hur börjar man

vinkelina

Trådstartare
lekte lite western med min häst igår. ingen av oss kan det. jag red med tyglarna i en hand, och med längre tyglar och försökte då få henne att lyssna på detta. vi fick till några volter o volt tillbaka, inte runda o fina, men hon lyssna ju i alla fall, och tydligen gilla hon det, för hon bara frustade.

men hur börjar man med western. kan tillägga att jag ännu så länge rider med "vanlig sadel o träns"

i vilken hand skall man hålla tyglarna? mm

Sv: hur börjar man

Börja inte med tyglarna i en hand, det börjar man först när hästen går att styra helt för vikten och benen, Och kan såkallad neckreining. Att börja med långa tyglar är inte heller nån jätte bra ide, du måste ju se till att få hästen att jobba med baken också så rid ihop hästen och när hästen ger efter ger du efter, du ska sträva efter att få hästen att gå kvar i formen på lång tygel men det är en ganska lång väg dit.

Att du har engelsk utrustning än så länge gör ingenting, ridstilen sitter inte i utrustningen.

Det bästa vore ju om du hittade en bra tränare som kan lära dig grunderna. Lycka till !

Det är synd att du ser det som att man leker western. Vi rider våra hästar. För att försöka få den rätta kännslan måste du får reda på grunderna först. Jag hoppas att någon kan visa dig, det är en fantastsk kännsla att styra sin häst med kroppen o inget annat. Du ska varken behöva träns eller sadel. Nu annvänder vi ju dock sadel för att skona våra hästarsryggar, sadeln e ju till för att tryckutjämna( men de vet ni väl redan). Träna på att få din häst att svänga med bara vikthjälper. Lycka till. ( jag leker aldrig dressyr eller hoppning, det kan bli rent farligt)

ursäkta om jag sårade dig. med att leka menar jag bara att vi kan ingenting, har ingen aning om hur vi skall göra så vi "fjantade" mest runt på ridplan o hade lite kul, var inte meningen att göra någon illa.

har tränat ganska mycket dressyr med hästen, så hon lysnar ganska bra på vikthjälper, och kom nog lite ahaan oxå, är ju ett helt annat sätt att rida på. märkte klart o tydligt skillnad om jag tex flyttade lite på vikten mot vad jag brukade rida.

har tyvärr inte möjlighet att rida för någon tränare ännu. har just flyttat, så jag vet inte ens om det finns nån här i trakten som sysslar med det på riktigt, därför ber jag om lite tips på övningar som jag kan testa på under tiden.

ursäkta om jag sårade dig. med att leka menar jag bara att vi kan ingenting, har ingen aning om hur vi skall göra så vi "fjantade" mest runt på ridplan o hade lite kul, var inte meningen att göra någon illa.

har tränat ganska mycket dressyr med hästen, så hon lysnar ganska bra på vikthjälper, och kom nog lite ahaan oxå, är ju ett helt annat sätt att rida på. märkte klart o tydligt skillnad om jag tex flyttade lite på vikten mot vad jag brukade rida.

har tyvärr inte möjlighet att rida för någon tränare ännu. har just flyttat, så jag vet inte ens om det finns nån här i trakten som sysslar med det på riktigt, därför ber jag om lite tips på övningar som jag kan testa på under tiden.

titta på biblioteket om du hittar någon bok om westernridning så kan du läsa på lite i alla fall. det finns även en del instruktionsvideos på tex youtube och lite artiklar etc på nätet att hitta om man googlar lite.

en bra början är ju att läsa här inne på westernforumet för att få lite tips och hur grundtankarna går. välkommen!

Seven games är ett bra sätt att börja på tycker jag där man utvecklar "tänket" att hästen går undan för tryck.
Sen är det bra om man får hjälp av tränare.

seven games är sju olika lek-moment.
http://www.nnha.nu/7games1.htm

nejdå , du sårade mig inte , det är bara att jag vill att människor ska få tänket med sig i allt dom gör. Man ska vara medveten ( ha dintanke i ditt medvetande) låter luddigt. Det är klart att man ska ha skoj. Om du tänker medans du har skoj så hinner du även med att reflektera över orsak o verkan. Ställ dig frågan ( när du latjar) om jag gör så här vad händer då . Man kan lära si mycket på egen träning. Lycka till. Westenridning är i stortsätt samma sak som dressyr. Du rider en häst som samlar sig. fast du slipper nackspärr:rofl:

Hej, ja seven games är bra, men har egentligen ingenting med westernridning att göra. Om du letar efter tex Bob mayhew basic westernriding så har du en pedagogisk och bra bas att börja utifrån, filmen har några år på nacken, men tycker fortfarande att den är jättebra. Han är dessutom klassisk ryttare i grunden, som de flesta av oss europeer, vilket jag inbillar mig gör att noggrannheten i vissa moment blir större, allt för att komma ifrån den klassiska "kontakt"-ridningen. Åtminstone jag började också en gång i tiden genom att "leka", så här i efterhand kan man skratta åt det, men alla är barn i början. Lycka till.
Mvh Mia

nej,seven games är ju ett "hanteringssätt"
Men när jag har skolat om hästar, så är det seven games som får vara grunden. Därefter har man en häst som förstår och lyssnar plus att samspelet blir bättre.

och det är sen lättare att lära nått på ryggen när de lärt sig det på marken först, tex sidepass...

Ja men jag håller med dig, ville bara tydliggöra det för en oinvigd.
Mvh Mia

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 619
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 241
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 240
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 204
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025