Hur få av broddar?

Sv: Hur få av broddar?

Själv är jag lite anti att låta hästarna gå med brodd på när snön och isen har smält. Vill inte ha dem i onödigt lång tid då de bromsar hästens glidmoment. De gör så att hoven nyper fast ist.
 
Sv: Hur få av broddar?

Så länge det är isigt i norrlägen o mjukt i söder sitter broddarna kvar.

Bra när det är lerigt:idea:
 
Sv: Hur få av broddar?

Prova häll lite matolja på broddarna! Det funkade jättebra för min stallkompis. Vi gjorde så att jag höll i hoven o hon skruvade av. Det gick jättefort, fast de satt som berg i början :)
 
Sv: Hur få av broddar?

Madeleine Nilsson skrev:
Jag vet inte hur jag har lyckats dra åt dem så hårt, men nu får jag i alla fall inte av broddarna! Någon som har nåt bra tips som funkar? De har suttit i praktiskt taget hela vintern från det att första snön kom.
Hon har tappat en på bakhoven. Nu är det ju rätt mjukt i markerna, men ändå, man vill ju inte att hon ska belasta benet snett. Hovslagaren kommer inte förrän i maj. Vad ska jag göra? Känns lite dumt att be henne komma bara för att få av broddarna... Men får väl göra det i värsta fall.


Jag hrm...sågade av en brodd. :angel:
 
Sv: Hur få av broddar?

Har också funderat på det, men nu är det ändå inte långt kvar tills hon ska skos och det är mjukt i markerna här, så det ska nog inte vara någon fara.
 
Sv: Hur få av broddar?

Han_naH skrev:
Själv är jag lite anti att låta hästarna gå med brodd på när snön och isen har smält. Vill inte ha dem i onödigt lång tid då de bromsar hästens glidmoment. De gör så att hoven nyper fast ist.

Ja, nä det är väl inte så jättebra om man tänker så. Jag hade också viljat ha väck dem, men nu får det vara som det är - det går helt enkelt inte... Och som sagt inte så långt kvar till skoning!
 
Sv: Hur få av broddar?

Min kära hovslagare skruvade i broddarna utav bara helvete och det
fanns inte en chans att jag skulle få av dem själv.
Red hem och fick hjälp av mor och far :p Mamma höll hästen, jag
det aktuella benet och pappa höll fast skon med nån tånggrej och
skruvade ur broddarna med en skiftnyckel. ;) Tog lite tid och hästens
ben såg ut som om det skulle gå av :o men till slut vart hon fri.
 
Sv: Hur få av broddar?

Ett tips är ju att ringa din hovslagare och höra om denne har något återbud, så kanske h*n kan komma tidigare? Om du vill ha bort skor och broddar snabbare vill säga.:banana:
Annars klarar sig hästen tills du har din hovslagartid :smirk:
 
Sv: Hur få av broddar?

Ta en rätt så stor skiftnyckel, mer kraft i en sån. Sen skruvar du bara! Lätt som en plätt ;)
 
Sv: Hur få av broddar?

Tricket är att ha så lång hävarm som möjligt = längsta möjliga skiftnyckel ger bäst virdmoment. Jag bankade dessutom på skiftnyckeln med en hammare och vips så var de lösa och av!
 
Sv: Hur få av broddar?

kl

Jag låter hästen stå på sitt ben när jag skruvar ur tjuriga broddar:idea:
Alltså, jag lyfter inte upp hoven utan pillar under en mindre nyckel som passar brodden och drar lös eller som igår slår med en hammare på nyckeln.
Gick bra efter att jag kom på att dra åt rätt håll:cool:
 
Sv: Hur få av broddar?

Sätt hoven mellan knäna så du har båda händerna fria och hoven får stöd. Använd spärrskaft med hylsa och en ganska stor hammare. Slå längst ut på spärrskaftet med hammaren ganska bestämt med knyck liksom (knack KNACK, knack KNACK osv) några gånger tills brodden ger sig. Då slipper man vrida hästens ben ur led. Funkar alltid!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 148
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 299
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp