Sv: Hur få henne att stanna kvar i transporten?
Bara en tanke: Det går inte för er att hyra ett släp med fronturlastning?
På sådana här hästar kan det vara bra att gå igenom släpet ngr gånger, så att de inte tänker bakåt när de kommer in, bryta mönstret liksom. Och sen öva på att stanna i transporten, vänta en kort stund, och sen gå ur framvägen igen. Gång på gång, tills hon slappnar av och inte tänker bakåt.
Sen kanske man inte har den möjligheten.
Jag hade inte det med min häst, och han var precis som din, han slängde sig bakåt i vild panik. Jag förespråkar inte att man binder fast hästen i transorten så att den skadar huvudet om den får panik, hästen ska vara ouppbunden tills dess att luckan är stängd.( Detta innebär alltså för mig att ngn håller i hästen..)
Jag gjorde som så att min häst fick gå in i transporten med mig, och när han var inne så var det ett gäng som lyfte upp linor som låg på rampen (han klev över dem på vägen in) och höll emot när han kastade sig. Jag höll emot därinne, klappade honom mjukt när han väl lugnade sig. Mat var i början inte att tänka på, han var för stressad. Men efter att vi gjort så här ett par tre gånger, så lugnade han sig så pass att han kunde stå i transporten, vi kunde stänga luckan och han kunde slappna av såpass att han åt lite i transporten.
Efter någon vecka kunde vi åka, men vi var noga med att alltid ha linor med ifall att han skulle få återfall.. Dock så fick han inte det, han blev så småningom så pass lättlastad att min man kunde leda in honom, (han är totalt icke hästmänniska, men väldigt lugn) och jag stängde lugnt luckan bakom honom.
Och för att klargöra, jag drog inte in honom med linor, jag höll honom bara kvar med dem..
Ett annat tips är att träna hästen att gå fram vid tryck bak. Led hästen på stallbacken, backa henne mot en lina, ett staket eller dy. Så fort hon vidrör staketet, driv framåt. Tillslut kommer hon att lära in att vid kontakt bak, gå fram. Annars är ju hästar mottrycks djur, men just detta går att lära in. Testa!
Och du, lycka till!! Du kommer att klara det, med mkt tålamod, men sen kommer du att få lön för mödan!
Peppkram!