Hur byta ägare på ATG.se??

L

LoveMyHorse

jag var nyss inne på atg:s hemsida för skojs skull och kollade på min hästs "profil" under sportinfo. la då märke till att det står "ägare: aktuell ägaruppgift saknas". finns det möjlighet att ändra så att mitt namn står där fast hon är ridhäst nu? hur gör man isf? hade vart kul om jag kunde ha mitt namn där (ego) :D

Sv: Hur byta ägare på ATG.se??

Men har du inget pass till din häst då :confused: Vad står det i så fall för ägare där?

Hur som helst, när vi köpte vår kallblodstravare så skulle vi ordna pass till pållen och det är ju enbart den registrerade ägaren som kan få ut passet.

Det visade sig då att de vi hade köpt av inte hade brytt sig om att ändra ägare på hästen när de hade köpt honom så travtränaren och uppfödaren stod fortfarande som ägare.

Jag skulle föreslå att du ringer till STC och frågar hur du ska göra.

Vad jag förstår så kvittar det hur många ägare hästen har haft i mellan - det är den som senast var/är registrerad ägare som du ska ha kontakt med. Du behöver alltså inte leta upp alla andra ev ägare som ägt hästen efter det.

Den personen ska skriva under ett s k "ägarbyte" och en sådan blankett ska STC skicka till dig. Detta kostar pengar - tror jag betalade ca 500 kr när jag gjorde det för några år sedan.

Jag skulle nog se till att bli registrerad ägare - inte bara för skojs skull utan för att jag inte skulle känna mig tillfreds med att någon annan kanske har laglig rätt till hästen. :eek:

Jag kollade upp min egen travare på stc och där står det "Ägarpseudonym" och sen bara stallnamnet. Men vad betyder Ägarpseudonym? är det ägaren eller?

Har ni inte skrivit några ägarbytarpapper i samband med att du köpte hästen? Kostar ca 500 kr.

Ingen aning. :)

Men jag skulle nog kollat upp det också. Sedan jag fick mig själv som registrerad ägare så står mitt namn på STC nu.

Som jag skrev innan så skulle inte jag vilja att någon annan stod som ägare på min häst :)

Ring till STC och hör hur du ska göra!

Jag misstänker att du måste kontakta den som står som ägare på hästen nu, och göra ett ägarbyte som ni båda skriver under.

Tror att det är gratis om hästen inte är i tävlingsbar ålder. Dvs. över 10 år för ston och 12 år för valack/hingst.

Ingen aning. :)

Men jag skulle nog kollat upp det också. Sedan jag fick mig själv som registrerad ägare så står mitt namn på STC nu.

Som jag skrev innan så skulle inte jag vilja att någon annan stod som ägare på min häst :)

Nä, inte jag heller.. Fast har stc sån stor "makt" att de har störst inflytande över vem som egentligen är ägare? Borde det inte räcka med passet och ägarbytes papper?

Det står ju ingen ägare på min häst på STC, utan bara stallnamnet, men det spelar ju ioförsig ingen roll. de som äger stallet blir ju då ägarna.

Nä, inte jag heller.. Fast har stc sån stor "makt" att de har störst inflytande över vem som egentligen är ägare? Borde det inte räcka med passet och ägarbytes papper?

Det står ju ingen ägare på min häst på STC, utan bara stallnamnet, men det spelar ju ioförsig ingen roll. de som äger stallet blir ju då ägarna.

Hmmm, jaha men då har du pass i ditt namn då? Det borde väl räcka men för säkerhets skull hade jag nog ändå ringt för att höra vad "Ägarpseudonym" innebär. :)

Ägarpseudonym betyder helt enkelt att det inte är namnet på hästägarna, utan namnet på stallet som ägarna innehar.. vet inte om jag kan förklara det bättre :p

Har ni inte skrivit några ägarbytarpapper i samband med att du köpte hästen? Kostar ca 500 kr.

jag köpte henne av min ridlärare, vi skrev på ett kontrakt som hon själv knåpat ihop, gäller inte det? :confused:

Men har du inget pass till din häst då :confused: Vad står det i så fall för ägare där?

Hur som helst, när vi köpte vår kallblodstravare så skulle vi ordna pass till pållen och det är ju enbart den registrerade ägaren som kan få ut passet.

Det visade sig då att de vi hade köpt av inte hade brytt sig om att ändra ägare på hästen när de hade köpt honom så travtränaren och uppfödaren stod fortfarande som ägare.

Jag skulle föreslå att du ringer till STC och frågar hur du ska göra.

Vad jag förstår så kvittar det hur många ägare hästen har haft i mellan - det är den som senast var/är registrerad ägare som du ska ha kontakt med. Du behöver alltså inte leta upp alla andra ev ägare som ägt hästen efter det.

Den personen ska skriva under ett s k "ägarbyte" och en sådan blankett ska STC skicka till dig. Detta kostar pengar - tror jag betalade ca 500 kr när jag gjorde det för några år sedan.

Jag skulle nog se till att bli registrerad ägare - inte bara för skojs skull utan för att jag inte skulle känna mig tillfreds med att någon annan kanske har laglig rätt till hästen. :eek:

men gud, dt låter ju jättefarligt :eek: menar du att jag kanske inte äger min häst som jag köpt? nej vi har inget pass till henne eftersom hon enbart rids på hemmaplan har vi varit slöa med att ordna det... emn det står ju ingen ägare på atg, är hon registrerad på någon ägare alls då? nu är jag riktigt förvirrad :crazy:

kan tillägga att jag alltså inte köpte henne från banan, utan från andra eller kanske tredje ägaren när hon vart ridhäst i ca 10 år. har ingen aning om ifall förra ägaren utförde ett ägarbyte...

jag köpte henne av min ridlärare, vi skrev på ett kontrakt som hon själv knåpat ihop, gäller inte det? :confused:

Hej. När jag köpte min häst så skrev vi också ett köpekontrakt eller vad man ska kalla det. Det står vem som är säljare och köpare.

Men det är inte det samma som att du är registrerad ägare på STC.

Jag skulle absolut ringa dem och höra vem som egentligen är registrerad ägare. Om du inte har fyllt i något sådant "ägarbytes-papper" från STC så är du med all sannolikhet inte ägare enligt dem. :)

Vad det skulle innebära i praktiken att inte vara registrerad ägare på STC vet jag inte men jag vill inte att någon annans namn står där. :)

Såg nu att du lagt till att det varit flera ägare på hästen. Det spelar ingen roll - den som står som senast registrerad ägare är den du ska ta kontakt med i så fall.

nu har jag mejlat dem till att börja med, får jag inget svar inom några dagar så ringer jag.

men gud, dt låter ju jättefarligt :eek: menar du att jag kanske inte äger min häst som jag köpt? nej vi har inget pass till henne eftersom hon enbart rids på hemmaplan har vi varit slöa med att ordna det... emn det står ju ingen ägare på atg, är hon registrerad på någon ägare alls då? nu är jag riktigt förvirrad :crazy:

Nja jättefarligt är det kanske inte. :D

Vill ju inte skrämma upp dig. Sorry! :)

Men det kan ju kanske bli problem om den registrerade ägaren t ex hamnar i ekonomiska problem med kronofogde etc. Då står ju din häst som ägodel där också .........

Men ring till STC. De brukar vara hjälpsamma. :)

Ring och prata med stc.Jag vet inte riktigt hur det fungerar om det står som det gör på din häst.

så här gjorde vi. Jag beställde hem ägarbytespapper och även papper om startförbud.Eftersom både jag och förra ägaren ville försäkra oss om att hästen inte hamnar på travet igen.
Pappren kom. jag fyllde i dem .förra ägaren skrev på med sitt namn och pappren sändes in.Sedan fick han ett brev om att ägarbyte skett. Min häst var 10 år när ägarbytet skedde.(hadde honom på prov innan)Själva ägarbytet kostade 525 kr. Att sätta startförbud kostar ingenting.
Min häst har ett stc utfärdat pass .ägaruppgifterna står inte i själva passet utan de uppgifterna ligger löst på ett papper längst fram i passet.

blanketter för ägabyte och info om det finns på stc sida. så även för startförbud.

nej det är säkert ingen fara, men jag har sån livlig fantasi, ser framför mej hur främmande personer kommer och viftar med någon papper och för bort henne :rofl: jag hetsar lätt upp mej :p ska ringa dem iaf, bara för säkerhets skull

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka