Hur duktig ska man egentligen vara för att köpa häst?

Sv: Hur duktig ska man egentligen vara för att köpa häst?

Du är duktig nog att äga häst :) Eftersom du vet att du inte kan allt så kommer du lära dig fort och bli en van hästägare. Jag var 14 när jag fick min första häst. Kunde alla gångarterna och hästskötsel,viss vård och hade ponnyn uppstallad i travstall. Första året red vi bara som skogsmullar. Ándra rået började vi rida för instruktör och 3 e året började jag på NY ridskola där jag lärde mig att jobba hästen i en ändamålsenlig form och lära mig mera öppna,sluta . 4e året hade jag ridit ihop mig såpass + gick på gymnasum med ridning så bytte jag ponnyn men det är en annan historia. Man lär sig massor i vardagen med hästar!

Hej på dig!

Jag hade precis samma tankar som du... så istället letade jag medryttarhäst och foderhäst, men då jag hade haft ett längre uppehåll och var ärlig med det, var det inte EN enda av alla jag kontaktade som var intresserad eller som svarade på min annons ....

Till slut "sprang jag över" en häst som skulle säljas billigt och som passade mig, den slog jag till på. Har massor av hjälp där jag är uppstallad och det går faktiskt över förväntan och känns superbra!

Så jag tycker nog du ska slå till, att våga fråga kommer man väldigt långt med!

Så länge man har attityden att ta hjälp där ens egna kunskaper tar slut och att sen verkligen göra det i praktiken så är man redo. För att det ska funka måste man se sina brister och ta itu med dem. Det finns mycket folk som är villiga att hjälpa till så vågar du fråga så kommer det gå finfint :D

ja då står för alla omkostader - försäkringen. tänkte mest på det att det e ett "bra sätt" att ta reda på om man har det som krävs av en för att ha häst(missförstå rätt). jag valde att göra så, för att jag inte vill inser efter 6-12 månader att att hästägande inte passar mig och tvingas att sälja hästen. ägaren tycket att det själv var en bra ide och sa: "alla passar inte för att äga en häst. utan dom passa bättre att vara medryttare".

jag vill nu inte påsrtå att du inte skulle passa för att en häst. dels för att jag har samma erfarendhet som du(om inte minder), samt själb letar efter en häst. men precis som jag varkar du villig att lära dig så mycket som möjligt. både innan och efter köpet. men jag tycker att ha en tränare(eller en annan mycket hästkunig person) som man har bra kontakt med och kan känna att den har kan jag fråga vad som helst, även dom dumaste, sälvklara frågor och fortfarande blir tagen på allvar, e a och o.

jag tycker inte att det e kunskapen som räknas utan villjan att lära sig och t emot råd av dom som e villig att hjälpa.

ja då står för alla omkostader - försäkringen. tänkte mest på det att det e ett "bra sätt" att ta reda på om man har det som krävs av en för att ha häst(missförstå rätt). jag valde att göra så, för att jag inte vill inser efter 6-12 månader att att hästägande inte passar mig och tvingas att sälja hästen. ägaren tycket att det själv var en bra ide och sa: "alla passar inte för att äga en häst. utan dom passa bättre att vara medryttare".

jag vill nu inte påsrtå att du inte skulle passa för att en häst. dels för att jag har samma erfarendhet som du(om inte minder), samt själb letar efter en häst. men precis som jag varkar du villig att lära dig så mycket som möjligt. både innan och efter köpet. men jag tycker att ha en tränare(eller en annan mycket hästkunig person) som man har bra kontakt med och kan känna att den har kan jag fråga vad som helst, även dom dumaste, sälvklara frågor och fortfarande blir tagen på allvar, e a och o.

jag tycker inte att det e kunskapen som räknas utan villjan att lära sig och t emot råd av dom som e villig att hjälpa.

Jag förstår hur du tänker och du har mycket rätt, men för mig känns det iallafall idag som att jag vill äga min häst själv. Men det kanske dyker upp en häst som är helt rätt för mig på foderavtal men det är inget jag letar efter just nu iallafall.
Givetvis kommer det att finnas dagar då det är motigt att åka till stallet, precis som det vissa dagar är motigt att gå ut med hunden eller försöka få en unghund att inte käka upp mina nyinköpta stövlar. Men, jag anser att de bra dagarna överväger de få mindre bra och jag tror att det är samma med en häst.
Sen så skulle jag nog inte sälja hästen för att det börjar kännas tungt, då skulle jag ta mer hjälp av en skötare/medryttare under en period istället, för jag känner mig själv och vet att motivationen är sällan borta en längre period :)

Av en vän fick jag mig en liten tankeställare däremot, jag är 25 år och många av mina vänner har börjat skaffa familj, min vän frågade hur jag skulle göra om jag vart gravid, nu är jag ju singel och trivs bra med det men man vet ju aldrig när den stora kärleken dyker upp.
Rida förstår jag att man kanske inte gör så mycket varken i början eller i slutet, det skulle nog inte jag våga iallafall.
Men man kan ju köra hästen trots att man är rätt så långt gången i graviditeten, eller hur? :)
Hur man gör sen när eventuell baby är ute ur magen får man väll ta ställning till då, har man tur så har man en bra medryttare/skötare som kan ta mer ansvar under tiden man ammar/inte kan rida/köra.
Haha jag märker att jag far iväg lite här men jag vill tänka på det mesta innan :)

kör tror jag man kan göra tills man ska föda, kan dock bli jobbigt att göra vid hästen och späna för/från. sen varför skulle du inte kunna rida/köra fast du ammar? min grane(som e ensam) lämnade bort sin unge ett par timmar då hon fick käningar för att rida. hon red först och sen ev stall. gick hur bra som helst. samt när jag var yngre red jag med en som hade en två mån baby. för två år sen ver jag medrytare till en som oxå hade en baby. som jag tycke att det e inga problem att rida fast men ammar...

kör tror jag man kan göra tills man ska föda, kan dock bli jobbigt att göra vid hästen och späna för/från. sen varför skulle du inte kunna rida/köra fast du ammar? min grane(som e ensam) lämnade bort sin unge ett par timmar då hon fick käningar för att rida. hon red först och sen ev stall. gick hur bra som helst. samt när jag var yngre red jag med en som hade en två mån baby. för två år sen ver jag medrytare till en som oxå hade en baby. som jag tycke att det e inga problem att rida fast men ammar...

Jag tänkte att det nog kan vara tungt för kroppen och magen att sitta på en skumpig vagn, vad gör man om vattnet går 1 mil från stallet lixom? :)
Men man kan säkert köra till 8 månaden iallfall :)
Ja det är iof sant att man kan rida fast man ammar, jag tänkte mest att det säkert är jobbigt att lämna bort babyn, men jag går lite händelserna i förväg nu känner jag, har ingen häst och defenitivt inte hittat en potentiell pappa ännu, hahahha

:) Jag tror nog din blivande häst överlever utan att motioneras när du blir gravid med din blivande man:p:p

Men för att gå ännu längre in i framtiden: För mig, som har mer en ett barn, sambo och hus är stallet och hästen en riktigt skön och härlig fristad! Där hämtar jag ny energi och laddar batterierna. Visst hinner jag inte rida riktigt så ofta som jag kanske velat, men jag har lagt min ridnig på en trevlig hobbynivå som passar både mig och familjen alldeles utmärkt. Så, en eventuellt blivande familj bör inte stoppa dig i ditt hästköp:)

:) Jag tror nog din blivande häst överlever utan att motioneras när du blir gravid med din blivande man:p:p

Men för att gå ännu längre in i framtiden: För mig, som har mer en ett barn, sambo och hus är stallet och hästen en riktigt skön och härlig fristad! Där hämtar jag ny energi och laddar batterierna. Visst hinner jag inte rida riktigt så ofta som jag kanske velat, men jag har lagt min ridnig på en trevlig hobbynivå som passar både mig och familjen alldeles utmärkt. Så, en eventuellt blivande familj bör inte stoppa dig i ditt hästköp:)

Haha ja, man ska väll inte gå alla händelser i förväg. Men, det är skönt att höra att det finns folk med både häst och familj som ändå hinner sova :)

Jag kan bara utgå från mig själv. Jag var elva år gammal när jag fick min första ponny. Då hade jag ridit på ridskola i fyra år och hållt på med hästar i åtta. Hade honom på foder fem månader först, för att se att jag inte skulle tröttna på honom, speciellt med tanke på min ganska låga ålder.

Du verkar ha en sund inställning och har hållt på med hästar länge. Jag ser ingen anledning till varför du inte skulle klara av det. Lycka till!

Min förra ridlärare sa att bara man har hästen uppstallad i ett bra stall och vågar fråga någon kunnig så kan man ha egen häst ^^

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 472
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 378
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar