Hur få föl att ta flaska?

Sv: Hur få föl att ta flaska?

Det är distriktsveterinärens som varit ute, ringde ATG först men eftersom jag har en timmes körning dit så tyckte de att jag hellre skulle ta ut distriktet, för stoets skull.

Jag har gett henne lusern som vanligt idag (alltså fri tillgång), men skippat energifodret så det blir väl helgalen kvot i foderstaten en stund :o

Har även släppt dem i ridhuset så att fölungen kan busa medan mamma får stå på mjukt underlag och röra sig det hon vill. Hon känner sig trygg i ridhuset och jag tror att det är skönt för henne att fölis kan busa där, hon vet att han inte kan försvinna och kan slappna av på ett annat sätt än ute.

Hej igen
Förlossningsfång kan dräktiga ston få om man verkar eller skor dem inom 2 månader för förlossning. Helt säkert är att 1 månad före ska man inte göra något med deras fötter. Det kallas belastningsfång. Och det kan även förekomma under dräktigheten - men då tror man ofta att de är tunga och stela och inte rör sig av det skälet. Vi har ett sto nu som har det till och från. Vi ger henne Quadrisol halv dos på morgonen så att hon kan gå ut och röra sig. Ellemanåt får hon vara inne och vila och stå på tjock spånbädd.

Det kan man ge till dräktiga ston. Finadyne och butta är kontraindicerat till dräktiga ston - dvs man kan inte ge dem det.

Ett sto med kraftig fån kan behöva fångverkas.

måste bara höra vem som sagt detta ang hovvård på dräktiga ston? min hovis
tittade bara på mig när jag frågade har fått ett antal föl och aldrig hört talas om detta och jag har även försökt verka typ 4-6 veckor så nära fölning som möjligt så dom är "fina" i fötterna har så även gjort det idag och har då aldrig hört talas om detta och aldrig haft bekymmer med detta!

någon annan som hört detta elelr haft problem pga detta?

Hej
Nu blev jag också nervös, min häst har stått på box i åtta veckor pga en hasfraktur, har idag sluppit sitt megabandage, har skor och snösulor på sig som suttit sen första veckan i feb. Jag ska försöka få av skorna nu och verka henne, hon är i stort behov av detta. Vill inte ha en fång häst till. Men min vet sa att hovis måste vara försiktig och nämnde inget om belastningsfång.
Glömde att skriva att hon har gått 301 dygn idag.
Hoppas det inte gör ngt att fråga om detta, det har ju igentligen inget med huvudfrågan att göra.
Kram Suss

Senast ändrad:

nu blev jag också nervös, vad är det som utlöser förlossningsfång egentligen?:confused:

förlossningsfång utlöses av kvarbliven efterbörd, när livmodern infekteras av det - är i alla fall vad jag fått lära mig (när vi läste om fång på hovslagarutbildningn)

Det är vad jag också har fått lära mig. (Utan hovslagarutbildning. :D)
Det konstiga är ju då att mitt sto har fått förlossningsfång då efterbörden släppte inom en timme, SÅG hel ut och absolut inget kunde påvisas med baktprov. Även vet var väldigt undrande.

Vi var tvungna att mata våran fölunge med flaska i fyra dygn då mamman hade juverinflammation och han inte kunde snutta för att juvret var så spänt att han inte kom åt spenarna. Vi var två stycken och brottade ner honom. Till slut lärde han sig att flaskan betydde "mums" så då tog han den ståendes. Lycka till, se till att vara två så går det bra. Det fjärde dygnet hade mamman blivit bättre och han kunde snutta på henne istället för på flaska. Tjihoo! Glädjen var stor.

Jag hade aldrig lyssnat på det rådet, om stoet är dåligt med fång blir hon ju inte sämre av att fölet diar. Ett föl diar aldrig onödigt mycket, det tar vad det behöver.
Jag hade låtit mitt föl dia stoet och ring till någon kunnig stuteri veterinär, typ Kerstin Darenius eller liknande Anders Gånheim på Bollerup.

Det är vad jag också har fått lära mig. (Utan hovslagarutbildning. :D)
Det konstiga är ju då att mitt sto har fått förlossningsfång då efterbörden släppte inom en timme, SÅG hel ut och absolut inget kunde påvisas med baktprov. Även vet var väldigt undrande.
ingen regel utan undantag...

nu blev jag också nervös, vad är det som utlöser förlossningsfång egentligen?:confused:
Ja,vi hade hovis ute här till och verka pållarna 2 april,,,,,skulle ta 3 st dräktiga Bla,men han ville inte ta 2 st eftersom den ena Yrja hade gått över tiden och Coretta skulle ha i dagarna,,,Colette ska ha den 1 maj,,han tog lite på tårna på Colette och dom andra rörde han inte,,,,det var risk för belastningsfång sa han,,,så dom 2 får vänta till i mitten på maj.......mvh c

Ja,vi hade hovis ute här till och verka pållarna 2 april,,,,,skulle ta 3 st dräktiga Bla,men han ville inte ta 2 st eftersom den ena Yrja hade gått över tiden och Coretta skulle ha i dagarna,,,Colette ska ha den 1 maj,,han tog lite på tårna på Colette och dom andra rörde han inte,,,,det var risk för belastningsfång sa han,,,så dom 2 får vänta till i mitten på maj.......mvh c

ja nu är jag ju inte en expert men dock min hovis men frågan är hur man upprätthåller god hästvård om man inte får verka hästarna senare än 8 veckor före beräknad fölning, vad händer då om dom går över tiden säg 4 veckor det kallar jag då vanvård för hur mkt flyter inte hovarna ut om stoet är stor och tung? nä jag har aldrig haft problem med detta dock haft ett fångsto men det var 2003 å mycket har ju hänt men att dom kan få belastningsfång av hovvård har jag aldrig hört o min dam mår då finnemang idag.

Jag hade aldrig lyssnat på det rådet, om stoet är dåligt med fång blir hon ju inte sämre av att fölet diar. Ett föl diar aldrig onödigt mycket, det tar vad det behöver.
Jag hade låtit mitt föl dia stoet och ring till någon kunnig stuteri veterinär, typ Kerstin Darenius eller liknande Anders Gånheim på Bollerup.

Det är inte jag som är TS. Mitt fångsto får ge di till sitt föl utan restriktioner.:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka