Hur bråttom är det med att vänja av kastrerat föl?

Emiro

Trådstartare
Mitt föl är 7,5 månad och kastrerad för drygt två veckor sen. Han går ihop med sin mamma och vårt ena ponnysto på dagarna men sover i egen box på nätterna.
Jag har planerat att han ska gå kvar med ponnystoet, plocka bort mamma ur den hagen och istället släppa in en snäll valack. Han och hans mamma är väldigt goa med varandra och mamman är inte det minsta less på sin unge.
Han diar fortfarande mycket och länge. Båda han och hans mamma är runda och fina i hullet.
Så nu till min fundering, hur bråttom är det egentligen att vänja av?
 
Mitt föl är 7,5 månad och kastrerad för drygt två veckor sen. Han går ihop med sin mamma och vårt ena ponnysto på dagarna men sover i egen box på nätterna.
Jag har planerat att han ska gå kvar med ponnystoet, plocka bort mamma ur den hagen och istället släppa in en snäll valack. Han och hans mamma är väldigt goa med varandra och mamman är inte det minsta less på sin unge.
Han diar fortfarande mycket och länge. Båda han och hans mamma är runda och fina i hullet.
Så nu till min fundering, hur bråttom är det egentligen att vänja av?

Vi har aldrig "vant av" våra föl - det har stoet gjort själv. Från ca 6 månader bor de själv i box på natten men har alltid gått i samma hage på dagen. Undantag är förstås hingstföl som släppts på hingstbete på våren när de är åringar. Något hingstföl som visat intresse för sto innan släppet har naturligtvis fått tas ur flocken med sto.
Så är han kastrerad och ni ska behålla honom så låt dem vara - de löser det själv.
 
Mitt sto(föl) blev aldrig direkt avvand, hon har gått med mamman fram tills nu, 2,5 år. Hon var en månad på box nu efter sommarbetet för att uppfostras till häst lite och nu skiter morsan i henne när hon kom tillbaka på lösdriften så tja, jag tror inte man behöver stressa så mycket.
 
Min gick med mamman om dagarna tills jag köpte henne, då var hon nästan två år (hon är född i maj, och jag köpte henne i februari det året hon fyllde två). Hade stått i egen box sen hon kom in efter betet första året, då var hon lite drygt ett halvår. Mamman släppte henne inte, och eftersom hon åt allt det de vuxna hästarna åt i grov- och kraftfoderväg innan jag köpte henne plus att hon diade hela dagarna, hade hon en ordentlig övervikt som tog ett bra tag att arbeta bort. Men det var väl egentligen också den enda nackdelen, som kanske dels inte uppkommer på en häst av ädlare typ (och inte en tjock ponny... :p) och dels kanske man kan reglera foderintaget lite mer strikt om man märker att det barkar åt det hållet.

Idag är hon fem, och maken till självständig häst har jag aldrig träffat på. Jag har aldrig varit med om en häst som är så enkel att lämna ensam. Det var många som sa att hon skulle bli hopplöst osjälvständig av att ha gått med mamma i nästan två år, särskilt med tanke på hur duktig mamman är på att knyta avkommorna till sig, men det är absolut ingenting jag har märkt.
 
Tack alla för svar!
Det var lite det jag hoppades på. Han är min första uppfödning så jag kände att jag behövde höra från mer erfarna uppfödare så att det inte blir tokigt.
 
Tycker jag har läst en hel del om att ju längre fölet får gå med mamma desto bättre.

När jag köpte mitt föl frågade jag om det var ok att han fick gå kvar med mamman tills han var åtminstone åtta månader. Sedan slutade det med att jag köpte mamman också, och fölis fick gå med mamma tills han var nästan nio månader. Separationen då berodde mer på att det blev mest praktiskt för oss människor, annars hade han fått gå kvar ännu lite längre! :)
 
Alla våra föl går med mamman tills de är i alla fall tio månader, ibland mer. Nattetid har de egen kupé från kanske 6-7 månader, mest för att mamman ska få äta sitt foder ifred och fölet likaså. Ofta är mammorna lite tunna när fölet är i den åldern och behöver äta i lugn och ro på natten.
 
Mitt föl är 7,5 månad och kastrerad för drygt två veckor sen. Han går ihop med sin mamma och vårt ena ponnysto på dagarna men sover i egen box på nätterna.
Jag har planerat att han ska gå kvar med ponnystoet, plocka bort mamma ur den hagen och istället släppa in en snäll valack. Han och hans mamma är väldigt goa med varandra och mamman är inte det minsta less på sin unge.
Han diar fortfarande mycket och länge. Båda han och hans mamma är runda och fina i hullet.
Så nu till min fundering, hur bråttom är det egentligen att vänja av?

Vi avvänjer när fölen är 8-10 månader, inkl hingstar. Tar då ut mammorna och fölen får gå kvar i befintliga flocken :) Hingstarna (och valacker om de finns, vi brukar kastrera senare) går ut i hingstflocken efter några dagar och stona går kvar. Mammorna till stofölen får gå tillbaka efter nån månad om de är dräktiga. Ston som ska börja ridas igen går ut med ridstona :)

Jag rekommenderar starkt att ha fölet sedan i större flock och inte enbart med mamma och 1-2 hästar till. Jag märker mycket stor skillnad på de föl/åringar som gått i liten "flock" (mamma + 1-2 hästar) och de som växt upp i större flock, gärna också med jämngamla. De som gått i flock är lite mer försiktiga/vilda, men blir oftast enklare att rida in, de som gått i liten "flock" blir oftast lite tuffare, har mer egna åsikter och på så sätt svårare att "ta sig igenom" vid inridning; även om de ofta är tryggare med ryttare till en början.
Ser också stor skillnad hästarna emellan. Hingstar som enbart gått med mamma har vi ibland svårt att släppa in i flocken då de inte har lika utvecklat "språk" och blir därför många gånger jagade. Hingstar som är uppfödda i flock brukar det däremot inte vara några problem med alls att släppa in.

Har också haft några ston på inridning/träning som enbart gått med mamma alt. med en kompis eller två under hela uppväxten, och enligt min erfarenhet kan de bli väldigt knepiga att släppa ihop med andra hästar senare i livet. Har inte lika utvecklat "språk".
 

Liknande trådar

Hästhantering För drygt två år sedan köpte jag en tävlingshäst med någon slags bokstavskombination. Hon älskar att jobba, älskar att vara på tävling...
2
Svar
22
· Visningar
3 548
P
Hästhantering Skulle bli glad om någon kan ge mig råd och tips gällande avvänjning av föl. Så här är det...... Fölet föddes väldigt litet, Hbl o...
Svar
9
· Visningar
2 264
Senast: Pellinda
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 459
Senast: ameo
·
Träning Återkommer med mitt lilla bekymmer..Har ett sto med föl vid sidan som nu är 5 månader.Hon diar nästan aldrig..har inte sett henne dia på...
2
Svar
20
· Visningar
2 412
Senast: horsemanship
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp