Re: Hur \"bygga om\" en travare?
*katt bland hermelinerna*
Är inne och tjuvkikar lite ibland, då jag inte har någon möjlighet till att rida barock
trots att jag gärna skulle vilja.
tänkte bara göra ett inlägg ang. sidepull. Min pålle är en aktiv travare, allmänt känd inne på banan som "den hete jävlen" och, tjaa, det kan bli svårt att hitta lärling till lopp om man säger så...
När jag började med honom så gick han ibland på crescendo (skarpt FULT travbett) och man fick typ hänga i honom... Han har aldrig riktigt tyckt om bett och när jag köpte honom i somras kollade jag naturligtvis munnen, där fanns vargtänder... gamla nedslitna rackare...
Iaf, han har under hela sitt liv lärt sig att gapa och hänga sig på bettet för att slippa denna smärta. Håller på att ändra det i körningen (lär honom lätta signaler med nerspänt Sweet-Iron 3-delat utan nosgrimma) men i ridningen är han inte lika glad. Han har då lätt för att hänga sig på bettet och dra om han blir pigg och därför testade jag att rida i repgrimman, sen i sidepull. Har ridit på det sen i somras (inte särskilt ofta och ingen galopp än...) och han har ännu inte hängt sig en enda gång! trots att vi utan bomull hamnat mitt i träning på slingan...
Sidepull är verkligen något jag rekommenderar, testa med nosgrimman/fråga kompis/lr så finns det ett billigt på Hööks.