hur börjar man?

J

jupiter-judex

har nu hittat en liten lokal förening som har lite kurser i inkörning och sånt... men hur förbereder jag mig på bästa sätt? vad kan jag börja med att göra själv och hur långt klarar man sig själv innan det är dax för kursen. känner att det vore ju roligt om vi har kunnat träna lite hemma först!
nu har jag precis köpt ett träns så först ska han ju vänjas vid det lite, sen tänkte jag prova lite enklare tömkörning. men hur gör ni när ni börjar..tömkör på volt, går bakom, bägge delar, sett mycket om det här med långa tyglar...men vet inte om det är någon här som håller på med det, funkar ju nästan som tömkörning fast utan gjord.

Sv: hur börjar man?

tror jag har frågat detta förut men hittade inte tråden...
hur långa tömmar ska man ha till en shettis? är inte 16 meter ganska långt då?
är det samma längd vid tömkörning som körning, ska dom sitta ihop i mitten, för det gör väl oftast tömkörningstömmar men inte körtömmen...eller?

Vänj hästen vid utrustningen. Träns förstås och även tömkörningsgjord. Har du tillgång till en sele kan du även hänga på den så att hästen får vänja sig vid att ha utrustningen på sig.

Vad gäller tömmar vid tömkörning så vill jag ha dem så långa att jag har god mariginal till hästens rumpa om den skulle få för sig att backa och/eller kicka. Men jag vill inte ha dem superlånga för då tycker jag att det är så lätt att trassla in sig. Man får nog prova sig fram lite vad som fungerar.

Är hästen helt ohanterad eller är den utbildad inom något? Är den helt ohanterad och alltså inte förstår tygeltag etc. tycker jag absolut inte att du skall ens tömköra ensam. Då bör du ha minst en, helst två medhjälpare för både din och hästens skull.

Jag är inte så kunnig, men har varit med vid några "tömkörningsinkörningar" som andra har hållit på med. Så ta det jag säger med en nypa salt.

hästen är helt ohanterad, har aldrig haft något på sig. jag longerade han lite efter kastreringen som jag gjorde med en gång jag fick han. men annars kan han inte något. kommer ju knappt ihåg, jag köpte ju min ridhäst när han var två och han hade ju inte heller haft träns på sig.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 671
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 185
Senast: Linda_A
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar