl som var jättefin men lat. Vi red då ut tillsammans och då påverkade Gustav honom ganska mycket, han "hängde med" i Gustavs sinnestämmning på något sätt, Gustav drev upp hans tempo i kroppen helt enkelt.

Så precis som någon annan skrev, jobba med konditionen,

Det är ju bara att referera till sig själv. Gör man inget blir man latare och latare. Är man regelbundet fysiskt aktiv får man ju nästan abstinens om man tar det lugnt en dag. Så ut och galoppera i skogen eller på fältet! Rid inte för ofta på ridbanan och låt gärna hästen vila dagen före ett dressyrpass, så den blir lite taggad. Det upplägget har funkat för mig och nu händer det tom att han blir pigg studsar lite, trots att han var slö tidigare.

Ha derssyrpass ute på ett fält lr nåt istället för på ridbanan jämt. Du kan lägga ut pinnar eller stenar som markerar hörnen. och göra ett eget fyrkantspår.

Prova att gallopera där. Öka galoppen jätte mycket så att ni galopperar jätte fort sen minska och galoppera så sakta ni kan.

Försök få hästen att tycka det kul. sen kan ni börja rida galopp på volter och göra lika dant där öka,minska.

*bara ett tips*

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 036
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 972
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka