Re: Hur \"bygga om\" en travare?
När hästen söker framåt-nedåt, så har du ett bra redskap för att lossa de spänningar som uppkommer när du börjar kräva lite mer av hästen. Jag rider inte hästen lång och låg hela tiden, men gör heller ingenting för att specifikt höja hennes huvud. Istället rider jag olika böjningsövningar (böjd på böjt spår, rakt böjd, öppna sluta), med varierande grad av böjning, och när jag får igenom böjningen bra och därmed får ett ökat undertramp, så får jag också högre resning på halsen.
När det då börjar bli jobbigt för hästen ger jag tygeln mjukt (och olika mycket) under några steg -lite olika beroende på hur jobbigt det var för hästen, och om den hann bli spänd. Har jag tex bett hästen om något som ligger i yttre gränsen för vad hon förmår, så får hon halsen helt fri kanske ett kvarts eller halvt varv, jobbar vi med något som hon redan är ganska bra på/stark i så kanske jag bara ger någon decimeter under några steg, och sedan jobbar vi vidare.
Oavsett hur mycket eller länge jag ger handen, så ska hästen söka efter den.
För mig är framåt-nedåt snarare en övning som måste fungera för att jag ska kunna säkerställa att hästen inte kortar sin överlinje eller 'trycker bort' bröstryggen. Det är inte en form som jag rider hästen i statiskt, utan ett sätt att hjälpa hästen stretcha ut sina muskler när de varit anspända, eller för att få bort spänningar. Min ena häst svarar så bra på detta att jag kan rida bort psykiska spänningar i henne genom att varva böjövningar och framåt nedåt.
Genom denna typ av ridning så har hästen på ca 3 månader höjt och breddat hela nedre delen av halsen/ främre delen av ryggen så mycket, att jag fått byta upp mig två storlekar på koppjärn på min Wintec.
Jag har ridit ganska korta pass, och varvat med skogsridning, då hon får gå på helt lös tygel i sin egen takt.