Hur få hästen att förstå?

Z

Zab

Ok.. detta kan bli en ganska flummig tråd..men vi provar..
All hästhantering handlar ju i grund och botten om att hästen ska förstå vad vi vill att den ska göra. Förstår den inte kan den inte utföra det, det är nog alla överens om..

Men.. hur får ni den att förstå?

Läste nyss i en tråd om en bukare som lärt sin häst att spegla hennes rörelser. Det borde ju inte vara omöjligt alls iom att hästar leker med varandra på ett liknande vis, en slags träning att sammarbeta om flocken skulle bli anfallen. Men tja.. min häst håller t.ex. bra tempo med mig, springer jag så springer han brevid i samma fart, stannar jag så stannar han, ökar jag så ökar han.. men börjar jag göra ''konstigheter'' (typ..höga benlyft) så bryr han sig inte alls. Har jag tur följer han med när jag svänger.. :3 Hur ska jag få honom att förstå vad jag menar där, att jag vill att han ska reagera på mina skumma benlyft? Hur hade ni gjort?

Eller andra situationer, vilka som helst.. ni tycker att ni är tydliga men hästen reagerar inte alls, om något ser den smått förvirrad ut.. Hur hade ni tänkt för att hitta en annan lösning, andra signaler?
Beskriv gärna och berätta:)

Jag vet att den här tråden nog blir lite flummig och en del spekulationer (om någon ids svara), kanske den borde ligga på gnägg.. samtidigt tycker jag att just förståelse har så mycket med hela hanteringen att göra.
Jag hoppas att detta kan bli en rolig och givande tråd i alla fall.. :crazy:

Sv: Hur få hästen att förstå?

Det är ju egentligen inte hästen som ska förstå utan vi som ska förstå hur hästens signaler fungerar så att vi kan överföra dem på oss och på så sätt kommunicera.
Att man lär sig förklara för hästen på ett sätt den kan begripa.

Just att få hästen att lyfta på benen som du, då kanske man måste träna hästen på att bli mer uppmärksam på ditt kroppspråk, och inte bara hur fort du springer typ.
Kanske kan du börja med att visa med dina ben vad du vill att han ska göra med sina?
Tex när min kille skulle lära sig att kliva upp på ett däck så satte jag dit mitt ena ben och petade sedan på hans tills han fattade att han också skulle lyfta och ställa upp det.

I övrigt.. om hästen inte förstår signalen jag tänkt han ska lära sig.. då fortsätter jag med signalen tills han gör allra minsta antydan till att göra det jag tänkt. Gör han annat fortsätter bara signalen tills han gör ett försök åt rätt håll.

Igår tex skulle jag lära unghästen att gå fram för skänkeln. Han kan redan gå fram åt det håll jag pekar och för smackningar. Så satte jag mig på ryggen och klämde försiktigt och gav till ett litet smack samtidigt som jag pekade. Så tog han ett litet tveksamt steg fram, då släppte jag allt tryck direkt. Två till såna övningar, sen gick han fram enbart för skänkeln. :love: (om än lite tveksamt)

Men till slut är det ju hästen som ska förstå vad vi menar, oavsett om vi först måste lära oss hästspråk för att den ska kunna förstå vår förklaringar. Sen måste ju vi naturligtvis förstå hästen med, hur ska man annars veta om något är svårt, om den testar en eller om mitt budskap inte nått fram. Så jag håller med dig, men jag tror du missade lite vad jag menade..

Ok.. hur gör du om han över huvudtaget inte ens reagerar på dina signaler? :crazy:

Bra exempel med unghästen :P

jag tror inte als pa en sadan traning som du beskriver, varfor skulle hasten borja lyfta sina ben hogt for att du gor det?

Om du borjar skaka pa huvudet kommer hasten gora likadant? el om du borjar vaga fram och tillbaka?

Naa att fa hasten att forsta vad du vill ar lite mera rafinerat an sa.

med ett vall uttankt program och ett pedagogiskt satt kan man fa sin hast till att gora mycket.

men jag maste saga att vifta pa bennen ar ingen start pa ett vallutank pogram och ar inte heller pedagogiskt.

Att fa en hast att folja efter en ar en valldigt simpel ovning allt som behovs ar bra arbete fore och sen sa foljer hasten efter en. Att hasten "leker hund" hander inte for att man springer runt pa ridbannan och foroker locka hasten till sig, utan som sakt nar hasten arbetar vall och forstar vad du vill sa kommer de detaljerna automatiskt utan traning.

Men jag sager inte att man inte kan lara sin hast att lyfta benen och att harma dig, men borjan ar inte att harmas, utan nar hasten borjar harma dig har du natt slutet, ditt mal.

Jo tack, jag har ju märkt att min träning är rent åt helvete (om man nu ska kalla det träning när man typ provat en gång bara för att se om det blev nåt av det), så hur skulle du göra lite mer konkret?

Men det var bara ett exempel... Hur ser ett väl uttänkt program ut för dig? Behöver inte vara att lyfta ben, utan kanske för att lära in något helt annat. Och om hästen inte förstår trots att du tycker att du är tydlig, försöker du som skuggi, eller provar du att förklara på ett annat sätt?

Intressant fråga/diskussion tycker jag!!

Nummer ett för mig är att ha hästens uppmärksamhet. Inom NH talar man tex om detta - att man ska ha "hästens båda ögon", dvs dess fulla uppmärksamhet. En mycket erfaren dressyrtränare (bl.a. Spanska ridskolan) talade på en kurs om att utövare av olika discipliner brukar träta om vad som är mest "onaturligt" för hästen - hoppning eller dressyr. Tränaren menade att det är oväsentligt vad vi kräver av hästen - det som är "onaturligt" är att vi kräver dess fulla uppmärksamhet. Det är först när vi har hästens uppmärksamhet som vi kan få den att utföra det vi vill och samtidigt måste vi emellanåt låta den "vila" från detta krav när vi tränar den.
Inlärning handlar ju också om motivation - hur motiverar jag min häst att lära sig det jag vill??

Off topic kanske?? :smirk:

Jag brukar iaf i ridningen försöka provocera fram det var vill att den ska göra, i lugn och ro, och på så sätt få tillfälle att berömma det som var rätt så hästen uppmuntrasa tt göra samma sak igen när samma situation dyker upp på nytt. Samma sak när jag står brevid.

Hunddressyr ???? Höga benlyft hör till den högre skolan och är mycket ansträngande. Vad är meningen med träningen ? Vart vill Du nå ?? Hästar är inga leksaker.

OK, för det första var det ett exempel, inget annat. Sedan menade jag från marken, inte med min extra vikt på ryggen.. nog kan även en otränad häst lyfta frambenen lite grann utan att ta skada? Kommer ihåg på gympan i skolan när vi skulle springa med höga knän på en tjocck madrass i 10 minuter.. ansträngande som f*n men inget man tar skada av att göra ett par tre steg. Och det jag vill uppnå.. tja, det var ingen direkt träning, ville bara kolla om jag hade hästen ''med'' mig, om han skulle reagera på mitt kroppspråk på det viset (eller något vis alls), alltså inget ''spring såhär i 20 minuter som träning'' men kanske om jag haft lite tur hade det varit en ansats till att försöka svara på mitt kroppspråk och leka några steg.
Leksaker? Var har du fått det ifrån? Mitt nummer ett mål med all min hästhantering är att få en fin relation med hästen. Ibland kommer vi närmre varann, ibland blir det fel. Men lek är viktigt för både hästar och människor, så varför inte leka med dem? Naturligtvis på ett sätt de uppskattar.

Var snäll och var lite trevligare i tonen tack, jag tycker inte om att bli utpekad som nån idiot/djurplågare, om du anser att jag gör fel kan du påpeka det mildare. Gärna utan 4 frågetecken efter en mening, t.ex.

Varför svarar du inte på tråden och ger exempel på din träning istället?

Låter vettigt. Kom gärna med exempel för att göra det ännu tydligare :P

(ja, jag tjatar om exempel hela tiden ;) )

Tack! :bow:

Hur gör du för att få uppmärksamhet? Läste i nån bok om att stampa i marken och sånt för att få hästen att titta på dig.. det funkade inte för mig, jag är nog inte så intressant.. :crazy:

Motivation är ju också viktigt, jag har inget emot att det diskuteras här :P

Tja... man får ju fundera på om det kanske är en signal som jag använder till så mycket olika att hästen bara tror att det är en del av mitt rörelsemönster :angel:
Men som när jag skulle lära valacken att kliva upp på däcket, då visade han inget intresse alls först att spegla. Det var först när jag pekade honom "upp" och petade med sticken på frambenet som han reagerade. Sedan får man väl kanske upprepa detta, så hästen fattar att han ska börja ge bättre akt på vad benen tar sig till.

Om de inte reagerar alls kan man förstärka/förtydliga på olika sätt, kolla att man inte samtidigt ger motstridiga signaler. Reagerar de "fel" kan man bara vänta med bibehållet "tryck".

Hmm.. finns garanterat mycket duktigare personer här som kan detta bättre... :o

Angående motivation är det väl lite olika vad hästen tar som belöning.
Unghästen tycker att höjden av belöning är att få kliva upp på traktordäcket.
Vuxna hästen tycker ännu att det mest verkar som ett straff :angel:
Unghästen tycker att klappar och gos är beröm.
Vuxna hästen vill bara slippa tryck.

Man får försöka hitta på att göra roliga saker som beröm, då blir de motiverade. Vuxna hästen tex gillar att tölta i fin kraftfull form nuförtiden, för han vet att han alltid även får en busgalopp vid något tillfälle under ridturen. Man kan hoppa över busgaloppen vid ett par pass, men sedan slutar han att göra den fina tölten tills han får bus-springa lite också. :idea:

Men motivationen är väl det som är det minst lätta...

Det är inget konstigt egentligen. Tex om hästen ska lära sig att flytta åt sidan för höger skänkel eller att jag pekar på hästens sida från marken. Jag gör gesten tydligt och ger den signal jag ska använda. Sedan ser jag till att hästen gör det jag vill koppla till hjälpen, och berömmer mycket. När jag berömmer använder jag alltid samma röst och ord, för då kopplar hästen det med att den är duktig och gör sitt bästa för att få ordet igen. Gör om några ggr, och slutar alltid exakt när hästen gör det jag vill. Tex uppsuttet sitter jag stilla och gungar försiktigt med skänkeln jag vill att den ska flytta för. Låter hästen tänka efter i lugn och ro, och så fort den flyttar sig en aning åt rätt håll slutar jag och berömmer. Gör om några ggr. Sedan räcker det med att knappt nudda sidan och ge vikthjälp för att få hästen att flytta, och från marken bara peka. På så sätt lär den sig exakt vad det betyder, en sak i taget och blir jättekänslig för de hjälperna. Bara att koppla ihop med andra hjälper och använda till vad som helst.

Ganska typiskt, lite westerninspirerat sätt. Förmodligen som de allra flesta gör. Det viktiga är att inte nöta för länge, för då är det vissa typer av hästar som blir nonchalanta och"jag kan själv-aktiga" och gör hejvilt så fort de känner en tillstymmelse av hjälpen. Det är därför jag gör ett steg i taget åt sidan först, och sedan kopplar ihop fler. jag tycker det är viktigt att hästen får tänka medan man gör, och att man inte tar i för mycket. Det får ju inte vara obekvämt att få signalen, utan bara en signal hästen går och väntar på och lyssnar efter. Så att hästen ser det som en lek och utmaning att göra det man ber om.

Det gör inget att du inte är ''bäst'' eller nåt:P Jag letar egentligen inte efter nåt speciellt träningssätt eller tips, vill bara se hur alla andra gör och eventuellt skapa diskussion (om det finns något at diskutera:P

det är roligt att se lite konkret hur olika hästar funkar, speciellt med motivation:P

Okey :P Har du någon speciell motivation som funkar på din häst?
Jag tänkte börja klickerträna min pålle.. men det är inte lätt på en häst som nästan vägrar ta godis ur handen, så jag tror jag håller klickern till hund o katt istället.. x)
(Den andra hästen är dels för tjock, dels för mycket matvrak för att jag vill jobba med klicker på honom..är rätt säker att han mest skulle bli tiggig även om jag är noga med timingen..)

Nä jag ger inget godis ur handen, stoet jag haft i ca 1½ år har väl fått mat ur handen typ 3 ggr, och ponny blev bufflig direkt, så hon får nog aldrig mer det:D stackars hästar va. Nämen jag lär in ett beröm-ord. Det funkar bra. Jag säger "braaa...." med lite mörk och lugn röst och stryker med handen över halsen när jag rider, och bara ordet om jag är längre ifrån. De kopplar rätt snabbt. Man måste alltid när man ber om något sluta ge signalen och säga beröm-ordet precis när den gör rätt.

Stoet som har haft svårt för att slappna av berömmer jag så när hon söker sig framåt nedåt och lugnar ner tempot. Hon har kopplat jättefint och gör ofta det just för att få ordet. Även under longering/tömkörning funkar det och jag kan tom göra tvärt om, att när hon är duktig berömmer jag, och då slappnar hon reflexmässigt av och sträcker sig fram och ner.

Jag tycker det funnkar mkt bättre än att stoppa till dem godis eller så. Behöver de något gott att äta eller så får de gå in i boxen och äta ur krubban när vi är klara. Där äter man, inte under arbete tycker jag. Annars går de bara runt och är sugna och tänker på mat istället för uppgiften.

Liknande trådar

Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 548
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 767
Senast: Jamtland
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 684
Ridning Hej på er! I oktober förra året kom dröm hästen hem. En vaken, het, känslig varelse som ändå har alla fyra hovarna i marken och går...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama