Hur bygger man upp överlinjen?

Niangi

Trådstartare
Min "valp" har ju matvägrat under en tid (han har ätit lite, men långt ifrån allt han behöver), nu har vi bytt foder och han älskar sin nya mat. :)
Tyvärr har han fallit ur lite, och man märker tydligt att det är musklerna som tagit stryk av denna matvägran. Så nu undrar jag hur vi bäst bygger upp den lillas överlinje så den blir fin och han blir starkare igen! :)

Förr...
3539209920_fc1199bac3.jpg

Nu...
DSC01738.JPG

Ja, ni ser ju skillnaden!

Senast ändrad:
Sv: Hur bygger man upp överlinjen?

Oj vilken skillnad! Jag kan tyvärr inte tipsa om något men jag är intresserad av detta ämne också. :)

Ja visst är det! Han ser ju tyvärr lite sorglig ut nu. :( Men eftersom han nu äter med god aptit borde det kunna ändras snart.
Kanske bygger man på samma sätt som hästar? Vad finns det för övningar för hästar (förutom att "gå i rätt form") ?

Skulle det vara hästar (och jag kan tänka mig att liknande borde gälla för hundar) är ju klättring (uppför), gå i terräng, högt gräs eller vatten sådant som bygger upp musklerna i överlinjen.

Jag har ju också ung saluki som just nu är inne i en period då hon inte vill äta (fäller vinterpälsen, misstänker även att hon kan vara på väg in i löp) och det är hemskt vad fort de tappar muskler! Men så har de ju inte så mycket att ta på från början heller...
Jag har också nyss bytt foder och i början kastade hon sig över maten, men nu har det helt vänt och hon äter knappt något. :(

Förlåt för lite trådkap.

Skritt offroad. Alltså inte 'fullt ös medvetslös' springa fritt, utan långsamt men i 'kuperat' terräng, gärna där de måste kliva över stockar etc.

Dock tror jag att det ger sig more or less av sig själv när han går upp i vikt igen.

Det låter på båda era svar som vi ändå är inne på rätt spår då. :) Vi är ute mycket i kupérad terräng och ofta off road då jag har en liten faiblesse för att hitta nya stigar vilket ofta leder oss in i snårskogen :D :angel:

Ingen fara, vi kan gärna diskutera allmänt ang. bygga muskler kontra mat i denna tråd! :)

Det r ju lite extra tricky med vinthundar och mat ibland, det vet ju varenda vinthundsägare. Hoppas Faiza börjar äta snart igen! :)

Ok inte lös då? Eller då springer han förstås ifrån det jobbiga...

Liknande trådar

Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 661
Senast: Nota
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
659
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Min lilla cockerblandning är då bra kräsen med mat Min förra golden åt ju allt så nu står jag rådvill. Ville inte äta royal canin...
Svar
10
· Visningar
598
Senast: Troll
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 057
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025