Hur börjar man med inridning?

walkaway-

Trådstartare
Hejsan! Nu på lördag så hämtar jag hem min första egna häst, ett blivande 4-årigt sto efter fyrgångshästen och NM-mästare i fyrgång, Sibelius vom Eichenhof 2. Hon är i princip helt ohanterad och något reserverad.

Detta kommer att bli den första hästen som jag själv kommer att utveckla och rida in, och då givetvis med hjälp från stallkamrater och utbildade instruktörer för islandshäst.

Jag undrar hur ni hade byggt upp arbetet med hästen?

Min plan är att hon skall komma tillrätta under några dagar innan jag börjar röra henne alltförmycket. Men sedan är planen att under en till två månader så blir det mycket markarbete, innan jag sedan grund inrider henne, och därefter fortsätter utbildningen efter vila under vintern.

Det blev ett lite snabbt inlägg, men ser fram emot att se svar!

Sv: Hur börjar man med inridning?

Jag brukar göra så att jag tar hästen 6-10veckor (beroende på häst) och rider in, sen får den vila ca 2månader innan man fortsätter.
Vid inridningen räknar jag med att jag ska kunna rida i paddocken själv efter 2 veckor, 3e veckan rider jag ut med sällskap & efter 4 veckor ska hästen klara av kortare turer själv (runt stallplanen & på gården).
Första veckan tränar jag markarbete; longering, grundläggande övningar & vänjer in vid träns & sadel. Sitter oftast på hästen i slutet av veckan & blir longerad. Andra veckan rider jag i rundkorallen själv & avslutningsvis ska jag kunna rida i paddocken, eventuellt rida runt ovalbanan med sällskap :)

Så brukar jag göra & fungerar på de flesta, vissa individer tar det dock lite längre tid med (ex. spända hästar).

Jag tänker alltid såhär: Man ska inte skynda fram, men det får heller inte bli tråkigt för unghästen, utan ex. såfort hästen är trygg i longering (travar med ryttare utan att bli rädd) så rider jag själv, utan linan: första gången med någon i mitten som kan hjälpa till om det behövs. När jag kan gasa, bromsa & svänga lite (obs! ej "bra", bara hyfsad koll ;)) går jag vidare till paddocken osv. När jag har lite mer koll på gas, broms & lite halv-styrning rider jag ut bakom någon annan.

Tar man det för lugnt så får man ofta en lite "avdankad" häst som inte tycker ridningen är speciellt spännande.. men går man däremot för fort fram får man istället en häst med spänningar.

Sv: Hur börjar man med inridning?

Låter som en välfungerande plan.

Jag brukar börja med invänjning av utrustning och tygeltag för start, stopp och svänga. Hur länge jag gör det beror på hur snabbt hästen lär sig.

Sedan vänja vid uppsittning och avsittning.
Sedan rida ut ensam, och brukar få till skritt, trav och galopp redan första ridturen (förstås inga krav på precision i övergångar eller form eller något annat utom styrningen). Väljer en otrafikerad väg där det är riskfritt även om hästen vill springa en bit. Brukar springa på bortvägen då hästen inte har något intresse att sticka.

Rider ut i början för att få bättre bjudning, tycker att de kan vara lite mer svårmotiverade i paddock, men rider i paddocken för lite mer precision i styrningen, oftast efter ett par veckor.

Till skillnad från Saraandersson jobbar jag inte med inridning eller träning av hästar, men har ändå en för hobbyryttare stor erfarenhet av grundinridning av hästar (kan inte jämföras med Saraanderssons erfarenhet).

För dig som vill göra jobbet för första gången, är det nog lämpligt att gå väldigt lugnt till väga och ta betydligt längre tid för varje steg.
Beroende på din sammanlagda rid-erfarenhet, förstås.:)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952
Träning Jag har funderingar på att köpa en sexåring som ännu inte är inriden. Den är longerad och har haft sadel och ryttare på sig i box. Då...
Svar
13
· Visningar
1 421
Senast: Maui
·
Islandshäst Hur resonerar ni kring inridning av era Islandshästar? Vid vilken ålder börjar ni, hur mycket arbetar ni innan hästen får vila osv? Hur...
2
Svar
29
· Visningar
4 337
J
Islandshäst Jag har precis köpt en häst och får hem henne till stallet i början av Juni. Hon är 6 år gammal och nyligen inriden. Min plan är att...
Svar
3
· Visningar
1 852
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama