Hur börjar ni rida och träna fd travare?

F

FridaJ

alltså, hur vänjer ni in en fd travare från travvärlden till ridvärlden?

de travare jag ridit in har jag först suttit på några gånger på stallplan för att sedan med sällskap ge mig ut i skogen. i princip bara följt efter den andra hästen. därefter har jag ökat kraven och längden på ridturen. har aldrig haft tillgång till ridbana. jag tror att det är bästa sätt att "rida in" en travare på då de inte vet vad som krävs av dem osv. tycker även att de verkar tycka om den avslappnade stämningen med att lulla ut i skogen till en början. de måste ju även bygga andra muskler för att orka bära upp ryttaren och senare för att bära upp sig själva genom att gå i form. jag kombinerar gärna skogsridningen med dressyr genom att böja hästen runt träd och lägga in en skänkelvikning här och där osv.

jag har nu ett sto på 6 år som är insutten vid årsskiftet. har dock inte själv kunnat rida henne då jag är gravid. men medryttaren rider henne i skogen ca 2-3 dagar/vecka. eftersom det börjar dra ihop sig för "fölning" för min del så letar jag nu en till medryttare, en kom och provred idag. hon ville rida henne på stubbåkern för att "se vad hon kan". trots att jag förklarat att hon inte kan något alls. efter att hästen nästan rest sig på bakbenen och sparkat bakut i protest mot skänkeln 2 ggr (detta pga att ryttaren höll alldeles för hårt i munnen och skänklade samtidigt, vart ska hon ta vägen?) gav hon med sig och ville rida på traktorvägen som leder mot skogen fram och tillbaka. det blev ju en helt annan häst! :) jag anser att hon (hästen) behöver få ut och klättra och bygga muskler i skogen innan man börjar kräva något mer av henne.

jag vet inte riktigt vad jag vill ha ut av den här tråden mer än att jag är nyfiken på hur ni andra gör i början när ni rider in och ombildar en fd travare.

Sv: Hur börjar ni rida och träna fd travare?

Du tänker helt rätt.
Man känner när hästen orkar, då kan man börja jobba med den.
Just nu behöver din häst vara ute och skritta i skogen i kuperad terräng och lite enkla dressyrövningar, som du skriver, typ böja runt träd osv.
Jag var ute och skrittade i skogen flera månader när jag red in mitt sto, vi höll på i 7 månader innan hon kunde gå rakt fram på långa tyglar på alla fyra benen, hon var liiite stressad. :D

vad skönt att jag inte är den enda som tänker så! :) man blir lätt lite fundersam över sina egna metoder och tankesätt när man har med andra hästmänniskor att göra.

som tur är verkar denna tjej vettig och ska provrida igen, då ska de ta en skogtstur med sällskap! :bow:

om du kollar i den gula listen högt upp på sidan och öker på travare eller travare + skolning, travare + utbildning eller liknande så kommer du att få så mkt svar att du kommer ha att göra i TIMMAR med att skumma igenom allt...

Säger som ovanstående....om du söker så hittar du massor om just travare och ridning.

Jag hade låtit hästen få lugna ner sig och få vänja sig vid sitt nya "jag".
Lugna skritturer ute i skog och mark gör susen...inga krav alls.
Det tar väldigt lång tid för en travare att ombilda sina muskler.
En travare som är tränad har långa muskler,,,,en ridhäst har korta, runda muskler.
Det viktigaste är att hästen hittar sin egen balans och det behöver inte betyda att hästen ska gå i form.
När hästen hittar sin balans så börjar den bygga muskler.

Lycka till

Hej!
Jag har en helmysig travare som också gått monté, jag tog licens med honom, så han är van vid ryttare. Nu tänker jag dock göra lite mer ridhäst av honom. Det är dock svårt att få honom att slappna av lite i traven. Han älskar att springa och har mycket "krut". Antingen trippar han och vill sätta iväg, sätter vi iväg vill han springa riktigt fort. Nu prövar jag att ta fattningar nästan hela tiden för att hålla en långsammare trav när vi rider ut. Har tänkt att han ska lära sig att ta det lite lungt innan vi börjar med gallopp.
Hur gör ni?

Hej!
jag skulle rida mycket i skogen och skritta skritta skritta massor och få honom att tänka på olika övningar hela tiden, då har han inte tid att tänka på farten. sen skulle jag vänta med galoppen tills han kan trava lugnt och sansat.

jo men jag kände att jag ville beskriva mitt "problem".. har sökt och inte riktigt funnit det jag letat efter, men jag ska söka igen! :idea:

I ditt fall skulle jag ta det väldigt lugnt.
Din häst är ju van vid att få lov att springa fort i trav med ryttare på ryggen till skillnad från de flesta travare som springer fort med kusk och sulky bakom sig.

Din häst behöver lära sig att varva ner helt enkelt.
Lite samma sak här...ta det lugnt..ut och skritta utan krav.
När du känner att hästen är lugn och kan behärska sig så börja då jobba den lite grann. Viktigt är att befästa allt i skritten först.
Lär den vad du vill, vad du menar med dina hjälper (både skänkel och hand), förhållningar och framförallt eftergifter.

Utan lydnad i skritt,,ingen lydnad i trav och galopp.
Dålig trav,,,,dålig galopp.

Lycka till

Tack för svaren, FridaJ, Lakrits...
Han är ganska lyhörd, det kommer att ordna sig.
Sidorna hos ridtravarföreningen (?) om omskolning av travhästar har inspirerat mig nu.
Vad jag dock känner nu är nog att han har lite svårt att vänja sig vid den minskade träningsmängden. Får han trava på i raskt tempo sköter han sig bättre. När vi nu har tagit det lungnare har han blivit "fjompig", studsar till för det minsta lilla, lyssnar väldigt efter allt, vägrar gå förbi, försöker vända om, fnyser som en drake etc.

att han blivit fjompig beror säkert på att han har en massa överskottsenergi! plus att när man håller högt tempo brukar de ju inte ha tid att titta efter saker att ex studsa för. hoppas det går bra för er!

Jag börjar från marken, löslongering och tömkörning. Promenad vid hand för att träna in rytm och lyhördhet. Sedan skolor vid hand, men det är jätte viktigt att hästen inte har några blockeringar som hindrar den att slappna av och utvecklas i sin nya roll.
Ridningen sker sedan i skogen. Jag har alltid med mig otränade hästar som löshästar när jag rider, för att dom ska få bygga musker och hitta sin balans utan ryttare. :)

Visst har han haft överskottsenergi. Omställningen till mer "promenadhäst" har inte underlättats av att han var hos en tränare i höstas som fortsatte ge honom samma mängd kraftfoder man ger vid hård träning i nästan tre månader efter det att han slutade köra honom. Jag får nog vara glad att hästen inte tog någon annan skada. Jag fick tillbaks honom i februari. Nu går vi promenader istället för att rida mellan varven. Vi tar det bara lungt och han verkar betydligt lungnare. Dessutom har han börjat gå ute även nattetid sen ett par nätter. Detta verkar också lungnande. I vinter har han stått inne över natten, men haft långa dagar ute, från 6 på morgonen till ca 8 på kvällen.

När Nisse's ägare började rida på ridbanan kunde han inte galoppera där, inte på volt eller så..
Men hon galoppera i en sand"grop" med han, samtidigt så kunde han inte springa på som bara den där, utan tog de lungt och byggde samtidigt muskler för samlad galopp, sen hade han inga problem att galoppera i den lilla paddocken som finns i närheten av dem :D

Det viktigaste att komma ihåg innan man ger sig iväg är att man kanske arbetat hästen lite för hand så den musklat om sig , travhästmusklerna håller ju inget vidare för en ryttare på ryggen!

Jag önskar jag hade sådana tillgångar, här letar jag febrilt efter en liten backe. Terrängen är lite öppen och platt kan man säga.:smirk:

Stackre :p

Här finns paddock, skog och träd som bara den, sandgropar, broar, vatten, allt! :banana:

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 597
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar