Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

När jag läser den här tråden så börja jag inse varför så många katter är fruktansvärt bortskämda och odrägliga. De får ju tydligen bete sig hur som helst.

Att dessutom föreslå att någon med allergi ska stå ut med nästäppa eller skaffa medicin så katten ska kunna få sin vilja fram och sova i sängen är absurt. Som allergisk ska man inte ha djuren i sängen. Det kan vara direkt hälsovådligt. Sova med öronproppar är dessutom väldigt obekvämt så det skulle inte jag heller vilja göra. Inte när man kan lära katten att hålla tyst.

Självklart ska man se till att ens djur lever ett gott och tillfredställande liv, men det innebär inte att man ska tolerera olater från djuren så fort livet inte passar dem. Vi har alla tillfällen i livet när djuren måste stå tillbaka och det är bara något de får köpa. Blir jag sjuk så blir det bara korta kiss-promenader för hunden och hur tråkigt det än är så tillåter jag inte att han tuggar på skorna för det.

Jag har själv en katt som ibland kan få för sig att tjuta på natten och även om jag inte daskar katten i golvet så nog tar jag henne fysiskt om hon inte lyssnar på mitt "tyst". Det gör jag med hunden också. Samma sak gäller om hon klättrar runt på mig på natten och därmed väcker mig. Katten åker då rätt ur sängen. Jag blir vansinnig om jag inte får sova. Inte heller får katten bitas när jag klipper klorna eller sura om sår behöver göras rent.

Jag försvarar inte att katten är understimulerad. Även jag anser att kattens livssituation behöver förbättras. Dock är det kattens ägare som har ansvaret och att föreslå öronproppar eller påstå att man inte får peta på en katt är bara tramsigt. Nu förstår jag varför folk har katter klättrande både högt och lågt hemma.

Fast problemet är ju inte att man inte får peta på katten, utan att TS och hans sambo belönar det beteende de inte gillar. De har ju lärt katten att om man får tråkigt på nätterna är det bara att skrika, så kommer matte ut och jagar en, eller kanske till och med släpper ut en.

Det är ju det som är problemet - man belönar ett icke önskvärt beteende. Katten kommer inte att sluta skrika förrän man slutar belöna beteendet.

Mina katter får inte heller bete sig hur som helst, men när de var små och idkade tåjakt på nätterna var det bara att ligga still och bita ihop - för for man upp för att säga till katten så tyckte hon ju bara att det var jättekul.

Öronproppar är väl för övrigt inte tramsigt - om ingen vaknar av katten är ju problemet löst. Och efter några nätter utan respons på skrikandet slutar förmodligen katten, och då behövs de inte längre.

Och jo, allergitabletter är också en bra lösning. Jag är allergisk och har katt, och allergitabletter funkar utmärkt som lösning för mig - eftersom jag råkar tycka om att ha katten i sängen, och tycker om att kunna mysa med dem på morgnarna. På vilket sätt skulle det vara hälsovådligt?
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Jag har två sånna katter.. och en allergisk sambo, i början hade vi bara en (den andra fick vi av en bekant i december som hittat henne i en ihoptejpade kartong i ett dike :devil: ), och dom håller på så där ungefär 24/7, dom har allt möjligt att göra men vill vara med oss hela tiden (extremt sociala katter) och att stänga ut dom ur sovrummet fungerar inte, jag får inte sova en minut utan att bli störd, så vi började ha dörren öppen till sovrummet och den första veckan sov de i sängen, nu tycker dom itne att det är lika roligt längre eftersom dom får göra det nu så dom väljer andra ställen i sovrummet istället - typ elementsängen eller i fönstret ovanför elementet eller i hundburen med hunden.

Att försöka lyfta ner dom varje gång dom hoppar upp i sängen gör det bara ännu roligare att hoppa upp för då får dom ju uppmärksamhet. och det är ju det dom är ute efter... Ett tips är att fylla lägenheten med roliga grejer till katten, alternativt en kattkompis (har läst att det dock inte är ett alternativ just nu, men det hjälper väldigt mycket då kisse får någon att leka med). Tunnlar och klätterställningar och en miljon små håriga möss som låter och uppmärksamhet och lek med matte och husse har gjort våra katter till änglar på nätterna :angel: Nu kommer dom oftast inte upp i sängen förrän vid 7-8 på morgonen, istället för 78 gånger per natt.
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Jag förstår verkligen trådskaparnas frustration.. Vi har tre katter på gården som egentligen är tänkta som musjägare/stallkatter, men dom vägrar vistas ute annat är tre månader om året. Där emellan lever dom rövare inomhus! Vi har en 1.5-årig dotter som sovit hela nätter sedan hon var två månader gammal- istället är det katterna som håller mig vaken. Helt sjukt!

Vi hade en kull kattungar och en del av dom som ringde ville ha en innekatt. Jag sa åt dom att fundera på en raskatt istället då dom brukar vara lugnare i temperamentet.. Min bror har en helig birma som vägrar vara ute och sover 23 timmar om dygnet :D.
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Vi hade en kull kattungar och en del av dom som ringde ville ha en innekatt. Jag sa åt dom att fundera på en raskatt istället då dom brukar vara lugnare i temperamentet.. Min bror har en helig birma som vägrar vara ute och sover 23 timmar om dygnet :D.

Birma är nog lugnare i temperamentet än vissa huskatter.
Väldigt många raser är däremot inte det. Lite väl generaliserande, tycker du inte?
Mina Damp-katter fungerar alldeles ypperligt inomhus. Dock så är det kanske skillnad med mig, som är intresserad av att mina katter är stimulerade och tillfreds.
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Att satsa på en raskatt med lugnt temperament (birma, perser elr. likn) istället för en husis om man ska ha en lugn innekatt är inte alls att generalisera för mycket. Det är sunt förnuft och ett väldigt bra råd. Chansen är då större att man får det man vill ha samt en katt som inte kräver mer än man kan ge.

Har två husisar som springer ute (hade en tredje som fick omplaceras till lantligt hem) och en perser som sover 23h/dygn och på sin höjd går ut på balkongen. Det är en enormt skillnad. Att påstå att man inte är intresserad av att hålla sin katt nöjd och stimulerad för att man resonerar så är ganska nedvärderande faktiskt...
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Ingen skrev att deras kattungespekulanter var ute efter en lugn innekatt.

Jag sa åt dom att fundera på en raskatt istället då dom brukar vara lugnare i temperamentet

De hörde av sig angående dessa kattungar och var alltså ute efter en huskatt att ha som innekatt.
En aktiv katt, oavsett ras/ickeras, kräver ganska mycket av sin ägare.
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Druvan upplevde sina katter som mindre lämpade som innekatter, då kan jag inte se något fel i att rekommendera kattungespekulanter att leta efter mer lämpliga ungar.
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Helt klart är det så, fast jag måste säga att min lilla knas härhemma är en huskatt som sover ca 20 timmar per dygn och absolut inte skulle vilja gå ut. En gång har hon varit ute, helt ofrivilligt. Hon lyckades på något vis trycka sig igenom en springa i fönstret mitt i natten när hon var ca ett halvår och ramla ut (2 våningen). Vi vaknade som TUR var till av att det var något konstigt, börjar leta efter katten för hon brukar jämt komma när man kallar. Ingen katt.
Fönstret! Så husse fick springa ut kl. 4 på morgonen och leta katt. När han kallade på henne så kom hon och hoppade upp i famnen på honom och ville in fortare än kvickt. Sen har hon inte ens försökt putta på fönsterna.

Alla katter jag haft, utom just siames-korsningen och en annan huskatt, har varit tysta, lugna och nöjda med att bara vara inne och ta det lugnt. Men som uppfödare känner man förhoppningsvis sin kull och kan avråda om det är uppenbart att det är fel katt till den personen:)

Ts och sambo kanske ändå, trots allergi skulle bli hjälpta av att ha en katt till som kompis. Då kan de ju busa tillsammans och göra av med en massa energi och umgänget blir inte bara med människorna utan även en annan katt vilket kanske gör att h*n blir mindre påträngande?
Vår katt tar faktiskt sällskap av råttorna om vi är borta för länge eller så, hon brukar sitta bredvid buren och titta på dem. Så är hon road en stund. (men hon är uppväxt med råttor så hon har ju lärt sig att man INTE rör dem)
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Man kan uppfostra katter utan att dänga dem i golvet eller på något sätt behandla dem illa. Jag kan ta tag i mina katter eller skicka dem flygandes ner från sängen/soffan/bordet, men det behövs bara göras en eller två gånger för sedan har de lärt sig vad de får och inte får göra.

Det finns liksom en stor gråzon mellan att låta dem göra vad de vill och dänga dem i golvet. Dessutom; om man måste upprepa en uppfostrande åtgärd flera gånger så bör man till slut fatta att man faktiskt gör något fel...

Dock håller jag med dig om att en allergisk människa ska INTE ha djur i sängen och att föreslå öronproppar inte heller är någon vidare värst bra ide. Katten mår ju inte bättre bara för att människan kan sova.

Fast det där är tyvärr inte nödvändigtvis en universal sanning. Jag trodde det jag med. Alla katter genom åren har det räckt med att 'kasta ner' från bord/bänkar så har det varit bra.

Sen kom Tekla, som tyckte 'kul lek matte, kasta mig igen!'. Okej, taktikbyte. Så jag ställde plåtar som stack ut en bit, så när hon hoppade upp landade hon på plåten, som vickade. Så katt och plåt åkte i golvet med buller och bång. Det brukar kunna få den mest envisa HUND att inte hoppa upp.

Tekla drog ner plåtarna, och hoppade upp direkt igen på bänken/bordet.

Vad fan.. Jag togs djupare plåtar, och hällde vatten i dem. Så nu åkte katten i golvet, blev dyblöt och det skramlade och skrällde som bara den. Ingen effekt, mer än att det strax därefter låg en blöt katt på bänken.

Då pepprade jag bänken, bokstavligt talat. Jag strödde vitlökspulver, cayennepeppar, vitpeppar osv på bordet. Resultatet blev en katt full med kryddor som låg på bordet.

Där gav jag upp. Tekla är den första - och förhoppningsvis sista - katt som jag inte kan hålla från bord/bänkar. Vilket innebär att jag slänger ner henne när jag ser henne där, men är fullt medveten om att hon ligger där en massa när jag inte ser.

(Ang hur man får skrikande katter att vara tysta så bor ju jag så bekvämt till att det bara är att kasta ut dem. Efter att siamesherrn åkt ut genom ytterdörren och landat i en halv meter djupsnö ett par gånger så insåg han charmen med att låta matte sova klart och att inte stressa personalen ;))
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Birma är nog lugnare i temperamentet än vissa huskatter.
Väldigt många raser är däremot inte det. Lite väl generaliserande, tycker du inte?

Okej, jag kanske skulle förklarat bättre vad jag menar så alla förstår:angel:. Jag vet att temperamentet skiljer mellan dom olika raserna, precis som på hundar. Det är ju självklart! Menar att det är större chans att man får en lugn innekatt om man köper en t ex birma eller perser istället för en bonnkatt. Tror aldrig jag har hört någon som misslyckats med att ha sådana raser som innekatt? Däremot vet jag många huskatter som avlivats pga mentala problem.. Så jag skulle inte sälja en huskatt som innekatt nej, utan har då rekomenderat folk att se sig om efter en lugn raskatt.
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Okej, jag kanske skulle förklarat bättre vad jag menar så alla förstår:angel:. Jag vet att temperamentet skiljer mellan dom olika raserna, precis som på hundar. Det är ju självklart! Menar att det är större chans att man får en lugn innekatt om man köper en t ex birma eller perser istället för en bonnkatt. Tror aldrig jag har hört någon som misslyckats med att ha sådana raser som innekatt? Däremot vet jag många huskatter som avlivats pga mentala problem.. Så jag skulle inte sälja en huskatt som innekatt nej, utan har då rekomenderat folk att se sig om efter en lugn raskatt.

Men sa de berörda specifikt att de ville ha en lugn innekatt, eller är det du som bestämt att innekatter ska vara lugna?
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Fast det beror ju på katten också.

Våra stallkatter är husisar (2 hanar numer då honan fått nytt hem) och utekatter i högsta grad i fint väder men under vintern ligger de och jäser vid elementet i sadelkammaren och håller sig i det varma stallet
-med ett undantag: vår lilla hittekatt (blev dumpad hos oss vid ca 1 års ålder och trivs tydligen då han stannat) som dagligen är ute på strövtåg. Han hamnar i slagsmål en del och brukar köpa att vara "innekatt" under 10 dagars medicinkur utan problem men så fort han börjar friskna till så står han vid fönster/dörr och talár tydligt om att nu vill jag gå ut.

Honan vi hade verkade trivas under sitt första år som utekatt men gradvis under hösten ändrade hon beteende och verkade vantrivas och vi lät därför henne flytta hem som innekatt till en av stalltjejerna på prov. Nu trivs hon igen och lever visserligen rövare ibland men är totalt ointresserad av att vara ute.
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Ska kanske tillägga att orsaken till att jag själv inte har katt är just tt jag tycker de ska få vara ute och jag bor inte så idag att jag kan ha en utekatt.

Om du känner att dina kattungar inte passar som innekatter så gör du helt rätt i att rekommendera ev köpare att titta vidare. Du känner ju dina kattungar bäst...

ville bara kommentera att precis som vissa huskatter inte passar att vara inne 24x7 så finns det nog raskatter som inte heller trivs med det. och husisar som mår bäst inne
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Tala med vilken läkare som helst. Är man allergisk ska man inte utsätta sig för allergener mer rän nödvändigt. Utdragen exponering kan förvärra allergin.
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

De läkare jag har pratat med säger att det inte är exponeringen i sig, utan den allergiska reaktionen som förvärrar allergin. Ju fler gånger du får en allergisk reaktion, ju större chans att allergin blir värre. Har man tagit en allergitablett så får man ingen reaktion, alltså riskerar man inte heller att förvärra allergin.

Och åtminstone för egen del så stämmer det - sen jag börjat ta allergitabletter så har allergin snarast förbättrats, medan den blev värre när jag inte tog några (tog ganska lång tid innan jag fattade att det var en allergi och inte en ovanligt envis förkylning).
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

I mitt fall är det den utdragna exponeringen som har lugnat ner min allergi så att jag idag KAN ha katt.
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

*knapplån*

Oj! Efter att ha tjatat på min pojkvän om katt nu i flera månader, så känner jag efter att ha läst den här tråden bara en sak...! "Älskling, vi struntar i katt, vi har ju ödlan!"
 

Liknande trådar

Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 746
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 385
Senast: Kaching
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 139
Senast: IngelaH
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp