Hur började ni med roping?

cahs

Trådstartare
Jag var med om en spännande "måste kunna, måste göra" häromveckan, dvs att testa på roping. Men jag kom på att först och främst kan det ju vara bra att äga ett lasso. Men sen då? Och vilket lasso? Och sen då? Hur gjorde ni för att kunna noll till att faktiskt kunna använda hästen antingen i rancharbetet eller tävling?

/Kajsa, som drömmer om att sitta/stå på stallplan och träna att kasta lasso hela våren och sommaren. Och att hitta första bästa chans att ta hjälp av kunniga och/eller tränare inom området.

Sv: Hur började ni med roping?

Ropingfilmer finns det massor av på youtube. Ska du ha tag på bra tränare så är det Tommy eller Kenny som bör kontaktas. Hör med dom om vilket rep som passar och börja träna lite. Vänj hästen med att kunna släpa stockar och dunkar samt att tåla att du svingar ett rep över huvudet på hästen så kanske har du en början på en ranch trail karriär.

Sv: Hur började ni med roping?

Träna lasso kan du såklart göra när du vill!!!:D

Kan själv inte tekniken, men tävlar ranch trail så fort jag får chansen (roligaste grenen!!!) och jag brukar ha lasson med när jag rider, svinga runt hästens huvud, kasta på buskar o annat efter vägen och förhoppningsvis träffa:p

Tekninken är säkert helt galen, men funkar i min gren då det inte finns krav på träff:D

Tränar även att släpa saker, drar bl a hem hitteved :angel: från skogen, min tidigare enormt bakrädda häst har idag inga som helst problem

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 515
Senast: MML
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 689
Senast: Farao
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 403
Senast: Barrow
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 493
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve