hur få fram gångarterna?

F

fonen

min häst är lite lite lat, han kämpar inte så mycket mer än vad han behöver.
nu är de så att han är helt stabil i formen nu, behåller takt o tempo bra, men jag vill få fram gångarterna mer.

i tömkörningen så går de jättebra, där har han underbart steg men jag får inte fram de i ridningen, de är alltså min tränare som tömkör.

hur ska ja göra för att få de trycket i honom?
framförallt i galoppen..
längningarna är fina, luftiga fina längningar..men sen när jag kortar upp honom försvinner steget, vill ha samma svävande steg där.

usch..de är svårt att rida.. :confused:

Sv: hur få fram gångarterna?

Är väl inte så jättebra på det själv, men mitt råd skulle vara att låta det få ta lite tid och ha som tumregel att det ska vara för att hästen känner sig "fri", behöver man pusha den till det blir det lätt stelt och spänt. Ofta kan det hjälpa något bara att man tänker på hur man använder hjälperna. Ju bättre balans hästen får och ju "friare" den känner sig (både fysiskt och mentalt) desto snyggare blir steget oftast också.

kanske därför steget syns bättre när ja rider honom i lägre rundare form.
rider mycket öppna/sluta och där tar han ut steget fint i lägre form.
rör han sej lite friare på nåt sätt..

Hästen måste vara helt loss i kroppen för att kunna ta ut steget och använda "luftiga rörelser". Du kanske spänner dig när du rider vilket leder till att hästen också spänner sig, framförallt i ryggen. Det leder till ett slappt och stötigt steg. När du ökar så släpper spänningarna, men tricket är att få den avspändheten att vara även i förhållningar och arbetstempo. Jobba mycket med lösgörande, låg form fungerar som du säger också bra. Försök hitta övningar som leder till att just din häst blir avspänd.

Lycka till!
Jenny

Håller med jemps. Försök få din häst riktigt lösgjord, rid mycket tempoväxlingar och övergångar. Undvik att "joxa" för mycket, försök sitt still i sadeln med lätta mjuka händer och känn takten. Hästen ska vara "självgående" och inte behöva "bäras" runt. ;)

Tillägg: när du kortar upp din häst ur längningarna så var noga med att du gör det för sätet och INTE med en bromsande hand.

Lycka till!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 927
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 205
Senast: Hedwig
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka