Hur broddar ni era hästar?

Parrot

Trådstartare
Jag undrar hur ni broddar era hästar. Jag har broddar endast i bak på hoven men inte i fram vid tån.
Förra året upplevde jag att min broddning inte riktigt räckte till. Kallbloden i stallet, deras broddar riktigt borrade sig ned i isen. Min häst som är en nätt lite ponny, fick inget riktigt fäste. Detta gällde de partier där det var mycket tjock is, i övriga underlag så fungerade broddningen fint.

Min hovslagare har kommit med förslaget att jag ska brodda i tån, men han gillar det egentligen inte, då överrullningen blir sämre/hämmad. Han säger att det är en lösning, men han gillar det alltså egentligen inte.

Jag har aldrig funderat över detta med broddning och vad det gör med hästens gångmönster förrän nu? Vad har ni för tankar kring detta?

Sv: Hur broddar ni era hästar?

Min går med fyra i varje plus snösulor. Vägrar att bara ha i trakten. Brukar bara ha två på hösten, tycker inte det riktigt hjälper på min häst. Hon är kluppig trots att hon är kallblod.

Jag har alltid kört fyra brodd på varje hov plus snösula.

Hästen är ett halvblod på 23 år. Jag har inte märkt skillnad på hennes sätt att röra sig, hon går lika rent och spänstigt som vanligt.

Min häst har snösulor och fyra brodd i varje. På framhovarna har han kortare brodd i tån och lite längre traktbrodd. Bak har han fyra likadana brodd.

I början av hösten/vintern traktbrodd och senare 4 brodd runt om.

Just nu är det ett evigt pusslande dock ..varje gång snön försvinner måste dem ur pga underlaget som blir som en puckelpist :crazy:

Så jag broddar när brodden har underlag att "sjunka in i" samt om det är glasgata såklart men annars mår pålle inte bra av att ha brodden i, det blir för stumt.

Min går med fyra brodd i varje sko samt snösulor så länge det är snö, av det enkla och enda skälet att hon slår ihjäl sig i andra fall. Jag provade vid ett tillfälle då ett broddhål blivit för stort att bara köra två brodd bak, men hon bara halkade och snubblade.
Vad det gör för rörelsemönstret gör mig faktiskt detsamma för det finns helt enkelt inga alternativ.

Mina har lite olika.

S har 4 i varje sko så fort det kommer lite is har även hänt att han har 6 bak på våren när det är som värst.

C har lite problem i kroppen så henne blir det 2 i varje sko när vi rider och bara i hagen om det är is där.

M har 2 i varje sko, har man 8x0 så finns det inte så mycket att välja på :p

När jag hade mitt halvblod hade vi "trav" skor med 6 brodd i var sko. Helt underbart. Nu gick hon själv i hagen så det var helt underbart med ordenligt grepp i alla väg lag. Saknar alla brodden nu när jag har oskodda shettlandsponnyer när det är halt.

Med vänlig hälsning
Pudlan

Jag sätter fyra brodd per sko; tå + trakt. Bara traktbrodd vill jag inte ha, dels pga det inte räcker på långa vägar enligt min erfarenhet och i mina trakter (Uppland), dels pga vinkeln som blir för hoven. Sedan använder jag snösulor som fästs med just tåbrodden.

Min häst tycker att det är väldigt obehagligt att gå om han halkar, så broddar jag inte ordentligt kan jag inte rida när det är halt - han trippar fram och är spänd som en stålfjäder i hela kroppen. Jag vill inte tänka på vad som händer om det är riktigt halt, och han blir skrämd och drar iväg utan tillräckligt med brodd i skorna. När minusgraderna klippte till nu i början av vintern, var det till synes barmark och jag väntade med broddarna. Skrittade ut längs en grusväg, och behövde vid ett tillfälle gå rakt över den för att gå upp i skogen. Just där var det "osynlig halka" - hade det varit sol hade det säkert synts - och hästen höll på att gå ner i split. Över kom vi, och hästen höll sig lugn tills vi ett steg i taget kommit över till den säkra torra marken igen. Men han stod och darrade i hela kroppen efteråt. Jag är inte glad i att ha brodd på torr, frusen mark egentligen. Pga det blir stumt. Men hellre det än att hästen får spänningar i hela kroppen.

Jag märker ingen skillnad i min hästs rörelsemönster pga brodden. Däremot är han som sagt försiktig på halt underlag generellt, och är det sådant underlag som broddarna inte riktigt får fäste på blir han spänd och kort i steget.

Det måste vara bättre att hästen får sämre överrullning än att den halkar med tån bak hela tiden. Jag har haft en häst som tassade fram med myrsteg när han inte hade tåbrodd bak, han blev olycklig och ville inte gå alls när tån slant.

Jag har bara traktbrodd om halkan kommer innan lämplig vinterskoning, sedan är det fyra brodd och snösulor som gäller.

/AA

Förra vintern broddade vi först med fyra i varje men han blev jätte-skum i rörelserna och allmänt knackig så då fick han ha fyra fram och två bak och fick tillbaka sitt vanliga rörelsemönser. Hur det blir i år får vi se..

Jag har fyra broddar i varje + snösulor.
Min är säker på foten och tuffar fram överallt.

Jag broddar bara i trakten efter behov. Dvs bara vid ridning på isigt underlag. Eller lera.

Förr skodde vi med snösulor och 4 brodd typ i oktober och hade på till april (kändes det som). :p

Numera skor vi med snösulor när det verkar ligga kvar snö, och broddar i trakten tills det behövs mer än så, då blir det 4 fram och 2 bak på de som brukar trampa sig och 4 runt om för de som funkar med det.

Rider mer i ridhus numera än förr om åren, kanske har med det att göra.

4 per sko + snösulor. Har aldrig lagt märke till någon direkt ändring i rörelsemönstet.

*kl

Jag har traktbrodd nu, lika mkt för leran som för de få dagar det varit påfruset. Jag sätter i tåbrodd fram och bak när det blir riktig vinter med ihållande isigt underlag, då jag rider ut 3-4 dagar/vecka. Nu när det varit mer stenfruset grus än is så tycker jag det blir för stumt med tåbrodden, samt att den inte behövts. Men när isen kommer märker jag att hon spänner sig mer om hon bara har traktbrodd.

Har ju inte haft snö mer än nån enstaka dag hittills, så snösulor har vi inte. dock åker de på vid nästa skoning i början på januari.

KL
jag har fyrbrodd fram och traktbrodd bak.
anledningen är att jag inte vill ha felvinkel fram på hårt underlag. Oftast har jag ren blindbrodd i tån bara för vinkelns skull, sätter i ren isbrodd i tån enbart när det är halkigt att rida ut. I hagarna har vi aldrig is öht.

har inte fyrbrodd bak pga att han lätt trampar sig där. Har boots fram när jag har fyrbrodd (i hagen, inte vid ridning).

ang. överrullningen så ska man oavsett med både trakt men framförallt tåbrodd, bekymra sig om man ständigt och mkt ofta belastar hästen på hårt stumt underlag som får ett direkt bromseffekt utan pardon. då ska man vara försiktig.

att släntra på i hagen dagligen dax är inget jag oroar mig för öht, då hade jag varit betydligt mer orolig om hästarna går runt och halkar och spänner sig och riskerar fläkskador pga dålig broddning/isigt underlag.

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 060
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag är lite kluven kring skoningen bak för min häst. Han är lite ansträngd i sina gaffelband bak antagligen pga sina lite veka bakkotor...
Svar
3
· Visningar
2 773
Hästvård Varje vinter så får vi ett litet dilemma när det gäller broddningen av mammas nu 20-åriga halvblod. Hästen har vad vi vet alltid haft 4...
2
Svar
27
· Visningar
4 831
Senast: Lydia
·
Hästvård Luddig rubrik kanske men behöver lite andra tankar i det här. Hästen har i hela sitt liv gått barfota och fick skor i våras. Han var då...
Svar
11
· Visningar
3 022
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Headset
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur