Hur dyr ska hästen vara?

F

Fladde

Hur dyr ska hästen vara för man ska rönka vid köp?
Eller ska man alltid göra det?

/Madde-Som är tacksam för svar:bow:

Sv: Hur dyr ska hästen vara?

Röntgen om man inte har råd att förlora livförsäkringsbeloppet... (min personliga åsikt).

Å andra sidan skulle jag aldrig röntga eller låta någon annan röntga en försäljningshäst om den inte var dyr. Får du fram något på plåtarna kommer reservationen som ett brev på posten och hästen är osäljbar. Det behöver inte vara något som kommer att påverka hästens hållbarhet (även om det är glädjande att få reda på det OM det är något som skulle påverka hållbarheten).

Har fått bedömning på plåtar från veterinärer som lämnat UA, medan nästa veterinär som sett samma plåtar m e m dömt ut hästen.

Vad är kontentan? Tja, från fall till fall, min veterinär brukar rekommendera röntgen till mig om hon ser någon exteriör avvikelse eller uppenbar risk utifrån det användningsområde hon känner mig använda hästen inom.

Alltså: lär känna din veterinär - mitt råd ;)

-----raderat-------

Senast ändrad av en moderator:

Min är ju rönkad i danmark Juni 2004 och i sverge Aug 04 båda UA

Men sen har jag en kompis som inte rönkar sin nya häst som kostar 120.000kr.

Om man skall utgå från kraven hos försäkringsbolaget, så kan det nog variera från de olika bolagen.

Om man utgår från den allmänna uppfattningen så skulle jag säga så här, oavsett inköpspriset på hästen kostar den lika mycket att behandla hos veterinären.

Jag har ännu inte behövt röntga någon häst, nu har jag hästar som är försäkrade olika. Ett avelssto 100000 kr, en gammal valack 45000 kr samt ett föl/unghäst 40000, däremot vill försäkringsbolaget se lilleman nästa år när försäkringen höjs igen. Då räcker det med att försäkringsmannen gör ett besök.

Senast ändrad:

Okej men vad gäller för ex Agria om man har en orönkad häst vid köpet.
Och sen hittar rönkenfynd på plåtarna senare?

Det beror på vad du menar, normalt sett kan nog inte försäkringsbolaget invända mot det om de inte särskilt ställt kravet om röntgen. Dock har bolagen en otrevlig benägenhet att komma fram till medfödda skador, och dessa lär inte ersättas om jag förstått saken rätt. :angel:

Vissa försäkringsbolag kräver röntgen om man vill A1-försäkra över ett visst belopp(som brukar ligga ganska högt).

Nackdelen med att röntga är ju att det kan visa på saker (ex lösa benbitar eller pålagringar) som hästen inte har några bekymmer av med som medför reservation från bolagets sida.

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 616
Senast: warg
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 135
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka