Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Jag har förklarat i 1,5 år att hennes skrikande och pissande på kläder är ett problem, men det är först nu som han tar det på allvar, inte ska väl jag lastas för att någon annan inte tar ansvar för sitt djur?
Jag har avsagt mig allt ansvar för katten för jag har inte tid. Mitt förslag är att hon får bo hos någon annan tills vi har bättre boende eftersom mer tid lär vi inte få, med bättre boende så har jag lovat en kattkompis också.
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Jag skulle ha sparkat upp min sambo varendajklagång jag fick gå upp alternativ vaknade om jag var i din sits.

till ts, tycker att det är illa att du har behandlat både sambo och katt på detta sätt, för det är faktist dina handlingar som har gett konsekvensen av din sambos handlingar. Jag tycker att din sambo har superbt förslag - lämna bort katten antingen för gott eller tills ni har ett större boende, så kanske er mentala hälsa och relation överlever.
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Jag har förklarat i 1,5 år att hennes skrikande och pissande på kläder är ett problem, men det är först nu som han tar det på allvar, inte ska väl jag lastas för att någon annan inte tar ansvar för sitt djur?
Jag har avsagt mig allt ansvar för katten för jag har inte tid. Mitt förslag är att hon får bo hos någon annan tills vi har bättre boende eftersom mer tid lär vi inte få, med bättre boende så har jag lovat en kattkompis också.

Det här tycker jag du ska prata med din sambo om istället för att lufta åsikterna i ett internetforum. Speciellt när han sitter och läser samma tråd.

Du lastas inte för att någon annan inte tar ansvar för sitt djur, du lastas för att du tycker att lösningen är att "daska katten i golvet". Du borde veta bättre. Jag tycker mer synd om katten än om dig.
Och balkongen är bara varm nog sommartid? Hur har ni gjort i vinter då?
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Uppenbarligen har jag stått ut hela vintern, ätit sömntabletter för att slippa vakna, men insåg att det var helt sjukt att problemet lastades över till att vara ett problem hos mig, så jag har slutat med tabletterna. Blev ju beroende och fick hallucinationer, det är inte värt det. Jag vill hitta en lösning utan att behöva droga ner mig...
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Och jag frågar IGEN, hur funkar öronpropparna?

Du är så dramatisk... "Jag måste droga ner mig pga katten."
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Hade min sambo behandlat något av mina djur på det vis du beskriver så hade han inte varit min sambo längre.

Du får välja, katten eller sambon.
Jag håller med övriga i tråden om att du absolut inte ska skaffa barn med en sambo som kan göra ett djur illa.

Hur kan du låta detta fortgå? Känner du inget ansvar för din katt?
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Jag försöker banka in i huvudet att det är hans katt, hans ansvar, inte mitt... Och jag ska inte behöva äta sömntabletter för att lösa problemet...
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Eftersom du fortfarande inte kommenterat öronpropparna antar jag att du inte testat sova med sådana. Vilket säger mig att du inte är det minsta intresserad av att hitta en lösning som passar er alla, du vill bara bli av med katten. Synd att det skulle gå så långt innan ni bestämde er för att ta itu med det.


Jag försöker banka in i huvudet att det är hans katt, hans ansvar, inte mitt... Och jag ska inte behöva äta sömntabletter för att lösa problemet...

Daska i så fall ner sambon på golvet om nätterna, ge dig inte på en oskyldig katt som mår dåligt...
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

jag har precis sålt min bil för att snabbare kunna spara till hus, så jag försöker ju, enda anledningen jag har bråttom att skaffa hus är för att jag mår dåligt av att hålla den här katten inne, hon är för vild för att vara innekatt...

Men jag föreslog väl inte att du skulle skaffa hus?:confused:

Om katten kissar överallt och skriker hela nätterna låter det ju verkligen inte som att den trivs.

Har man en livlig katt (har två stycken själv) räcker det inte med leksaker, man måste aktivt leka med katten också. Är vår huskatt ensam hemma (utan kattkompisen alltså) leker vi med henne säkert 40 min - 1 timme om dagen. Och håller på med henne (har henne i knät etc) säkert två-tre timmar till. Annars blir hon gnällig och klängig. När kattkompisen är hemma räcker det med en timme, men då leker de med varandra säkert 1-2 timmar om dagen istället.

Kan du inte svara på mitt första inlägg? Vad händer om ni ignorerar katten istället för att belöna henne med att komma ut på balkongen när hon skriker?

Och har ni provat med allergimedicin? Den är faktiskt väldigt effektiv.

Du skriver flera gånger att katten minsann har mat och vatten, men det är väl rätt självklart att det inte är för att den är hungrig och törstig som den vill ha er uppmärksamhet? Hon har väl tråkigt, helt enkelt. Och om inte ni orkar leka med henne tillräckligt, så kan det faktiskt vara enklare att ha två katter som trivs, en ensam katt som skriker och kissar inne.
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Uppenbarligen har jag stått ut hela vintern, ätit sömntabletter för att slippa vakna, men insåg att det var helt sjukt att problemet lastades över till att vara ett problem hos mig, så jag har slutat med tabletterna. Blev ju beroende och fick hallucinationer, det är inte värt det. Jag vill hitta en lösning utan att behöva droga ner mig...

Du har ju fått en massa förslag på lösningar. Pröva dem kanske?

Sömntabletter har väl ingen föreslagit?

Det låter faktiskt som att du dresserat katten till att skrika på nätterna, genom att konsekvent belöna den när den gör det. Och sen blir du arg på den stackarn för att hon gör precis som du har lärt henne?:crazy:
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Tolkar du det verkligen som en belöning att bli utestängd på en balkong? En ickeinglasad sådan, om nätterna?
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Tolkar du det verkligen som en belöning att bli utestängd på en balkong? En ickeinglasad sådan, om nätterna?

Uppenbarligen tycker katten det, eftersom den fortsätter med beteendet. Det kanske är lite kul att bli jagad, och roligt de första minuterna ute innan det blir kallt?

Så dumma är inte katter att de fortsätter med ett beteende som bara får negativa konsekvenser.
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

När jag läser den här tråden så börja jag inse varför så många katter är fruktansvärt bortskämda och odrägliga. De får ju tydligen bete sig hur som helst.

Att dessutom föreslå att någon med allergi ska stå ut med nästäppa eller skaffa medicin så katten ska kunna få sin vilja fram och sova i sängen är absurt. Som allergisk ska man inte ha djuren i sängen. Det kan vara direkt hälsovådligt. Sova med öronproppar är dessutom väldigt obekvämt så det skulle inte jag heller vilja göra. Inte när man kan lära katten att hålla tyst.

Självklart ska man se till att ens djur lever ett gott och tillfredställande liv, men det innebär inte att man ska tolerera olater från djuren så fort livet inte passar dem. Vi har alla tillfällen i livet när djuren måste stå tillbaka och det är bara något de får köpa. Blir jag sjuk så blir det bara korta kiss-promenader för hunden och hur tråkigt det än är så tillåter jag inte att han tuggar på skorna för det.

Jag har själv en katt som ibland kan få för sig att tjuta på natten och även om jag inte daskar katten i golvet så nog tar jag henne fysiskt om hon inte lyssnar på mitt "tyst". Det gör jag med hunden också. Samma sak gäller om hon klättrar runt på mig på natten och därmed väcker mig. Katten åker då rätt ur sängen. Jag blir vansinnig om jag inte får sova. Inte heller får katten bitas när jag klipper klorna eller sura om sår behöver göras rent.

Jag försvarar inte att katten är understimulerad. Även jag anser att kattens livssituation behöver förbättras. Dock är det kattens ägare som har ansvaret och att föreslå öronproppar eller påstå att man inte får peta på en katt är bara tramsigt. Nu förstår jag varför folk har katter klättrande både högt och lågt hemma.
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Man kan uppfostra katter utan att dänga dem i golvet eller på något sätt behandla dem illa. Jag kan ta tag i mina katter eller skicka dem flygandes ner från sängen/soffan/bordet, men det behövs bara göras en eller två gånger för sedan har de lärt sig vad de får och inte får göra.

Det finns liksom en stor gråzon mellan att låta dem göra vad de vill och dänga dem i golvet. Dessutom; om man måste upprepa en uppfostrande åtgärd flera gånger så bör man till slut fatta att man faktiskt gör något fel...

Dock håller jag med dig om att en allergisk människa ska INTE ha djur i sängen och att föreslå öronproppar inte heller är någon vidare värst bra ide. Katten mår ju inte bättre bara för att människan kan sova.
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Det största problemet denna katt har är något den delar med en STOR del av katter runt om i Sverige.
Folk tror att det bara är att skaffa katt. De sköter sig själv. Man behöver absolut inte veta något, inte ha någon kunskap i hur man hanterar katter eller hur katter fungerar.
När katten sedan av någon anledning inte är så bekväm att ha som man kanske först trodde, eller helt enkelt inte är söt liten kattunge längre då finns ingen kunskap eller intresse i att lära sig om hur man löser problem.
Man löser INTE ett problem genom att dänga katten i golvet eller stänga ut den på balkongen. Jag vet inte om det är så du uppfostrar dina hundar, men det löser i allafall inte beteendeproblem hos katt. Speciellt inte beteendeproblem man själv är ansvarig för.

Mina katter är väluppfostrade och tänk, jag har inte fysiskt bestraffat dem en enda gång. Jag har ett gäng och är dessutom uppfödare.
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Öronproppar är en "quick fix" så att Svante får sova inatt och i morgon natt och katten slipper få dask. Inte på något vis betyder användandet av öronproppar att situationen vis är löst, det trodde jag att jag hade varit tydlig med. Problemet är dock Erik85:s problem att lösa, men under tiden han gör det så får hans sambo sova.

Mjuka öronproppar från apoteket är mycket sköna att sova med och sömnen blir väldigt god när allt ljud stängs av.
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Fast jag vill bara säga att det där nog är beroende på hur ljudkänslig man är själv. Jag har ju det 'problemet', att min hörsel är översensitiv (eller hur läkarna nu säger det, hypersensitiv kanske det hette?) och jag försökte med öronproppar när vår lille terrorist höll på men det hjälpte inte mycket. Det tog udden ur det värsta men det var ändå så mycket ljud att det höll mig vaken.
Fast iofs bor vi ju i en liten tvåa med öppen planlösning så vi har ingen dörr vi kan stänga om oss, det hade väl kanske dämpat ljudet lite.

Men jag hoppas att Svante kan få hjälp av öronpropparna i alla fall. :)
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Har man inte testat så vet man ju inte hur det fungerar. Får Svante sova ostört några nätter i rad så kanske hon orkar med att tillsammans med sambon tackla de övriga problemen med katten på ett bättre sätt.
 
Sv: Hur få katt att sluta skrika på morgonen?

Förvisso sant. :) Du är klok som en bok du. :)

Kan tipsa om dock att för mig funkade det bättre när jag hade öronproppar och sen tog kudden över huvudet och sen armen över och höll fast kudden så att armen också dämpade ljudet. Men det där var extremt jamande, har aldrig hört liknande.
Men som sagt, han har kommit till en matte nu som uppskattar att han är sådär högljudd och det är jättebra och vi njuter av våra tysta nätter. :D Alla nöjda.
 

Liknande trådar

Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 746
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 385
Senast: Kaching
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 139
Senast: IngelaH
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp