Hur få honom att sluta hoppa upp på bord?

Sasse

Trådstartare
Sedan ett par månader tillbaka så har min katt börjat hoppa upp på ett bord. Vet inte alls varför han började med detta beteende till att börja med, men han glömmer hela tiden bort att han inte får vara där. Det gäller alltså endast ett bord, han låter alla andra vara.

Vill gärna ha tips på hur jag kan få honom att låta bli detta. Han vet att han inte får, det märks väldigt tydligt när man tar honom på bar gärning. Det är väldigt sällan jag hinner fram för att lyfta ner honom numera, utan han får bråttom att hoppa ner om man råkar titta på honom en millisekund för länge. Vilket jag såklart inte heller vill. Jag vill inte att det blir fler märken än nödvändigt på bordet.

Finns det några tricks för att få honom att förstå att han inte ska hoppa upp där? Jag har inte sett några resultat i att bara lyfta ner honom som jag utövat tidigare, snarare att han numera är på bordet oftare. Så jag letar efter andra lösningar. Kan man spraya något på bordet som inte luktar behagligt?

Vi har en tillfällig lösning (eller långvarig beroende på om han släpper beteendet eller inte) att lägga ett täcke på bordet. Men det hade varit finemang om han slutade hoppa upp där helt. Han håller sig som sagt borta från de andra borden, så jag vet att han kan!
 
Sv: Hur få honom att sluta hoppa upp på bord?

Nu är jag ingen kattmänniska, utan mer åt hundhållet men iaf. För att göra en lång historia kort så hade vi problem med en hund som hoppade upp på köksbordet. Det spelade ingen roll om man åt eller inte. Det slutade med att vi fick sluta använda köksbordet ett tag och tejpa hela bordet med dubbelhäftande tejp. Blev obehagligt för vovven att gå på och tillslut slutade han försöka. Det är en bra lösning om man inte kan stå redo och säga till, och det skadar inte katten :)
 
Sv: Hur få honom att sluta hoppa upp på bord?

Katter tycker inte om citrusdoft (iaf inte normala katter...) Jag skulle inte rekommendera att spraya hela bordet i citronsaft, men kanske ställa en kopp med citronsaft där han brukar vara?
 
Sv: Hur få honom att sluta hoppa upp på bord?

Eller strø lite vitpeppar på bordet! En katt som fått peppar i nosen glømmer inte!
 
Sv: Hur få honom att sluta hoppa upp på bord?

Spraya vatten på katten när den är där eller linda in bordet med ungsfolie :p , dom gillar inte att gå på sånt som känns obehagligt och prasslar eller som någon annan nämnde, tejp. Lycka till.
 
Sv: Hur få honom att sluta hoppa upp på bord?

Har haft samma visa med mina missar. Har flitigt använt blomsprutan som jag fyllt med vatten, de är varken på bordet eller köksbänkarna.
Annars kan man använda tejp men om ni fortfarande vill kunna använda bordet köp flugpapper (breda ark) och lägg runt bordskanten.
 
Sv: Hur få honom att sluta hoppa upp på bord?

Tack för tipsen! Han har hållit sig ifrån bordet av sig själv några dagar, men anar att han börjar hoppa upp igen när vi inte är hemma. Ska se om några av metoderna här kan hålla honom borta från bordet. :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 745
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 193
Senast: Marvin
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
213
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp