Hur börja om i spåret?

J

julia_v

Vi tränade en del spår med leo när han var yngre.
Men så blev han ordentligt getingstycken i ett spår,
efter det så blev han lite "ovillig" att spåra och sedan när vi började träna räddning så tog den träningen upp all tid...Nu när vi nog ( TYVÄRR) har insett att hur bra
han än är på att söka och det övriga inom räddningen
så går det nog inte pga hans problem med andra hanar :(

Nu har vi då tänkt att eventuellt köra BHP med han
istället och där ingår ju spåret.

Jag har lagt ett par enkla spår med han nu och han
är väldigt motiverad och villig, men han går med lite
för hög näsa ( av allt sök) och har väldigt bråttom,
han tar ibland även upp sakerna i spåret med "vittringen" av dem i stället för att spåra och kan då "fara iväg" direkt till föremålet istället för att SPÅRA..

Har ni några tips att ge mig?

Kan även säga att jag är splittrad om VAD vi ska
göra med han nu när räddningen förmodligen inte
fungerar...har haft funderingar på "vanligt sök", men även uppletande..lite svårt när man tänkt
göra en sak , men inser att det inte fungerar.. :crazy:

Sv: Hur börja om i spåret?

Okej... Nu ska jag berätta vad vi gjorde och detta utan att ens fundera på om det skulle passa er eller inte, men det är aldrig fel att höra olika varianter...

Men vi körde faktiskt korvspår :) Vi gick ju från viltspår där man går 600 m med rätt så hög näsa och letar ETT föremål på slutet. Så vi hade problem med näsa och tempo. Så jag körde korvspår och så vips! På en vecka så hade jag en hund som spårade som en gud. Har man Labrador eller har man Labrador? ;)

Hur länge låter du spåret ligga? Du kanske kan förlänga liggtiden så att det hinner "sätta sig" ordentligt, till en timme eller så, om du inte redan gör det.

Annars hade jag nog också provat med ett godisspår några gånger, några enstaka bitar i spåret för att motivera ett ihärdigt snusande i backen.

Jag håller med de andra!

Försök att göra det svårt för honom att vinda genom att tänka på vindriktningar, gör spåret längre och ha längre liggtid så han tvingas att jobba lite mer. Om godis är en motivation så kan det vara okej att ha i spåret. På min Kelpie blev det mest godissök med godis i spåret, på honom fungerade långt spår bäst. Först kan han gå och ömsom söka och ömsom spåra men efter ett tag så suger han tag i linan och då är nosen i backen. Numera lägger jag bara långa spår, fast nu har jag ju varit lite lat och inte lagt något spår på ett tag.

En hund som går med för hög nästa får inte fortsätta spåra för mig. Går näsan upp så stannar jag som förare och hunden får inte fortsätta förrän han är med näsan i backen igen.

Visst är det så!

men nu har han ju tränats MYCKET med just
hög näsa, räddningsöket och lite uppletande...( senaste 1.5 året)

Jag ska prova att lägga ut några godsaker,
samt ha längre liggtid !

Jag återkommer när jag har provat!

Tack för era svar!

julia

Prova denna metod: Lägg ett rakt spår i medvind med en längd av ca. 200-300 meter, ganska tätt med föremål, ca. 10 st. spåret måste vara uppmärkt så du exakt vet var det går.
Låt spåret ligga ungefär en timme, gör ett direktpåsläpp i koppel, då hunden spårar med låg nos följer du bara efter, om nosen lyfts så stannar du, inget ryck eller så, bara sluta följa efter. Då nosen sänks och hunden vill forsätta så följer du efter. Belöna och beröm vid föremålen. Avbryt vid ett föremål (behöver inte vara sista) då hunden spårar bra.
Gör 7-10 sådana här spår med varierande liggtider mellan 30 min. till 3 timmar. Då man lär in spåret på detta sätt kommer liggtiden ha liten betydelse, hunden spårar som en dammsugare i alla fall.
Sen kan man börja med spår i motvind, då får man ju ha betydligt färre föremål i spåret, kanske bara två. Man gör på samma sätt men får vara mer uppmärksam om hunden vindar in föremålen och var konsekvent: låg nos följ efter, hög nos stanna.
Så här har jag lärt in spåret på flera hundar och det fungerar på alla.
Är det något du funderar över så fråga...

mvh
Albert

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 210
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 344
Senast: Acto
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 705
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 601
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka