Hur få 8 månaders att äta MER fast föda ?

Mynta2

Trådstartare
Våran 8 månaders, snart 9, är så himla dålig på att äta fast föda. Hon har ätit sedan april, men äter hon 1/2 burk/mål så är det kors i taket. Nog vet vi att det är till stor del vårat fel, för från början när vi började introducera smakportioner, så var vi så inkörda på flaska, så det blev flaska nästan hela tiden. Vi glömde liksom bort. Då var det ersättning, nu äter hon välling...men det tog tid för oss att rota in en ny rutin och det var så himla enkelt att bara göra välling och ge. Nu verkar det som att hon blivit en *vällingunge*. Vi ger lunch/middag fast föda, frukost vette tusan vad vi ska för något då gröt är helt uteslutet. Oftast har hon ätit fruktpuree, men det mättar ju lite dåligt.

Hur ska vi få henne att äta mer ? Oftast efter några skedar så gnäller hon, och då går det inte att envist truga för då sprutar tårarna. Vad ska vi ge för alternativ till frukost istället för välling ? För när hon vill kliva upp så har hon ju redan för ca 2 timmar sedan redan ätit en flaska välling. Hon vaknar alltid jättetidigt och vill ha flaska, så jag anser nog att hon inte behöver ännu mer välling efter så kort tid, utan fast riktig frukost i någon fast form...helst. Ska vi bara envisas och truga eller vad ?

Sv: Hur få 8 månaders att äta MER fast föda ?

kanske tycker hon inte om burkmat?
har ni provat hemmalagat?

annars är det nog bara till att vara envis, men gröt gillade inte min lilla heller faktiskt.

har nu provat med bitar istället för pure? (mina vägrade pure och välling och gröt totalt)

Har du provat att blanda fruktpure i groten? Det gor jag och det funkar... oftast iaf ;)

Mina har perioder nar de inte vill ata fast foda. Alls. Forra veckan var det Amber som totalvagrade allt annat an ersattning. Men nu ater hon helt normalt igen. Och istallet ar det Chloe som har borjat vagra ata exakt det som villigt slukade for nagra dagar sen...
Jag forsoker att inte gora en stor grej av det, provar nagra skedar och/eller lite fingermat, men om det inte gar sa ger jag mjolk istallet och forsoker igen nasta mal. Men det ar ju SA frustrerande nar de inte ater sa jag kanner med dig.

Fast i 8 månaders burkar är ju bitar. Större bitar än så vågar vi inte ge..hon har ju inte så mycket tänder, så vad ska det då tuggas med ? Tänk om hon sätter i halsen.

Jo, fruktpuree i gröten är provad, ger inte bättre resultat.

Vi har provat smakbitar av våran egen mat. Och hon gapar så fort man sträcker fram något, det skulle lika gärna kunna vara vad som helst ;). Tror snarare det är reflexen gapa som kommer fram, inte direkt. Aha, mat vad gott.

Men att hon gapar är jättebra!! Det gjorde aldrig min äldsta son!! Han var ett vällingbarn av stora mått. Försök ge mer av er mat, ibland smakar helt enkelt den maten mer = godare. Och så om hin tycks uppskatta den mer för att väcka en naturlig lust. Tycker hon det är kul ha en egen sked i handen? Låt henne leka med maten, lägg tidningar under matstolen...Detta kan hon få göra när hon börjar gnälla och inte vill ha mer te x?

Angående gröt, vissa tycker inte om slät gröt, testa havregrynsgröt ngn dag kanske? Och när ni äter, kanske testa att överdriva hur gott det är =)

har du testat att hon matar sej själv? jag tror inte det är jättebråttom med att de ska äta mycket, min 7 månaders äter ibland bar bröstmjölk och fem smakbitar på en dag. men han är tjock o glad så jag är inte så orolig...

de tuggar med tandköttet liksom:idea:
och jag menar "torra" bitar - alla barn gillar inte "kladdet"... mina åt som sagt bitar av vanlig mat, små och mjuka såklart nästan direkt... de har aldrig satt i halsen (även om min mamma såg väääldigt orolig ut när sonen hivade in en bit senapsill i munnen vid julbordet när han var en sisådär 5 mån:angel:)

(jag har matat med fingrarna eller gaffel och så har de ätit själv - båda ogillade att bli matade med sked)

Testa att låta henne äta själv samtidigt som ni äter. Skönt att slippa mata och nyttigt för koordinationen, även om det blir kladdigt... Min dotter åt sånt som vi åt tex spaghetti och köttfärssås, mackor etc när hon var 8 månader. Så länge det inte är segt som kött så kan de mala sönder maten ändå i munnen.

Vår tiomånaders helammas fortfarande vissa dagar. Mer än 1/2 barnmatsburk (eller motsvarande) tror jag aldrig att hon har ätit.

Rekordet på välling vi har fått i henne är 1 dl. Då var den rejält sockrad... (Det är ett pågående projekt som vi håller på med sedan några dagar tillbaka, för att se om vi kan få henne att äta välling.)

Bäst äter hon om hon får äta själv. Ska man mata henne, äter max 3-4 skedar. Själv kan hon iaf sätta i sig 1/2 burk.

Allt som går att äta med händerna får hon att plocka med, tex frukt och grönt, spagetti, makaroner, pannkakor. (När jag steker pannkakor gör jag först ett par utan salt i, som är hennes, och sedan häller jag i saltet i smeten.) Gröt äter hon, om hon får likadan som mig, dvs fiberberikad havregrynsgröt med mjölk och lingonsylt.

Apropå frukost: Prova att ge turkisk yoghurt.

Här är Idun som äter stroganoff på egen hand. Noter det krökta lillfingret :D :
barnen157800.jpg

Fast i 8 månaders burkar är ju bitar. Större bitar än så vågar vi inte ge..hon har ju inte så mycket tänder, så vad ska det då tuggas med ? Tänk om hon sätter i halsen.

När två av mina var 8 månader fick de 1 års burkarna för att de inte ville ha åldersburkarna. Den första ville inte ALLS ha burk mat utan vår mat i större bitar, från start.

Du kan göra maten mer bitig och inte blanda den med allt utan kött i minibitar för sig och pottais i minibitar för sig och grönsaker på samma vis.

Äldsta sonen klöktes av mosad banan när han var liten, farmor envisades med att testa tills jag "tvingade" henne att ge honom banan i bitar:D

Sedan... stressa inte. Barnet kommer inte att äta välling som 15 åring, så ta det lugnt.:D Det gör inget att hon bara äter lite fast föda, det kommer att bli mer och mer!

Elin är...* räknar efter*... 2 år i december ( shit, hur tusan gick det till?!:eek: vem har snott min bebis!:mad:) och när hon är sjuk får hon nästan enbart välling, jag bjuder ju på annan mat, tex yoghurt och mackor och gröt, men brukar hoppa middagen, eftersom hon ratar all mat vid sånna tillfällen. Hon lever och är välmående trots det. :)

Sedan... stressa inte. Barnet kommer inte att äta välling som 15 åring, så ta det lugnt.:D Det gör inget att hon bara äter lite fast föda, det kommer att bli mer och mer!

:)

Håller med! :)

Varför stressa? Bara för att "grannens barn" gör si eller så,så behöver inte andra barn göra likadant! Bara för att barnmatsburkarna är uppdelade i åldrar,så betyder det inte att alla barn måste äta det/tycka om!

Koppla av maten,det kommer med tiden,om du blir stressad av att barnet inte äter,så äter inte barnet!

Ett av mina tre barn åt inte fast föda ordentligt förrän vid 18 mån ålder!
Man kan säga att hon så gott som levde på välling,och är idag en välmående 18åring utan matstörningar!

Vi stressar inte och vi jämför oss INTE med några grannbarn. Hon har ätit mycket bättre förut än vad hon gör nu.

Hon/han kanske håller på att få tänder och ömmar i munnen!

Koppla bara av,det ger sig,även om man inte stressar det,så blir det en inre oro/nervositet över att barnet inte äter,och barnet blir oroligt!
Det blir som en ond cirkel!

Min dotter som inte åt mat förrän runt 18mån,har i alla år haft svårt med köttfärs,och jag har alltid fått höra att alla barn äter minsann köttfärs..men fick hon köttfärs i sig,då kväljde hon/kräktes,det gick inte!
Hon var nog runt 12 år när hon lärde sig att äta köttfärs..

Så det kan vara konsistensen på maten också som är problemet!

kanske tycker hon inte om burkmat?
har ni provat hemmalagat?

annars är det nog bara till att vara envis, men gröt gillade inte min lilla heller faktiskt.

Men man kan ju inte vara envis och tvinga barnet och äta!
Vad vinner jag på det? Antagligen så får jag ett barn som mår illa av bara åsynen av mat!
Nån gång så slutar barnet att bara dricka välling,och börjar äta mat,men jag kommer inte dit om jag envisas med att få barnet att äta!
MIn yngsta totalvägrade att äta mat innan 18mån ålder,och levde nästan bara på välling,men är idag en välmående och allätande 18-åring!
Och det hade hon nog inte varit om jag envisats med att få henne att äta..

Rasmus har bara framtänder och de tuggar han inte maten med. Klart han sätter i halsen ibland men han har lärt sig att undvika det.

Koka potatis, sötpotatis, morötter och skär i stavar och låt henne äta själv.

Lika så makaroner är ju lätt att äta själv men lite pillrigt.

Sätter hon i halsen så hostar hon upp det, du tänker väl inte mata henne med legobitar ;)

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 597
Senast: Sassy
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 785
Senast: Cocos
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
24 008
Senast: Otherside
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 077
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve