Hur få kvalitet på ridskola som drivs ideellt?

S

Seppo

I vår kommun (i Stockholms län) finns ett antal ridskolor som i de flesta fall är privatägda. Så finns även en liten ridskola som drivs helt ideellt. Kommunen äger anläggningen och en ekonomisk förening äger hästarna och står för ridundervisning. Den ekonomiska föreningen får inte gå med vinst, enligt de bestämmelser som finns och det blir heller inga pengar över. De bidrag man får från kommunen går till hyra för anläggningen och löpande underhåll.

Föreningen har också fyra heltidsanställda som sköter hästarna och stallarna på dagtid. Ridundervisningen sker på helt ideell basis. Det finns förstås inga utbildade ridledare/instruktörer utan det är föräldrar och ungdomar som själva ridit där som undervisar. Detta gör att kvaliteten på utbildningen är väldigt låg och många väljer att byta ridskola så fort det får plats på någon annan (köerna är långa) för att komma vidare i ridningen.

Styrelsen inser problemet med den bristfälliga undervisningen men har inte hittat någon lösning på det. Det bästa vore att de som är anställda i föreningen skulle undervisa i alla grupper för att få någon form av enhet i ridundervisningen, men då måste hästarna skötas ideelt och det känns inte heller bra.

Har ni några tips på hur vi ska kunna ge eleverna det de betalar för, nämligen en vettig ridutbildning men samtidigt inte på bekostnad av hästarnas vård?

/My

Sv: Hur få kvalitet på ridskola som drivs ideellt?

Jag tror man skulle kunna spara in en heltidstjänst, som får ha ridundervisning istället, genom att sätta medlemmarna i lite arbete. Jag vet inte om ni kanske har något sånt sen innan? På två av ridskolorna jag gick på, var det obligatorisk stalltjänst för alla över 18 år. På det ena stället fick man göra en dags helgtjänst per termin (fodra, ta ut hästar, täcken på och av,mocka osv) på det andra fick man fyra timmar, där man antingen skulle vara i cafeterian eller stallet, eller hjälpa till på tävlingar. Som vuxen människa förstod man att det behövdes för att få klubben att fungera. För ungdomar, så fanns det ett system där man kunde samla på stjärnor. Ex. om man mockade 3 boxar fick man en stjärna. 10 stjärnor, och man fick rida uteritt, eller något annat som anordnades.

För att medlemmarna inte ska fly så fort de kan, får ni kanske hitta något extra, som ingen annan förening har? Vad har ni för kurser på helgerna? Har ni "hästägare för en dag" dagar? Maskerader?

min gammla ridskola drivs idiellt av en familj. inga anställda utan familjen driver den. ca 13 lektionshästar. ridlärarna är utbilldade. kannske inga super ridlärare men jag har absolut lärt mig en massor där. jag vet inte hur dom får betalt. ha sin egen häst gratis på gården och bensinpengar tror jag.
på tävlingar så hjälper ridskole barn/ungdommarna till, man får anmäla sig innan vad man skall göra. sen har vi städ dagar då folk kommer upp o hjälper till att röja o fixa så det blir snyggt.

4 heltidsanställda att sköta stallet? Hur många hästar handlar det om? Där borde man kunna flytta över minst en till undervisning, eller två. Det går ju att komibinera som de flesta ridskolor jag har varit på. Dvs ena dan börjar man tidigt, släpper ut och mockar och har kanske någon tidig lektion, nästa dag slipper man mockning men har istället flera lektioner på kvällen...
Att sen de som rider gott kan hjälpa till ser jag som självklart men tyvärr verkar alla vilja ha betalt för att lära sig något...

Sök annan arbetskraft! Att tvinga på medlemmarna arbete är jag tveksam till - men går det inte att få ALU- eller OSA-anställda? 4 heltidare i stallet låter väldigt mycket - när jag jobbade var vi en eller två anställda i stallet och sedan ett gäng ungdomspraktikanter och diverse OSA/arbetstränande/praktikanter/PRAO-elever...

Liknande trådar

Anläggning Hur vanligt är det att en styrelse lägger allt beslutsmandat i händerna på en verksamhetschef. Styrelsen har alltså släppt beslutmandat...
Svar
5
· Visningar
1 604
Senast: Wilfa
·
Anläggning Jag undrar om det finns fler ridskolor i form av ideella föreningar som äger sina egna anläggningar och hur ni isåfall får ihop det hela...
Svar
4
· Visningar
1 277
Senast: Lotus
·
Hästmänniskan Nu börjar jag tröttna riktigt ordentligt på ridklubben där vi har ena hästen uppstallad. Det är en ridskola på anläggningen och det...
2
Svar
28
· Visningar
5 101
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hjälp önskas *långt* :( En förening fick mark av kommunen för att flytta från staden till landet. Marken där den tidigare låg behövdes...
Svar
14
· Visningar
1 233
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama