I
idalie
Jag har en ponny som jag haft i ett halvår. Hon är 6 år och varit riden i 2½ år. Hon har aldrig gått i form. Jag har på det här halvåret aldrig ens fått henne att söka sig neråt oavsett hur mycket jag än försöker. Jag börjar nu känna att det är ohållbart, hon blir mer jobbig att rida för varje dag som går. Hon tycker att det är kul att bli riden men bara hon får göra som hon vill. Såfort man börjar vilja ha något mer av henne så bara slutar hon att bry sig, lyssnar inte för något alls (och jag är inte den enda som dragit denna slutsats, jag har låtit andra väldigt erfarna ryttare rida henne men inget funkar. Däribland en tjej som har många vinster i MsvA dressyr). Jag vet ju att många ponnyer är så här, det är inte min första ponny som är sån, men jag hoppas att någon här kanske har något tips på hur jag kan få henne att lyssna mer och faktiskt vilja jobba?
Självklart har vi varierad träning, vi rider ut (både med sällskap och ensamma) minst två gånger i veckan, hon vilar 1-2dagar och så hoppar vi en gång och kör markarbete en gång. En gång varannan vecka så klättrar vi även, i ett försök att på något sätt få henne att arbeta i uppförsbacke (men det brukar ofta sluta med att hon bara vänder och går ner om jag överhuvudtaget får upp henne några meter. Återigen, vill hon inte så gör hon det inte.)
Jag blir så fruktansvärt less på det för jag älskar verkligen ponnyn. Jag vill ju att ridningen, som allt annat, ska vara roligt och att vi båda ska tycka det. Snälla, kan någon ge mig tips?
Självklart har vi varierad träning, vi rider ut (både med sällskap och ensamma) minst två gånger i veckan, hon vilar 1-2dagar och så hoppar vi en gång och kör markarbete en gång. En gång varannan vecka så klättrar vi även, i ett försök att på något sätt få henne att arbeta i uppförsbacke (men det brukar ofta sluta med att hon bara vänder och går ner om jag överhuvudtaget får upp henne några meter. Återigen, vill hon inte så gör hon det inte.)
Jag blir så fruktansvärt less på det för jag älskar verkligen ponnyn. Jag vill ju att ridningen, som allt annat, ska vara roligt och att vi båda ska tycka det. Snälla, kan någon ge mig tips?