Hur bra för öppen klass?

Icehorses

Trådstartare
Man behöver alltså inte kvala till öppen klass på en lokal tävling. Men då undrar jag, om man har en häst som man inte har tävlat med, hur vet man om man ska vara med i en lätt eller en öppen klass? Hans gångarter ligger antagligen mellan 4,5-6,0. Borde jag starta öppen eller lätt då?

Sv: Hur bra för öppen klass?

Kan ju inte vara fel att prova lätt klass först och se hur det käns.

Det handlar egentligen mest om hur färdig din häst är, skillnaden är ju att du i öppna klasser visar ökad tölt. Så har din häst en bra ökad tölt kan du lika väl tävla i öppna som lätta klasser, dock är de ofta duktigare eller mer rutinerade ekipage i de öppna klasserna men ligger din häst runt 4,5-6 så lär de inte bli något problem.

Det beror ju lite på vad hästen är bra på.... Det är ju t.ex. fullt möjligt att hästen har en riktigt bra ökad tölt, men är sämre i det långsamma tempot. Och då kan man ju vilja starta i öppen klass för att få visa den fina ökade....

Med min häst var det så när jag började tävla att han hade väldigt svårt för tempoväxlingar (eller rättare sagt: det gick fint att öka, men gick inte särskilt bra att få ner tempot igen....). Däremot hade han inga problem med att bära sig själv i tölten utan tygelkontakt. Alltså lade jag ner det där med lätt tölt och började tävla T2 istället. Och fick bättre poäng där än jag fått när jag testat lätt tölt. Så i just mitt fall var ju inte ens lätt klass lättare....

Men något generellt råd är ju svårt att ge - det är ju väldigt individuellt vad häst och ryttare är bäst/sämst på.

Jag började direkt i öppen klass för att min häst har en riktigt bra ökad tölt! Jag kunde i öppen klass därför få bättre poäng och dessutom visa det han är bäst på!

Det här har jag med funderat lite på...men om man tex. väljer att tävla lätt fyrgång, men vill även tävla T2, istället för lätt tölt. Då blir det ju T2 i öppen klass. Vilken licens ska man ha då? Eller blir det två licenser? *hmm*

Jupps;)
Det stämmer

Man får ju kryssa i, t.ex. lätt klass(bara lätt), Öppen klass(lätt och öppen), Nationell eller Internationell.

Senast ändrad:

Anledningen till att jag red öppna klasser först var för att jag inte kunde rida Saga på vanligt bett men nu är det ju fri betsling i alla grenar...eller?? :confused:

/Jenny

Nej de är inte fribetsling i lätta klasser där gäller fortfarande samma sak

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 034
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 504
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V