Hur börja med unghäst

S

snuttan91

Hejsan. Jag är ny här, så om jag satt tråden fel eller så så får moderator gärna flytta den.

Det är så att jag söker en unghäst, helst ska den redan kunna grunderna. Men jag har en på G, som bara är inriden, i skog och mark.

Så min fråga är, vad är lagomt att börja med? Vad kan man kräva?
Jag har tänkt att första veckorna ska vi bara rida ut i skog och mark för att lära känna varandra, och där tänkte jag träna halter, halvhalter, övergångar (skritt/trav) osv. Rida mycket utanför stigarna så att hästen får lyfta på benen, klättra osv.

Låter det bra? Jag kräver väl inte för mycket redan där?

Sedan ska vi rida regelbundet för en duktig tränare som är van vid vbl, och noga med att inte gå för fort fram osv. Allt sker på hästens villkor.
Är 1 gång/veckan i paddocken bra att börja med, eller kan jag lägga in 1 eller 2 till pass?

Jag kommer att ge hästen ca 2 vilodagar i veckan, och sedan 1 veckas vila hit och dit för att den ska få tänka över vad den lärt sig och få vila musklerna lite.

Så ös på med tips här om vad som är bra att tänka med, och att börja med!

Kan tillägga att hästen är ett vbl på 4 år, ej riden i form.

:)

Sv: Hur börja med unghäst

Nu vet jag ju inget alls om din ridning.
Men att utbilda en 4 åring som tydligen inte är riden i form, altlså ganska nyinriden kräver väääldigt mycker kunskap.
Jag har själv ett vbl travare, som jag köpte då han var 4 år. De var jätte kul att utbilda och se hur den utvecklades.
De var mindre roligt då den kom i trotsåldern, då var de som gå på 2 ben genom hela ridpasset.
De är tyvärr då många unghästar förstörs.

Själv tycker jag att du ska satsa på en liite äldre häst.
Eller har du haft hästar tidigare?

Annars, så kan man rida en 4 åring i padock 2 dagar i veckan, tänk bara på att rida hästen i en låg rund form.
De är viktigt att unghästen hittar sin form ganska tidigt så de inte sliter på ryggraden. Eftersom en nyinriden unghäst inte har några muskler på ryggraden utan man sitter direkt på skelettet.
De är bra att rida ut mycket, tänk på att unghästar blir trött väldigt fort så du bör inte rida länge alls.

Jag skulle inte ge hästen en hel veckas vila hit och dit när den knappt rids ordentligt. Visst de skadar inte att ge den lite halvsemester. Du kan ju rida lite lugnare, gå promenader och skritta ut bara lugnt så hästen får tänka.
En vilodag är alltid bra, tänk på att lägga in en eller flera lugnare dagar. Variation är altlid bra.
Jag red min 4 åring varannan dag, de vet jag många som gjorde.
De behöver hanteras varje dag, men man behöver ju inte rida exagt varje dag.
Du tänker rätt emn du värkar inte riktigt ha kunskapen, jag tycker du skall satsa på en äldra häst.
En 5 och 6 åring är fortfarande unghäster om du tycker att du har den kunskapen.
Om du ej har haft egen häst tidigare tycker jag att du ska köpa en äldra häst.
Tänk på att en travare (om de nu är de du har) kommer du inte kunna gå lika långt med som en annan ras,

De kan väl gå an som du har någon som hjälper dig med hästen och du rider för tränare, en gång i veckan då eller?
Men jag tycker du ska tänke egenom mycket noga.

Senast ändrad av en moderator:

Nej jag vet att det krävs mycket osv. Det är därför jag vill ta hjälp av just denna tränare, + att jag har en superduktig kompis som ska rida hästen och hjälpa hästen och mig på rätt väg.

Ja, jag har haft 3 olika hästar. Yngsta 6 år, men ingen av dom har varit minsta utbildad innan dom kom.

Kan tillägga att jag ska ha hästen på "prov" 6-12 månader för senare köp.

Någon som vill svara på mina funderingar? :)

Senast ändrad av en moderator:

Okej, de låt bra. Jag har lagt till massvis i mitt inlägg som jag kom på efter hand.

Ja, jag såg det. :) Men då kanske inte just en 4åring är rätt för mig då..

Jag skulle kanske satsa på att leta en 5- eller 6-åring istället?

Tack för din hjälp

Tycker jag låter bättre!
Dom är oftast mycke trevligare, de beror ju helt klart på individen men oftast så är de mycket stabiliare då de är 5 eller 6. Min travare är 6 nu och de är stor skillnad sedan jag köpte honom.
Man har fortfarande lite av den gär unghästkänslan, men man behöver inte att ha ansvaret att utbilda en 4 åring helt från början.
Man kan ju oftatst rida mycket mer, särskilt om de är ordentligt ridna.

Jaha oki. Fast de flesta varmblod jag sett är ju bara ridna i skog och mark.

Så gör det så stor skilland om jag tar en outb. 4åring eller en outb. 6åring?

6år, 15 år och 12 år var mina hästar när jag fick dem. Outbildade.

Ja klart det gör!
En 4 åring är ju yngre? De har mindre muskler, växer fortfarande ordentlgit.
Kommer i trotsåldern, är allmänt mer bäbisaktiga.
En 6 åring är mer vuxen men har fortfarande lite unghästsbeteende kvar. (oftast)

och andra sidan kan de vara lättare att lära om en 4 årig travare, men de är samma sak där. Kunksapen behövs, de är egentligen inte så jätte stor skillnad mot någon anna ras. Man kan ev. behöva ta det lite försiktigare.

Så de är säkert att de är ett vbl travare du skall ha?
Min är 6 år och går LB med LA rörelser. Så han är inte bara en skogsmulle.
Finns många jättefina travare som är ridhästar, när du kikat runt lite här på buke komer du att märka att det finns gott omdem.

Okej. Tack för att du fick mig på andra tankar! :)

MÅSTE ha en travare! Bara älskar dem!! Världens underbaraste. Det är min ras nr 1 det.

Jag kommer nu att leta en på helst 6 år, 5 - 5,5 år kan ju gå bra också, men max 8 år. :)

Okej, ja de låter bra :)
Jag tycker om dem, men tror inte jag kommer köpa någon fler travare.
Är ju ingen grand prix häst direkt :) men fina kan dom bli!
Lycka till med hästköpet!

Jag köpte häst nu i våras. Var också på jakt efter något relativt ungt. Just för att själv få vara med och utbilda och forma till min egna häst. Funderade på allt mellan 3-6åringar. Blev slutligen en femåring som är nästan helt outbildad. Det jag känner nu är att kanske skulle jag ha köpt något som var lite mer utbildat för det är väldigt mycket jobb. Just i den åldern är det svårt att bygga muskler och kondition eftersom de inte har någon riktig grund kondis. Sen som tidigare har skrivits trotsåldern kommer när de är runt fem så det roligaste är nog att skaffa sig en sex åring kanske. Skaffa ingen unghäst om du inte är 100 % säker på hur du ska göra. Får du hjälp av kompis och tränare så är det självklart ett stort plus =)

kommenterar bara för att hitta tråden igen:P

Jaha oki. Fast de flesta varmblod jag sett är ju bara ridna i skog och mark.

Så gör det så stor skilland om jag tar en outb. 4åring eller en outb. 6åring?

6år, 15 år och 12 år var mina hästar när jag fick dem. Outbildade.

svar : om vi pratar om att samtliga bara är ridna i skog och mark, så är det ju BÄTTRE om den är yngre snarare än äldre om du vill omskola den. Ju yngre, desto mindre befäst tidigare beteende och lättare att omskola väl från grunden.

Jaha oki. Även om det gäller en 4-åring? Eller passar en 6-åring lika bra? Eftersom dom är mer stabila då sas.

Jaha oki. Även om det gäller en 4-åring? Eller passar en 6-åring lika bra? Eftersom dom är mer stabila då sas.

det beror ju helt på vad den gjort tidigare.

om den är travhäst och startat på travet, ju längre den gått desto mer har du ju att skola om, om du ska använda den till ridhäst.

Har inget att jämföra med, men min travare var 5 (ostartad) när han reds in och han har uppfört sig perfekt.
(både han och jag har såklart gjort missar, men han har inte gjort något pga ''trots'' eller så. Bara när han blivit rädd eller stressad, inte för att ifrågasätta)

Jag har nyss fått beskedet att min häst inte håller för min ridning. Så nu ska jag (om vi trivs) ta hem en 4åring som är inriden, och ska tydligen vara jättesnäll och lugn. Jag hoppas att han håller sig i skinnet och sköter sig! ;)

Passar vi ihop så blir det köp! :)

Har inget att jämföra med, men min travare var 5 (ostartad) när han reds in och han har uppfört sig perfekt.
(både han och jag har såklart gjort missar, men han har inte gjort något pga ''trots'' eller så. Bara när han blivit rädd eller stressad, inte för att ifrågasätta)

Osäker på varför du svarar mig ang. detta? :confused:

Glömde nog skriva knapplån :) Ursäkta.

Det var nåt om vilken ålder som var bäst vid inridning..

Hejsan. Jag är ny här, så om jag satt tråden fel eller så så får moderator gärna flytta den.

Det är så att jag söker en unghäst, helst ska den redan kunna grunderna. Men jag har en på G, som bara är inriden, i skog och mark.

Så min fråga är, vad är lagomt att börja med? Vad kan man kräva?
Jag har tänkt att första veckorna ska vi bara rida ut i skog och mark för att lära känna varandra, och där tänkte jag träna halter, halvhalter, övergångar (skritt/trav) osv. Rida mycket utanför stigarna så att hästen får lyfta på benen, klättra osv.

Låter det bra? Jag kräver väl inte för mycket redan där?

Sedan ska vi rida regelbundet för en duktig tränare som är van vid vbl, och noga med att inte gå för fort fram osv. Allt sker på hästens villkor.
Är 1 gång/veckan i paddocken bra att börja med, eller kan jag lägga in 1 eller 2 till pass?

Jag kommer att ge hästen ca 2 vilodagar i veckan, och sedan 1 veckas vila hit och dit för att den ska få tänka över vad den lärt sig och få vila musklerna lite.

Så ös på med tips här om vad som är bra att tänka med, och att börja med!

Kan tillägga att hästen är ett vbl på 4 år, ej riden i form.

:)

Det är en bra idé att rida unghästen mkt. i skog och mark, både med och utan sällskap. Först tillsammans med en äldre häst, eller som handhäst. Fast jag uppfatta att den hästen du tittat har haft ryttare vid uteridningen. Ridning på ridbanan runt 1-2 ggr/veckan och då korta stunder. På slutet kan du gärna sitta av och leda hästen några varv i skritt. Att variera ridning på banan och uteritt är ett alternativ. (tex. träna galoppen på ridbanan och trav och skritt ute).
Du kan begära en lägre form som blir mer och mer samlad ju längre i utbildningen ni kommer.
Daglig akrivering kan vissa individer behöva, iform av promenader, löslongering, tömkörning, löshoppning osv. Andra kanske behöver nån vilodag för att "återhämta sig".
Vad menar du när du vill att hästen kan grunderna? stanna, skritta, trava eller lyfta hovarna, ledas i grimma?

Tänk på att en sent tagen häst inte alltid är det bästa alternativet heller. Däremot om man är oerfaren eller aldrig ridit in någon häst så är det bästa att köpa en redan inriden lite äldre, men som man fortfarande kan utvecklas tillsammans med.

En inriden häst ska redan kunna grunderna, alts. kunna trava, galoppera, göra halt, ha frammåtbjudning och en endamålsenlig form. det som kommer sen hör till vidareutblidningen.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: lirco11
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 074
Senast: Tora
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka