Hur duktig ska man egentligen vara för att köpa häst?

R

Rally

Hej!
Jag är ny här och har efter att ha läst i forumet lite funderingar.
Det verkar som om "alla" har koll på nästan allt när det gäller hästar i allmänhet.

Jag har ridit på ridskola från jag var 8 år tills jag var 16, sedan har hundintresset tagit över och jag har idag en tävlingshund. Men, jag saknar hästlivet så himla mycket! (Så mycket att jag varje dag numera går förbi en hästhage för att få lukta på lite häst, haha)
Förra vintern red jag på ridskola men pga mitt jobb missade jag var tredje lektion och gruppen var precis på min nivå så det kändes som om jag missade för mycket de gånger jag inte kunde komma så det vart bara en termin.

När jag var yngre så körde jag en hel del och det var riktigt roligt minns jag så jag har anmält mig till en körskola på en ridskola i staden jag flyttar till i Januari.
Och visst, ridskolor i all ära, de är jätte bra och så men jag har inte upplevt att man får så mycket kunskap om själva hästen, vad den behöver för att må bra och dess beteende. Mest bara hur man rider.

Jag planerar att köpa häst under nästa år, en kör och ridhäst.
Jag har tänkt inackordera mig i ett större stall, kanske ridskolan för att ha folk att fråga när jag blir rådvill :)
Förmodligen kommer det att finnas en medryttare/skötare kanske 2 dagar i veckan i bilden också då jag jobbar och har en hund att träna.

Tycker ni att det är ett dumt beslut av mig att köpa häst nästa år? (inte under första halvan av året, mer mot hösten så jag har lärt mig mera om körning bland annat)
Jag har ju begränsad kunskap, det är jag mycket väl medveten om men man måste ju börja nånstans..
Jag är rätt orolig för skitsnack som kan uppkomma då man inte har 100% koll (och ibland kanske inte ens 50% koll haha)
Kan kanske tilläggas att jag ska läsa hästmassage på axelssons i vår och då får jag ju en massa kunskap men jag vet inte hur långt den räcker i "hästägar vardagen" även om jag säkerligen lär mig massor.

Men, jag VILL lära mig och jag VILL verkligen verkligen ha häst, men jag vill också väldigt gärna veta om jag är helt galen :)

Sv: Hur duktig ska man egentligen vara för att köpa häst?

Tycker ni att det är ett dumt beslut av mig att köpa häst nästa år? (inte under första halvan av året, mer mot hösten så jag har lärt mig mera om körning bland annat)
Jag har ju begränsad kunskap, det är jag mycket väl medveten om men man måste ju börja nånstans..

Nej absolut inte. Du har helt rätt inställning för att äga en häst.
En person som inser att dom har begränsade kunskaper tar oftast hjälp av andra kunniga. Samt lär sig rysligt fort, för att dom vill.
Skitsnacket skall du bara ignorera.
Välj en privat anläggning att ställa hästen på, gärna med fullskötsel i början. En instruktör på plats är ett stort plus. Lycka till! :)
(Om alla haft din insikt så hade väldigt få hästar farit illa)

Kan du inte börja med en medryttarhäst? Då får du ju stödet från ägaren och samtidigt känna på hur det är att få ha ansvaret för hästen de dagar som är dina.

Ingen kan allt, även om många hästägare gärna vill framstå som allsmäktiga :p

Köp böcker! Läs allt du kan komma över om foder, skötsel, ridtips etc. Det kanske låter löjligt, men om inte annat får du ett hum om ungefär vad man bör kunna. Plus att med några rejäla hästböcker har man alltid något att gå tillbaka till om man är osäker.

Rid/kör för tränare så ofta du kan, speciellt i början, så du känner att du hamnar på rätt spår. Sen när du blir varm i kläderna kommer det kännas naturligt med hur ofta tränare behövs. Och var öppensinnad och beredd att ta emot hjälp från folk som kanske varit med längre. Ta med en erfaren ryttare, kanske en lärare från ridskolan, när du ska provrida så du får en second opinion från någon som är lite mer objektiv.

Med en sån inställning kommer du inte ha några som helst problem att skaffa häst!

Kanske börja med att bli medryttare på någon häst ett par dagar i veckan? Som medryttare får man ju oftast mer insikt i hur hästens skötsel, foder och utrustning utan att man själv behöver ha huvudansvar.

Kan du inte börja med en medryttarhäst? Då får du ju stödet från ägaren och samtidigt känna på hur det är att få ha ansvaret för hästen de dagar som är dina.

Jag har varit medryttare och skötare tidigare men tyvärr med dåliga erfarenheter, det var visserligen några år sedan men jag tror att jag vet hur mycket tid det krävs ändå.
Det är just därför jag tänker har en medryttare/skötare, och gärna en som kan lite mer än mig utan att vara en besserwisser :)
Tack för feedbacken :)

Nej absolut inte. Du har helt rätt inställning för att äga en häst.
En person som inser att dom har begränsade kunskaper tar oftast hjälp av andra kunniga. Samt lär sig rysligt fort, för att dom vill.
Skitsnacket skall du bara ignorera.
Välj en privat anläggning att ställa hästen på, gärna med fullskötsel i början. En instruktör på plats är ett stort plus. Lycka till! :)
(Om alla haft din insikt så hade väldigt få hästar farit illa)

Tack för feedbacken, jag ska nog klara det och det känns inte heller som om jag förhastar mig direkt då det nog dröjer minst ett halvår innan jag börjar leta seriöst.

Köp böcker! Läs allt du kan komma över om foder, skötsel, ridtips etc. Det kanske låter löjligt, men om inte annat får du ett hum om ungefär vad man bör kunna. Plus att med några rejäla hästböcker har man alltid något att gå tillbaka till om man är osäker.

Rid/kör för tränare så ofta du kan, speciellt i början, så du känner att du hamnar på rätt spår. Sen när du blir varm i kläderna kommer det kännas naturligt med hur ofta tränare behövs. Och var öppensinnad och beredd att ta emot hjälp från folk som kanske varit med längre. Ta med en erfaren ryttare, kanske en lärare från ridskolan, när du ska provrida så du får en second opinion från någon som är lite mer objektiv.

Med en sån inställning kommer du inte ha några som helst problem att skaffa häst!

Kanske börja med att bli medryttare på någon häst ett par dagar i veckan? Som medryttare får man ju oftast mer insikt i hur hästens skötsel, foder och utrustning utan att man själv behöver ha huvudansvar.

Jag kommer ABSOLUT att ta med mig en mer erfaren, annars blir det nog pannkaka av alltihop :)
Medryttare har jag redan varit, se svar nedan :)
Tack för feedback, vad trevligt det vore ifall alla var lika trevliga som ni är här :)

:bow::bow::bow:

Du verkar ha helt rätt inställning så du kommer säkert klara av hästägandet galant! Se bara till att du alltid kan fråga någon som du har förtroende för och fortsätt vara vetgirig. Lycka till! :laugh:

Jag har samma historia som du; ridskola från typ 8 till 16 år, varit skötare och medryttare och sedan successivt kommit bort från hästar... För några månader sedan bestämde jag mig för att skaffa egen häst eftersom förutsättningarna verkligen fanns där jag bor och suget kommit tillbaka mer än någonsin :) Nu vet jag ju inte hur gammal du är, men jag hade haft uppehåll från hästar med få undantag i nästan tio år, när jag började sköta om min grannes hästar för snart ett år sen och fick tillbaka suget.

En sak som fick mig att bestämma mig var att "all" information är så lättillgänglig numera, jämfört med när jag gick på ridskola och internet var något jag bara hört talas om. Jag har plöjt igenom böcker, googlat på saker jag undrat över, frågat hästkunniga i bekantskapskretsen och inte minst slukat information här på buke. Här har jag också kunnat starta trådar och få svar på saker jag undrat över. Givetvis ska man inte hämta all information härifrån, särskilt inte om det gäller hästens hälsa, men ofta kan det vara skönt att få många olika människors perspektiv och åsikter, för att sedan plocka ut det som passar dig och din häst bäst.

Nu har jag haft min häst i drygt en månad, och har redan lärt mig helt enormt mycket som jag inte visste innan. Det ska bli mycket spännande att se var jag står om ett år om det fortsätter såhär!

Jag säger att du ska slå till, för du verkar liksom jag vara vetgirig och medveten om att du inte är någon expert. Lycka till!

Jag har också gått och funderat på detta. Har själv ridit i 10 år, både på ridskola och medryttarhäst (nu bara medryttarhäst), och börjar tycka att det skulle vara trevligt att få "bestämma" lite själv hehe :P Nä, men det är lite att min första medryttarhäst fick jag sluta från efter bara ett halvår för att ägaren fick problem med ekonomin och inte hade råd att ha kvar hästen helt enkelt. Det var jätte jobbigt då jag verkligen fäst mig vid hästen. Nu är jag rädd att det ska hända igen då jag låtit mig bli fäst vid nuvarande medryttarhästen också. Det slipper man ju när man äger!
Det jag mest funderar på är att jag inte alls kan mycket om sjukdomar, lägga upp en foderstat är ett mysterium för mig, och jag precis börjar lära mig att rida i korrekt form...rädd att jag skulle förstöra en häst. Men samtidigt vet jag inte hur man ska lära sig det annars! Nej, jag är nog inte redo än.
Men om du känner att det är rätt för dig, och är beredd att ta hjälp av andra säger jag go for it!:D

hur ställer du dig till att ha en foderhäst först för att kännar efter hur det e att ha en häst.

för lite mer än 1 1/5 årsedan funderade jag själv på att köpa häst. var då orsäker på om jag hade tid/råd/ork till det. jag har en granne som i samma veva letade efter en foderväsd till sin häst. jag nappade och sa från början att jag tar hästen för att känna efter hur det e, och hon acepterade det. för ett halvår käned jag att nä nu vill jag äga min egna häst och sa upp kontraktet. under denna tiden hade jag ägarer att falla tillbaka på när jag var osäker. nu hjälper hon mig lite att hitta häst (jag rider hennes till jag hittar en). när jag har varit och kollat en(har tränaran med mig) bollar jag hur det kändes och hur hästen var i hanteringen med henne och min tränare. på så vis rusar jag inte in i hästköpet och tar första bästa.(tro mig jag hade gjort det annars.)

och som andre redan har sagt ta en mer kunnig med dig, och som du kan ringa och fråga till råds med så fort du får en fundering på något. det har gjort att jag känner mig tryggre och mer förberädd nu när jag leter häst.

Jag kan säga så här: hur mycket kunskap du behöver beror på hästen du köper! ;)

Om du lägger ner tid och hittar en riktigt trevlig, stabil häst så kommer det att bli jättebra. Du har helt rätt inställning. Med en sån häst kan du ha jättekul och utvecklas tillsammans med den. Oavsett om du vill träna eller bara skogsluffa.

Men om du köper en häst som kräver mer kan det bli tokigt.

Lycka till! Hoppas du hittar en schysst häst att ha jättekul med. :)

Norrland

Jag tänkte just skriva något liknande :)

Till TS:Jag tror inte att man ska haka upp sig för mycket på hur många år man ridit eller hur mycket man kan om specifika områden inom hästhållning. Jag håller med om att dina ridkunskaper spelar roll beroende på vilken häst du ska ha och vad du har för ambitioner. Vad gäller hur väl du kan ta hand om din häst så är ju informationen som sagt lättillgänglig, det gäller bara att vara kritisk och se till att hämta information från seriösa hemsidor om man tar internet som källa. Plugga, fråga folk, var nyfiken, men till syvende och sist så är det mycket learning by doing, har jag upptäckt. Det är nog omöjligt att helt sätta sig in i hur det är att ha egen häst innan man skaffat en.

Det faktum att du har en tävlingshund säger mig att du är van vid det ansvar det innebär att ha ett djur som kräver mycket omsorg, att du är målinriktad och van att läsa av och försöka tyda ett djurs behov. Det tyder på sunt förnuft, vilket jag tror är viktigare än mångårig ridvana eller att vara ett vandrande uppslagsverk i ämnet hästhållning.

Det absolut viktigaste är inställningen, att man vet vad man ger sig in på och är ödmjuk! :) Ingen vet allt från början, har du mer erfarna personer omkring dig som du kan fråga så löser det sig alltid. Viktigast som sagt att du är ödmjuk och vågar erkänna om det är något du inte vet. Foder t.ex. kan verka som en hel vetenskap och där kan man inte chansa.

Lycka till! :)

Som så många andra skriver; du har rätt inställning. Sen vet inte alla allt, jag är kass på foder och foderstater det vill bara inte sätta sig i mitt huvud så jag tar hjälp och rådfrågar andra om den saken +läser på själv såklart. Men vågar man fråga och pluggar på där man har sina svaga kunskaper så klarar man av det.
Sen är det bra, som nån annan skrev, att köpa en stabil och trygg häst utan värre olater som första häst. Jag har sjäv just tagit över en "svår" häst som tyvärr ägts av två förstahästägare, ingen av dem fixade henne - och sålde henne ganska snart. Båda ville verkligen hennes bästa men hade inte kunskapen om hur man "felsöker" en strulig häst och har därför "förstört" mer än vad de hjälpt henne...

Jag vet massor med folk som har köpt sig en häst och lärt sig rida på den. Då har dom stallat upp den hos sin tränare och människorna har varit mycket open minded och sugit åt sig allt som går att lära i både hantering, häst- och stallskötsel och ridning.

Det har gått hur bra somhelst!

Så jag anser att bara man är öppen för att lära sig och tar emot tips så kan du köpa häst när som helst. Skulle det inte fungera så är det ju bara att sälja hästen igen, förhoppningsvis.

+ att du måste lita på och tycka om den personen som ansvarar där du tänkt stalla upp hästen och höra med den innan om den vill hjälpa till om du har frågor osv osv...

Lycka till :)

Jag tycker inte att det är et´t dumt beslut, ingen är full lärd hästägare. :) Man måste juh börja någonstans :) det är juh alltid bra att ha någon att rådfråga om man känner sig osäker, så hyr gärna in hästen i ett stall där det finns flera hästägare. Är juh alltid bra att ha någon att bolla idéer med :)
Mitt tips är att köpa en lite äldre häst som kan lite och kan lära dig :) så om jag vore di så skulle jag leta lite efter en så kallad läromästare :)

Lycka till i ditt hästköpande :)

Jag håller helt med de andra. Du har rätt inställning. Många tror att de kan allt och det är att stänga dörren för fler kunskaper.

Måste erkänna att jag inte visste så mycket om hästar när jag köpte min första. Men jag har läst, observerat, frågat och idag så har jag fått mycket erfarenhet. Jag hade precis som Sjunior202 skriver köpt äldre häst som kan lite och därmed också kan lära dig mycket.

TACK! För alla svar! Jag trodde aldrig att så många skulle vara så uppmuntrade, jag jämför med hundforum där man enligt många "måste vara expert" för att ens tänka tanken att skaffa hund, vilken tur att jag inte lyssnade på dom utan pratade med uppfödare och vänner istället, då hade jag säkerligen inte haft den trygga, välmående och trevliga tävlingshund jag har idag :)

Det är sån himla tur att internet finns, såklart ska man vara kritisk till källorna, men det ska man ju även när det gäller vad andra människor säger :) Jag vill dock tro att jag har ett rätt bra öga vad gäller friska/sjuka djur och min utbildning som börjar i vår ger mig nog mer kunskap.

Någon nämnde foderhäst och ja, det kan väll ev. vara ett alternativ iof. Men det är väll ändå jag som står med alla kostnader utom försäkring och inköp då? (så är det iaf med hund, förutom höft och armbågsröntgen som ägaren brukar stå för) Är det så, då kan jag lika gärna stå för inköpet och försäkringen också och ha min egna häst :)
Såvida inte min drömhäst lånas ut på foder ett tag för senare försäljning såklart.

Några av er nämnde också att en läromästare skulle passa bra och jag kan inte annat än att hålla med, jag skulle idag inte klara av något annat då jag ska ha med hunden till stallet, trots att han är väluppfostrad och lyder till 99% så vill jag inte behöva sitta på hästryggen, ringrostig och förmodligen lite spänd och dessutom ha koll på hunden. Det blir lite för mycket tror jag, även utan hund :p
Så, en häst som kanske har gått på handikapp ridning och är så trafiksäker som det går både med ryttare och vagn, snäll med hundar och hyfsat utbildad. Jag har aldrig tävlat i hoppning eller dressyr men körning skulle jag nog stormtrivas med att tävla, fast jag ska ju ha en häst först och mera körkunskaper än jag har nu så det blir ett senare projekt :)
Det finns ett större travstall i närheten av dit jag kommer att flytta, kanske vore idé att söka stallplats där, ridskolor kan ju vara lite stimmiga om än det finns mycket kunskap där också.

Hur som helst, nu har jag fått lite mer självförtroende i mina planer och längtan är starkare än nånsin :) Tack till er alla!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 472
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 378
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar