Hur få föl att ta flaska?

simpan

Trådstartare
Mamma sto har fått förlossningsfång trots en superenkel fölning och en efterbörd som släppte efter 10 minuter och såg hel och fin ut.

Hon geggar mkt där bak och har klara fångsymptom, är självklart under behandling och vi håller tummarna för att det går vägen.

För att avlasta henne lite från fölungen som äter nästan onormalt mycket rådde veterinären till att stödmata ungen med flaska och idag har det inhandlats KRAFFT milk och flaska för lamm som de rekommenderade på Grannis. Så långt allt väl, sen kommer svårigheten...

Hur i :devil: får jag ungen att äta? Sålänge det finns äkta vara är han ju inte det minsta intresserad av någon flaska och det förstår man ju.

Någon som har några tips?

Sv: Hur få föl att ta flaska?

Mamma sto har fått förlossningsfång trots en superenkel fölning och en efterbörd som släppte efter 10 minuter och såg hel och fin ut.

Hon geggar mkt där bak och har klara fångsymptom, är självklart under behandling och vi håller tummarna för att det går vägen.

För att avlasta henne lite från fölungen som äter nästan onormalt mycket rådde veterinären till att stödmata ungen med flaska och idag har det inhandlats KRAFFT milk och flaska för lamm som de rekommenderade på Grannis. Så långt allt väl, sen kommer svårigheten...

Hur i :devil: får jag ungen att äta? Sålänge det finns äkta vara är han ju inte det minsta intresserad av någon flaska och det förstår man ju.

Någon som har några tips?

Verkar vara ett konstigt råd om inte stoet är jättesjukt ? Min blev rejält infekterad förra fölningen men slapp som tur var fånget, MEN diandet är en mkt effektiv process att rena stoet, när fölis diar så drar livmodern ihop sig och de får ur sig sörjan. Varje gång min fölis diade så rann sörjan ur stoet (stank skunk). Med tanke på att jag antar att du inte kan röra på stoet för att få ur henne det så är det ju jätteviktigt att hon renar sig på något sätt. Jag hade ju fördelen att mitt sto även kunde tas ut och longeras x flera för att få ur sig sörjan.

Hade jag varit du så hade jag faktiskt ringt och rådfrågat någon erkänt duktig gynveterinär för att inte göra fel.

Har ingen erfarenhet av detta men kan du inte mjölka mammahäst och ge sån mjölk i flaska. Man kan ju frysa mjölken också så behöver man inte störa henne så mycket genom mjölkningen. Men om jag går till mig själv när jag fick barn så drog det ju ihop sig nå enormt när barnen ammades... aj :grin:

Så om stoet orkar så tror jag också det är bäst, men är ju som sagt ingen expert.... Om jag va du skulle jag fråga vet om detta. Hoppas allt löser sig snart. När vi flaskade vårt föl fick vi formligen tvinga henne i början tills hon förstod att hon skulle suga på nappen. Men vi hade en vanlig barn napp.

Svarar båda.

Det är ju alltså inte tänkt att han inte ska dia alls utan att han ska få lite extra så att belastningen på mamman blir lite mindre.

Veterinären hade någon teori om att det ständiga snuttandet kunde vara en bidragande orsak, har aldrig hört om det men det var vad hon sa.

Stoet är dessutom i underhull pga att hon vägrar äta i perioder. Mkt svårfött fullblod som står på fri tillgång på lusern (äter ca 7-8 kg/dag) fri tillgång på bra hösilage (äter ca 8 kg/dag) och utöver det 3 kg av Kvarnbyfoders energifoder Derby. Hon får alltså mat så att det sprutar ur öronen på henne men ändå är hon mager och det är abslout omöjligt att få i henne mer.
Dessutom är hon oerhört kräsen, har provat miljoner olika fodersorter som hon vägrar äta. Denna mixen är det som fungerar i hennes ögon och som jag får bäst värden med.
Stödfodringen av ungen är alltså för att avlasta för mamman, inte för att byta ut diandet helt, tanken är att ersätta ett eller två mål om dagen, dels pga fången och dels pga hennes hull.
Hon har inte lite mjölk så stödfodringen har inte med det att göra men att mjölka henne är inte aktuellt. Han äter ju utan problem från henne, och klarar sig fint. Det är för hennes skull som han ska få extra vid sidan av så att hon får det lite lättare.

Under alla år som vi fött upp ungar har vi inte lyckats nappa en enda unge som har möjlighet till att dia.
Enda sättet är om man får, av olika anledningar, ta bort stoet. Då går den att nappa när den är desperat av hunger. Inte före.

AM

Senaste moderlösa fölet jag hade tvärvägrade att dricka ur flaska.
När jag i stället hällde mjölken i en skål och bjöd henne så drack hon direkt!

Och jag lovar, det är MYCKET enklare att ge ersättning i hink än att ge det med flaska, när de ska ha lite större mängder....

Ja, det är min erfarenhet också, men har veterinären ordinerat stödfodring av ungen för att mamman ska må bättre så måste jag ju försöka.

Du har inga andra tips ang ett sånt här problem? Vad hittar man på när mamman inte äter och man får stå och se på hur hon magrar?

Nu har veterinären dessutom ordinerat att kraftfodret ska tas bort helt (även lusernet som ju egentligen är ett grovfoder), trots att det inte är foderutlöst fång hon har. Det bär mig emot att ta bort allt utom höet på en så tunn häst som dessutom ger di men gör ju såklart som veterinären sagt.
Funderar dock på om det verkligen är så att kraftfodret tas bort när det inte är foderutlöst fång?

Ni som haft ston med förlossningsfång, hur har det gått? Har de blivit friska igen?
Min erfarenhet av fånghästar är ganska nattsvart, har tagit bort en häst pga medicinskt utlöst fång och har bekanta som fått ta bort hästar i foderutlöst fång. Känner mig orolig även om stoet inte är superdåligt just nu, är rädd att det eskalerar trots behandling...

Tack för tipset! Jag har fått för mig att det är tvärtom, att det är lättare med flaska men jag ska testa hink.

Ameos förslag med hink är jättebra!
Hav bara lite tålamod så lär ungen sig att ta hinken.

För många år sedan så hade vi en märr som kastade. Hennes foster haade legat minst en vecka död i magen sa dom på kliniken.
Stoet sjuknade in i fång då hon stod där.
Relaterat till kastningen gissade dom.

Vi fick aldrig några restriktioner för fodring.
En mager märr med föl vid sidan gör sig av med enorma mängder näring själv.
Att sedan sätta en sådan på svältkost låter underligt i mina öron....

Annars så är vanlig fång, av den typen "mat" svår om stoet inte har fölat än, utan går högdräktig.
Vi har haft 3 sådana och 2 kastade. Den tredje fick återfall strax före avskiljning.

Dessa tre är avlivade nu.

AM

Jag har ingen som helst erfarenhet av fång, men du kanske ska hålla ögonen på ammajouren. Är det nån i din närhet som förlorar ett föl så kanske det stoet blir en bra amma?
Du har ju bara saker att vinna på det, antar jag.

Jag hade inte plockat bort lusernen även om veterinären tyckte så. Veterinärer är också människor och ingen kan kunna allt - de har ofta rätt dålig koll på just foderstater...

Förlossningsfång är inget kul, för övrigt. Jag har sett en kbl-travarmärr som fick det efter sina två första fölningar - hon avlivades sen, även om hon hängde med tills tvåan var avvand.
Håller med CK om ammajouren, för även om märren tillfrisknar så blir hon ju stående ett tag och fölet mår ju bäst av att få komma ut och röra på sig.

Jag hade aldrig köpt vad en veterinär säger, utan jag hade hört mig för hos Helsingborgs djursjukhus, och hos gamla erfarna uppfödare.
Dom kan många gånger mer än vad veterinärerna kan.

Vi har också en märr med förlossningsfång just nu. Även hon fick ut hela efterbörden, inom en timme efter fölningen.
Hon blev dålig på kvällen dygn två. Idag är fölet en vecka, och märren nästan helt symptomfri.
Hon har inte haft värme i hovarna, men puls, ordentligt halt, stod i fångställning, svårt att vända osv.
Konstigt nog växte det ingenting på baktprovet från livmodern.
Hon har fått penicillin, finadyne och oxytocin. Oxytocinet har hon svarat noll och ingenting på. Att skritta har inte heller hjälpt. Vi har därför i samråd med vet låtit henne trava det hon själv vill i hagen, eftersom hon ju måste tömma sig på något sätt. När hon har travat har det runnit ur henne i princip varje steg, så där har hon renat sig ordentligt.
Hon står nu normalt, vänder sig utan problem, pulsen är nästan normal. Hon är haltfri i skritt, 1/2 grad i trav.
Vet sade ingenting om att ta bort foder. Hon står på normal kraftfodergiva, och mjölkar mkt bra. Hon sade inte heller något om att lakterandet skulle kunna ha något med det hela att göra.

Man undrar ju varför hon fått förlossningsfång, när efterbörden släppt utan problem och baktprovet inte visar någonting.:confused:

kl

Kollade in ammajouren och det finns ett sto ca 4 mil härifrån som skrevs in igår.

Det känns inte alls rätt att dela på mitt sto och föl, så dålig är hon ju inte. Än... :cry:

Ni tycker alltså att det bästa vore att redan nu, innan hon är riktigt dålig, dela på dem och testa med ny mamma?
Förstår självklart att ju längre han är med sin riktiga mamma desto svårare blir det att byta och det är inte säkert att det finns amma inom rimligt avstånd då heller men det känns ruggigt elakt att splitta dem nu när det egentligen inte behövs om inte mamma blir sämre.

Han är dessutom ordentligt windswept och kommer förmodligen att kräva lite hovslagarpyssel om någon vecka, vet inte om min hovis åker så långt (är redan på gränsen dit vi flyttat nu) och är osäker på att jag vill ha någon annan hovis till att fixa med det. Att ha fölis och nya mamman hemma är ju inte heller att tänka på när gamla mamma finns här. Och henne lämnar jag ju inte iväg till någon annan att sköta när hon är sjuk.

Vilket dilemma!

Jag har iaf på eget bevåg gett henne två kilo lusern idag (delat på två givor)som hon slukade i ett nafs, så nog behöver hon det allt... Hoppas bara att jag inte försämrar något.

Hmmm, låter precis som min!
Hon blev också dålig två dygn efter födseln. Hon verkade lite medtagen på kvällen efter fölning då hon låg ner en del men dagen efter (måndag) var hon sig själv igen, ingen feber. På tisdag kväll hade hon däremot 39,5 i feber men inga speciella sjukdomssymtom, ingen puls, ingen trötthet, inga fula flytningar bara "normal rening". På onsdagen var hon dålig, visade tydliga fångsymptom, stod i fångställning, hade svårt att vända, låg helst ner, hade puls osv, hade även ganska fula flytningar men ingen direkt feber (37,7). Veterinär tillkallades och finadyne och penicillin sattes in, plus de konstiga foderråden OCH att människan tyckte att jag skulle röra på henne mkt så att hon kunde rena sig, trots fången.
Jag vägrar röra på henne mer än nödvändigt då jag haft fåghäst förr och rörelse mest bara är negativt. Har bara varit ute några gånger så att fölis har fått rasa av sig, mamman har gått ytterst lite och tydligt visat att det är så hon vill ha det.
Kanske ska släppa dem i ridhuset imorgon så får hon gå det hon vill på mjukt underlag och ungen kan busa utan att mamma behöver vara orolig för att han ska smita.

Det där med rörelse är ju ett dilemma. Vår hade dock inga flytningar utan rörelse i trav. Hon tömde sig inte öht utan att trava. Då tyckte vi inte att det fanns så mycket att välja på. Om hon inte tömde sig skulle hon ju inte heller bli frisk. Hon har dock enbart fått röra sig det hon själv har valt att göra.
Hittills verkar det ju enbart ha varit positivt, så vi hoppas att den positiva trenden håller i sig. Idag hade jag nog inte ens sett att hon inte är helt hundra, om jag inte hade vetat om det innan.

Skönt att höra att det verkar gå vägen med ditt sto!
Min kommer det äckel ur bara av det lilla hon rör sig i boxen och på de små promenaderna så jag tror att det pågår en reningsprocess, tycker också att geggan ser bättre ut nu när hon fått penicillin men hon är fortfarande stel och har ont i tassarna, trots finadyne.
Ska prova att släppa i ridhuset imorgon och se vad som händer, är ju lite rädd att hon ska röra sig mer än vad hon borde iom att hon går på finadyne och inte känner smärtan fullt ut.

Hej igen
Förlossningsfång kan dräktiga ston få om man verkar eller skor dem inom 2 månader för förlossning. Helt säkert är att 1 månad före ska man inte göra något med deras fötter. Det kallas belastningsfång. Och det kan även förekomma under dräktigheten - men då tror man ofta att de är tunga och stela och inte rör sig av det skälet. Vi har ett sto nu som har det till och från. Vi ger henne Quadrisol halv dos på morgonen så att hon kan gå ut och röra sig. Ellemanåt får hon vara inne och vila och stå på tjock spånbädd.

Det kan man ge till dräktiga ston. Finadyne och butta är kontraindicerat till dräktiga ston - dvs man kan inte ge dem det.

Ett sto med kraftig fån kan behöva fångverkas.

Tack för telefonnummer och namn!

Att fullblod behöver mkt mat är jag mycket väl medveten om, speciellt hur mycket den här damen behöver. Det är inte så att hon stått på svältkost utan hon har fri tillgång på det mesta normalt och har tyvärr själv valt att reglera matintaget lite galet genom att inte äta. Tyvärr går det inte att tvinga dem, även om man gärna skulle vilja.

Fölungen kollas givetvis tempen på också i samband med mamman och han visar inga tecken på sjukdom. Han har fått i sig ordentligt med råmjölk och låg kvar en lång stund (mer än rekommenderat) innan navelsträngen brast så han har med största sannolikhet fått det han ska. Är inte speciellt orolig för honom mer än man normalt är och håller koll efter fölsjuka och sånt som kräver snabb åtgärd. Självklart är han försäkrad så vid minsta tecken på att han är sjuk blir det veterinär.

Finadyne och butta är kontraindicerat till dräktiga ston - dvs man kan inte ge dem det
Det är just dräktiga ston som inte ska ha det, digivande ston går bra, har pratat med veterinären om det (och visste det iofs även innan).

Att ett föl äter ofta är inget konstigt och det ska de självklart få göra, det är ju naturligt. Denna unge snuttar dock mer än "normalungen" och det hade inte varit något problem om inte mamman varit sjuk och tunn, stödfodringen är enbart för att underlätta för henne, inte för att han får för lite mjölk eller att jag tycker att han diar onormalt mycket. Hade mamman varit frisk så skulle jag inte brytt mig om det.

Tack för dina tips, ringer nog Mikael W imorgon.

Jag tycker att du fått märkliga råd av veterinären. Är det verkligen en veterinär som är duktig på ston med föl? Bättre attt fodra på stoet än att stödfodra fölet då det inte behövs.( Det är ju förlossningsfång hon har och digivande ston kräver mycket mat, det kan inte vara rimligt att börja med att banta ett redan tunnt, nyfölat sto ) Stoet har ju mjölk så det räcker och fölet kommer förmodligen ändå hellre dia på stoet än att dricka ur flaska/spann. Får du honom ändå att göra det skulle jag gissa att han fortsätter dia på stoet så gott som lika mycket ändå och få i sig för mycket mjölk. ( Jag har själv erfarenhet av ett sådant fall- Fölett växte så snabbt att det fick senkontraktur ... )
Jag har heller aldrig hört talas om att det skullle vara en nackdel för livmodern att fölet diar ofta. I detta fall är det ju bara en fördel då det bidrar till att livmodern tömmer sig.

Hoppas allt går bra och att ditt sto snart blir bättre! Jag har själv haft ett högdräktigt sto med svår fång..... Det gick bra till slut och jag slapp adoptera bort fölet. Men visst det krävdes en del jobb, mycket oro och kämpande i början. Mitt sto blev mycket bättre direkt då digivningen började...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka