Hur få hunden sluta jaga skotern?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Phocahontas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 915
P

Phocahontas

Min lilla kille är nu dryga nio månader gammal och ännu ett problem har nu visat sig. Han jagar skotrar. Inte bara en bit utan han springer riktigt långt. Spelar ingen roll om han hamnar på efterkälken. Ibland så funkar det att kalla in honom INNAN skotern har kört förbi och sätta ner honom eller leka med honom så han är upptagen med annat. Om man däremot inte hinner kalla in honom innan skotern kommer för nära så då springer han. För allt han är värd. Han hör ingenting utan lever i sin egna lilla värld.

Vi har testat att kasta något, en handske eller dylikt, på honom men för att det ska funka så måste den träffa PÅ honom. Kommer den bredvid honom så hoppar han åt sidan och springer vidare. Hur ska man träna bort denna fula ovana? Vill ju gärna kunna låta honom få den friheten att springa lös. Förslag?

Sv: Hur få hunden sluta jaga skotern?

Min lilla kille är nu dryga nio månader gammal och ännu ett problem har nu visat sig. Han jagar skotrar. Inte bara en bit utan han springer riktigt långt. Spelar ingen roll om han hamnar på efterkälken. Ibland så funkar det att kalla in honom INNAN skotern har kört förbi och sätta ner honom eller leka med honom så han är upptagen med annat. Om man däremot inte hinner kalla in honom innan skotern kommer för nära så då springer han. För allt han är värd. Han hör ingenting utan lever i sin egna lilla värld.

Vi har testat att kasta något, en handske eller dylikt, på honom men för att det ska funka så måste den träffa PÅ honom. Kommer den bredvid honom så hoppar han åt sidan och springer vidare. Hur ska man träna bort denna fula ovana? Vill ju gärna kunna låta honom få den friheten att springa lös. Förslag?

såg du inte tv 4 + hundkotschen i kväll . kolla nätet , fins nog där. Handlade just om hund och skoter.

såg du inte tv 4 + hundkotschen i kväll . kolla nätet , fins nog där. Handlade just om hund och skoter.

Tänkte precis säga detsamma.

till TS
du kan nog kolla på det på tv4.se =)

ja men attityden kan väl vara mer ödmjuk kanske? de e så många här som slänger dumma kommentarer över lag tycker jag. visst är lina jätte bra redskap.

om du tycker det jag skriver är ointressant behöver du inte heller svara.

Har du en fungerande inkallning på hunden? Läste tidigare tråd då du hade problem med den. Om hunden inte kommer i vanliga situationer så att den skulle göra det när den har roligt o jagar skotrar är inte så troligt. självbelönande. Tycker lina är ett utmärkt förslag risken finns ju att hunden annars blir påkörd om den springer ut framför tex.

Börja träna vanlig inkallning tills det fungerar o försök sen att träna med en skoter under kontrollerande former. Dvs du arrangerar ett möte o tränar succesivt att öka retningen.

Ett tips kan vara att lära honom att när man skramlar med tex nycklar (plåtburk med stenar i, kedja etc.) är det bäst att passa sej. Annars händer något obehagligt. Nycklarna, burken, kedjan kommer farandes i luften o träffar honom. En handske gör varken till eller från. Det måste kännas. Visst kanske inte så snällt men det kan ju rädda livet på honom. Bättre ta i en gång rejält än småfjutta.
Min hund är uppfostras då att den vet att om jag kraffsar i grus tex eller har grus i näven är det bäst att passa sej. Det kommer grus farandes OM man inte gör som matte säger.

Förslag:

1: Öva mer lydnad
2: Lära hunden skvallra på skotrar, läs mer i Eva Bodfälts Kontaktkontraktet
3: Gå ut med hunden i långlina, när den ser en skoter så ger du hunden ett rejält obehag, graden bestämmer hunden. Så fort den väljer att möta upp mot dig igen, berömmer du.

Jag ser det som två separata problem eg. Att lösa 'inte jaga skotrar' kan man göra ganska enkelt om man bara kopplar ihop obehag med skotern. Det löser ju dock inte problemet med att han lyssnar lite som han vill på inkallning.

Så, skulle som du redan fått tips på fokusera på inkallningen och lydnad, och inte just skotrar. Men är det ett väldigt akut problem med skotrar så visst kan man lösa det med skoterkopplat obehag. Men den hittar nog något annat att jaga då, istället..

Jag såg programmet men detta handlar inte om samma problem han hade. Mitt problem är att han rusar efter dom.

Inkallningen fungerar nu. Inte 100% med andra hundar men så pass att jag numera har honom lös på flertalet av våra promenader.

Ska testa med linan, tyvärr så verkar det vara en hund som märker att han har linan på och därför lyder. När linan den kommer av så bryr han sig inte igen.

Jag ser det som två separata problem eg. Att lösa 'inte jaga skotrar' kan man göra ganska enkelt om man bara kopplar ihop obehag med skotern. Det löser ju dock inte problemet med att han lyssnar lite som han vill på inkallning.

Så, skulle som du redan fått tips på fokusera på inkallningen och lydnad, och inte just skotrar. Men är det ett väldigt akut problem med skotrar så visst kan man lösa det med skoterkopplat obehag. Men den hittar nog något annat att jaga då, istället..

I och för sig...
Då röstar jag för skvallerträning.

Inkallningen fungerar nu. Inte 100% med andra hundar men så pass att jag numera har honom lös på flertalet av våra promenader.

Bara att fortsätta träna o träna o snart är det ju sommar o snön smälter o då är ju det problemet borta. Tills nästa vinter. Men några månader blir ju skoter fria i alla fall.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 311
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 161
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 432
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam... 2 3
Svar
49
· Visningar
6 100
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka