Hur få hästen att vilja bygga muskler?

I

idalie

Jag har en ponny som jag haft i ett halvår. Hon är 6 år och varit riden i 2½ år. Hon har aldrig gått i form. Jag har på det här halvåret aldrig ens fått henne att söka sig neråt oavsett hur mycket jag än försöker. Jag börjar nu känna att det är ohållbart, hon blir mer jobbig att rida för varje dag som går. Hon tycker att det är kul att bli riden men bara hon får göra som hon vill. Såfort man börjar vilja ha något mer av henne så bara slutar hon att bry sig, lyssnar inte för något alls (och jag är inte den enda som dragit denna slutsats, jag har låtit andra väldigt erfarna ryttare rida henne men inget funkar. Däribland en tjej som har många vinster i MsvA dressyr). Jag vet ju att många ponnyer är så här, det är inte min första ponny som är sån, men jag hoppas att någon här kanske har något tips på hur jag kan få henne att lyssna mer och faktiskt vilja jobba? :confused:
Självklart har vi varierad träning, vi rider ut (både med sällskap och ensamma) minst två gånger i veckan, hon vilar 1-2dagar och så hoppar vi en gång och kör markarbete en gång. En gång varannan vecka så klättrar vi även, i ett försök att på något sätt få henne att arbeta i uppförsbacke (men det brukar ofta sluta med att hon bara vänder och går ner om jag överhuvudtaget får upp henne några meter. Återigen, vill hon inte så gör hon det inte.)

Jag blir så fruktansvärt less på det för jag älskar verkligen ponnyn. Jag vill ju att ridningen, som allt annat, ska vara roligt och att vi båda ska tycka det. Snälla, kan någon ge mig tips?

Sv: Hur få hästen att vilja bygga muskler?

Ta hjälp utav en duktig tränare och rid dressyr, dressyr och dressyr. Varva det med uteritter.

Hej, om jag vore du så skulle jag anlita en hästfysioterapeut eller en kotknackare, nu vet jag inte var du bor men Mälarkliniken har en bra kotknackare. Det låter som hon kompenserar en rörelse som är svår för henne beroende på något, jag utgår från att hon inte visar hälta. Annars är det nog att du får börja med att markarbeta henne, gärna longrein, alltså på långa tyglar så att du visar henne mer tydligt på vad du vill att hon ska göra. Om du inte vet hur googla så hittar du litteratur. Så blir det billigare om du inte har en duktig tränare som kan visa dig hur. MVH Anna:)

Skaffa en bra tränare, det kan göra underverk på bara en gång faktiskt. Det är nog det ändå du kan göra för att det ska gå framåt.

Angående det att hon inte vill klättra så kan du ju sitta av och leda henne upp och nedför backarna. Om hon har dåligt med muskler är det ju inte konstigt om hon försöker smita undan när det blir tungt och jobbigt. Om du kan (eller kan få någon som är duktig att hjälpa dig) är det väldigt bra att tömköra. Det är oftast lättare att få en omusklad häst att arbeta om den slipper bära upp en ryttare.

Förstår den vad du ber den om?

Hur pass väl inriden är hästen, förstår den vad alla hjälper innebär. Min häst är bara "slitochsläng"inriden och håller först nu på att lära sig hur han ska bära sig och det med hjälp av tränare.
Tömkör du något, det kan vara ett bra sätt att få henne att arbeta rätt.

Kanske du måste börja om från ruta ett och ta ett steg i taget. Först se till att skritten sitter, att hästen trampar under sig och skjuter på med bakbenen och sen vidare till trav när det funkar osv. Terräng är ju superbra för att få lite bakbensaktivitet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 361
Senast: lirco11
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 183
Senast: CaisaCax
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 531
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka