Hur disponerar ni er tid?

aramis

Trådstartare
Alla som har häst har väll mer eller mindre pressat schema för att hinna allt som ska hinnas med efter jobbet.
Hur ser dina dagar ut? Hinner du med det du ska utan att stressa upp dig? Vore intressant att se hur era dagar ser ut, kanske man kan få lite tips på hur man får tiden att räcka eller trösta sig med att man inte är ensam i alla fall ;)

Så här ser min tid ut.

6,00-7,00 går upp åker till jobbet (ger katter och fåglar mat)
7,00-17,00 jobbar och åker hem
17-18 lagar mat och försöker äta innan 18. (ofta trött och stressad :crazy:)
18-19 byter om och ger övriga djur på gården mat och vatten (en annan kan ju inte nöja sig med endast en häst. :angel:)
19-20 stallet, mockar, fodrar, borstar (här är min viloplats :love:)
Om jag ska ut med hästen så försöker jag komma iväg lite tidigare hemifrån och är då kvar i stallet till ca 21,00
21-22 duschar, tittar fem minuter på TV och i säng. (försöker komma i säng före 22 i alla fall :cool:)
22-6,00 sover

Nå, hur ser er dag ut?

Sv: Hur disponerar ni er tid?

ja ibland hinner man nästan inte med. okej jag går i skolan men ibland är det ju långa dagar, tar både korta o långa..

Lång dag;
05;45-06;38 Går upp, åker buss te skolan.
08;15-16;30 går i skolan, kommer hem..
16;30-17;30 äter mat, byter om.
17;30-20;00 stallet. rider. ibland längre lr kortare tid.
20;00-22;00 duscha, tittar tv, data..
sover..

kort dag;
05;45-06;38 går upp, åkre buss te skolan.
08;15-12;00. skolan, kommer hem.
12;00-13;30äter, byter om, går ut med hund.
14;00-17;00 stallet. rider/tränar.
17;00-18;30- duschar, äter.
18;30- tv, data. möjligen skolarbete.

helgerna ser ju klart ut på annat sätt..

Min vardag ser ut så här:

5.00 Går upp och tar på mig stallkläder.
Släpper ut mina två hästar och ger dem hö i hagen. Och lägger även ut förmiddagshöst i lunchhagen. Har en timerstyrd grind som öppnar sig kl 10.30.
(Min dotter eftermiddagsfodrar i hagen när hon kommer från skolan vid 16-tiden)
Är hemma efter 20-25 min.
Duschar och äter frukost.
6.30 Åker till jobbet
Jobbar mellan 7.30-16.30
Kommer hem ca 17.30
Lagar ev middag till familjen och äter. Iband fikar vi bara. Det beror på vad vi ätit på dan.
Ska jag rida så går jag till stallet med en gång efter maten. Ska jag inte rida så passar jag på att starta tvättmaskinen, vika ren tvätt m.m.
Går till stallet 20.00
När jag kommer till stallet mockar jag, förbereder hö för morgondagen m.m. Tar in hästarna och fodrar för kvällen. Brukar vara hemma till 21.00

Helgerna går jag upp kl 5.00.
Fodrar morgonhöt inne om det är dåligt väder. Är det fint släpper jag ut.
Går hem och lägger mig igen.:angel:
Släpper ut hästarna när jag vaknar igen framåt 9.30.
Fodrar samtidigt förmiddagshöt.
Fodrar eftermiddagan vid 16-tiden. Försöker rida mitt på dan.
Tar in och kvällsfordrar samma tid som på veckan.

mellan 04,30 -05,00 går upp och åker till stallet och fodrar och släpper ut hästarna och mockar om jag har tid
jobbar mellan 06,30 -15,30
åker till stallet direkt efter jobber rider och gör klart i stallet
är hemma mellan 18,00-20,00 varje dag
min syster tar in hästar på kvällarna

Hmmm, ibland undrar man verkligen hur man får det att gå ihop...

Så här ser min dag ut:
05:45 går upp
06:00 morgonfodrar hästar (5 st) och katter (2 st), mockar oftast två boxar
ca 06:30 duschar och gör mig iordning
ca 07:00 åker till jobbet
ca 07:20 - 16:30 jobbar
16:30 tar in och fodrar hästarna
ca 17:00-18:00 "gör stallet" (=mockar, lägger fram mat, byter vatten, kollar vattnet i hagen, mockar hagen, mm)
18:00-20:00 rider
Har ofta någon träning på kvällen, beror på vilken dag det är
Ca 21:00 kommer in/hem, kraschar i soffan
ca 22:30 kvällsfodrar hästarna och katterna, kvällsmockar

Kan ju tillägga att andra släpper ut och lunchfodrar hästarna...:bow:

Men snälla du, äter du inte alls hemma på kvällen???
Jag skulle dö om jag inte fick lagad mat på kvällen. Ojojoj När jag kommer från jobbet så är både jag och min sambo utsvultna.

Det där med kraschar i soffan kan jag skriva under på *ler*

Så här blir min dag!
Går upp 05:35 sätter på kaffe, duschar släpper ut hundarna och ger dem mat när de kissat.
Väcker barnen 06:30 Går sedan ut i stallet, fodrar kraftfoder inne (de äter låååångsamt mina pållar) lägger ut hö i hagen, släpper ut hästarna (typ 06:50) mockar.
Mockat klart och förberett kvällsmaten ca 07:20, går in och byter om, skjutsar barnen till skolan ca 07:40.
Är på jobbet 8:00-17:00. Dottern ger eftermiddagshö vid 14:00 när hon kommer hem från skolan.
Jag kommer hem ca 17:15 (har nära till jobbet :) ) Då har hästarna kommit in redan (sambon och/eller dottern tar in ca 16:45).
Lagar mat och äter vid 18:30 ca.
19:15-30 går jag ut i stallet och antingen rider Varmblodsturbohästen eller pysslar med gammelponnyn. Klar ca 21:00 (om jag rider), kvällshöar 21:00, tittar till hönsen och ger dem mat vid behov och går sedan hem. Hänger lite tvätt, eller surfar på nätet eller annat när jag kommer hem. Tv börjar jag sakta vänja mig av med (förr blev det mycket mer tv än nu när jag är ensam om stallet) kl. 22:00 är det läggdags.

Ska tilläggas att sambon går med hundarna och dottern rider sin pålle 4 dagar i veckan nu under vinterhalvåret.

Mycket pusslande blir det ju, men när man fått in rutinen så tycker jag det fungerar! Jag tycker att det känns mindre pressande att rida sent på kvällen än som jag försökte med förut att rida före middagen, det var inte något bra!

En till som inte äter mat :crazy:, hur orkar ni?

Det verkar som om det är det som är grejen, hoppa över maten så hinner man mera :angel:

Min vardag ser ut såhär:

04.00 Går upp och ut i stallet
04.00-05.45 Fodrar släpper ut 6 hästar och mockar till 3 hästar.
05.55 Kör och tränar på gymmet som öppnar 06.00
06.00-06.45 tränar och duschar
07.00-16.00 Jobbar
16.20-20.00 Hemma och tar in hästar och börjar rida, fodrar kväll.
20.00-21.00 Äter kvällsmat och tittar på TV
21.00 Går och lägger mig.

Har några inakorderade som fodrar på middagen.

Går upp ca 8.30. Läser tidning o fikar. klär mej och går ut o gör iordning häst. Rider ca 1 1/2 timma. Mockar och fixar iordning kvällshö o annat som behövs fixas. Är klar ca 12.30. Lunchfodrar
Åker sen till arbetet.
Arbetar till kl 17.00
Eftermiddagsfodrar
Går in o äter själv och kanske städar eller åker o handlar.
Kl 18.30 ca, tar in hästar o kvällsfodrar.
Kl 19.00 åker till mitt andra arbete.
kl 22.00 är hemma igen.Tittar till hästar. Kanske tittar lite på tv en stund.
Kl 23.00 sover.

Klockan ringer 5:50, direkt ut till stallet och mockar, gör iordning hö ,som de ska få under dagen, och stallet. Hästarna är redan ute och har fått morgonhö (maken gör det innan han åker och jobbar 5:30. Sedan går jag eller springer med hunden i 30-40 minuter.
In vid 7:00 igen och väcker barnen, vi äter frukost, hund och katter med.
Följer barnen till skolbussen 7:40 och antingen så åker jag till skolan då eller oxå har jag hemstudier. Har jag hemstudier pluggar jag till 11:00 för att sedan rida i några timmar. Här omkring får hästarna lunch 1 och vid 16:00 lunch 2 (Rider båda hästarna samma dag oftast)
Är jag i skolan kommer jag hem mellan 13:00-15:30 då rider jag och om barnen kommit hem rider någon av de (har 3 barn) den ena och jag den andra. Så då räcker det ju med en ridtur :)
Sedan är det läxor med barnen, köra dem till aktiviteter och fixa mat och allt annat som hör till ett hushåll. Hunden rastas och tränas med under dagen oxå.
21:00 kommer hästarna in och får sin kvällsrason i boxarna, allt annat äter de ute i hagarna.
Jag försöker plugga lite efter barnen somnat eller oxå hamnar jag lätt här vid datorn.

Så här ser min dag ut

Går upp 6.00, tar på mej stall kläder och går dom 200m. till stallet,tar ut hästar 2 st och fodrar frukost ute.Samt lägger ut lunch hö i lunch hagen-har en mycket praktisk lunch grind. Hemma på 15 min.

6.30 har bytt om och fixat mej själv. Ser till att dom två ungdomarna kommer upp ur sängarna. Sedan en efterlängtad frukost!

Ca 7.00 åker till jobbet
7.30-16.00 jobbar

Hemma 16.20 em fodrar på en gång.
Lagar kvällsmat äter senast 17.30. Hjälper ungar med läxor och tar hand om tvätt odyl.

Ska jag och dottern rida går vi till stallet vid ca 18.00, mockar fixar maten till nästa dag sopar stallgång,byter vatten i vatten hinkar både ute och inne mm. Borstar och pysslar med hästarna och rider en stund, ca 30 min -nu på vintern blir det inte mycket ridet.. Försöker rida 4 dagar/v iallafall.
Kvällsfodrar när vi är klara ca 20.30, sen hem och duscha och titta lite på tv/surfar i säng oftast 22.00

Rider vi inte så går jag till stallet 20.00 och mockar och fixar allt som ska göras, tar in hästar och kvällsfodrar vid 21.00

Mina dagar ser väl ut som de flestas här. Jobb och hästar och hus o hem tar upp det mesta av tiden.

Men det som irriterar mig är att man (eller iaf jag) måste sova så mycket!! Tänk om kroppen hade nöjt sig med sidsådär 3-4 timmars sömn varje natt. Så många extra timmar man hade haft då till att ägna åt annat :D

Mina dagar ser väl ut som de flestas här. Jobb och hästar och hus o hem tar upp det mesta av tiden.

Men det som irriterar mig är att man (eller iaf jag) måste sova så mycket!! Tänk om kroppen hade nöjt sig med sidsådär 3-4 timmars sömn varje natt. Så många extra timmar man hade haft då till att ägna åt annat :D

Verkligen!!!

Även om jag kommer i säng till 22 och sover till 6,00 så är jag jätte trött på morgonen och ibland hela dagen på jobbet med.
Jag är en sån där som igentligen behöver en 10 timmar sömn för att vara pigg. Hopplöst verkligen!

Men man är ju klart inte ensam om att ha fullt upp med häst som hobby, alltid en liten tröst. :)

Man är ju egentligen en "idiot" som håller på såhär. Men vad gör man inte för sin hobby...

Ja lite idioti krävs det nog för att gå upp kl 4,00 ;)

Vet inte hur många gånger sambon i förundran sagt det "Att du orkar! Du måste verkligen tycka det är kul."

Visst är det kul, men kanske inte alltid. (snöblask och regn. Lerinbakad häst som behöver ut och röra på sig mm mm.)

i och med att jag jobbar innom vården så har jag oregelbunna arbetstider

men har jag ett morgoen skift så ser dagen ut såhär

04:30 vaknar jag sitter en stund under köks fläkten och funderar sedan drar jag på mig stallutstyrseln och går till stallet
05:00 fodrar och släpper ut hästarna
05:30 hemma igen duchshar äter frulle sitter och funderar
06:20 åker och jobbar
12:15: är hemma igen ( jobbar korta pass 7-12)
hämtar lilltösen äter hemma lunch och går till stallet mockar
brukar hinna rida en pålle om lillflickan råka somna i vagnen
16:00 middag hemma
17:00 åter till stallet mockar rider
22:00 gonatt för hästarna och även mamma

har jag ett efter,middags skift 14:30-21:00
så släpper jag ut hästarna och mockar och lägger färdigt middagen så kan sambon och flickorna släppa in pållarna

Jag har inte hästen hemma men den tar all min tid efter jobbet :p
Jobbar allt mellan 06,15-18 så hur tidigt jag går upp beror på vilket pass jag jobbar. men alltid direkt till stallet efter jobbet. Slutar jag tidigt så ger jag mig ut och rider direkt i dagsljus och annars e det bara på med pannlampa om det är kolmörkt som nu och hårt i padocken.
Min sambo brukar ge mig den lyxen att han mockar åt vår herre en till två dar i veckan, men då har jag oftast kvällsmöten så ingen ledig tid då heller ;)
Laga tränar på gymet, lagar mat och fixar hemma mellan 18-20 beroende på när jag kommer hem och vilken dag i veckan det är och sen sover jag straxt efter 21.

helgerna e fulla för då delar vi på passen vi som står i stallet så hon som fixar allt i veckorna får ledigt :p

Såhär blir det efter hästflytten. Kommer då att ha 30 min enkel resa till stallet. Nu innan flytt är det bara 5 minuter enkel resa, max.

05.50: Sambon åker till jobbet och tar med sig hunden.
06.30: Går upp - tidigast! Gör mig i ordning tillsammans med katterna, ger dem mat och slänger slutligen ut dem. :D
07.00: Åker till jobbet. Börjar 08.00.
16.30: (17.00 när jag har jour) Slutar och åker hem i ca 40-50 minuter.
18.00: Kommer till stallet efter att ha varit hemma och bytt om. Pysslar och rider (ev fodrar), detta tar allt mellan 2-5 timmar.
21.00: Hemma igen, som tidigast. Oftast inte före 21.30.
Efter det äter jag och duschar. Gubben får laga mat dessa dagar eller så tar jag bara en macka. Har varken tid eller ork att ställa mig framför spisen efter 21.00 på kvällarna.
23.00: Brukar komma isäng vid den här tiden senast. Kollar ibland på tv en stund om det är ngt bra som går.

Kan tillägga att min syster har hästen 3 dgr/veckan så detta är alltså bara 4 dgr/veckan. Dessutom har jag honom ofta helger så det kanske blir bara 2-3 vardagar som jag måste till stallet. Därför kan jag ju ta igen mig imellanåt. :)

06:50 Uppstigning
07:25 Bussen till stallet,rida och göra sysslorna och utsläpp.
09:40 Bussen till jobbet,är framme efter 10min,äta,tvätta mej.
10:00-17:30 jobba sen till stallet och ta in och fodra för natten.
Hemma ca 18:30 och ägnar kvällen åt min familj och allt annat som måste fixas hemma med tvätt,disk,städning,inhandling av mat m.m.
20:00 lägga dottern och nån timme senare brukar jag somna på soffan=)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 504
  • Artikel Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 031
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar