Sv: Hur blir man mjuk i handen?
Visst är det bra med en stadig balanserad sits. Men det har inte alla. Då är det bra att ta lite stöd med handen mot halsen.
Var man har handen har stor betydelse. Viktigt är att man tänker på att handled och armbågsled är mjuka. Handleden blir det om man har tummen uppåt som någon skrev, (alltså inte lägga ned den med handflatan neråt) sk buren hand. Men den burna handen kan aldrig bli mjukt buren om armbågen är helt rak, där behöver vara en liten böjning samt en rak linje mellan armbågen och hästens mun. Blir den linjen bruten så blir kontakten med hästen inte så mjuk. Lederna ska fungera som en sorts gångjärn.
Man ser ibland ryttare som sitter med händerna långt ner på sidan om halsen, i ett försök att få hästen att gå på tygeln i låg form. Det ger helt motsatt effekt att försöka "dra" ned huvudet. Om man däremot höjer handen lite så det blir en rak linje mellan mun och armbåge får man en "hävstångseffekt" som gör att hästen söker dig neråt.
Viktigt är att göra sin hand och fingrarna mjuka med en gummibandskänsla. Det får man genom att röra på ett eller flera fingrar runt tygeln, krama tygeln med små snabba rörelser. Hur mycket och hur snabbt kan man träna genom att hålla i ena tygeländan med ena handen (den är hästmunnen) och med den andra gör du olika kramningar för att testa. Ännu lättare att testa detta är att göra övingen med en kompis, den ena är häst, den andra ryttare.
Ett tygeltag ska alltid följas med en eftergift. Detta är en av de svåraste uppgifterna för ryttaren. Håller man för hårt låser man hela hästen och den blir spänd, har man glappande tygel blir det ryckigt i munnen, så då gör man hästen en otjänst genom halvlång tygel.
Det var Ted Nätterqvist som lärde mig detta en gång för jag hade tendens till att glappa med tygeln. Det blev en "aha-upplevelse"
när han höll i andra änden av tygeln och visade hur hästen kände mina händer. Den övningen har jag sen själv gjort med mina elever när jag jobbade på ridskola.
Många ryttare vet inte hur man skrittar en häst lösgjort på tygeln. Det är en konst att göra det. Faktiskt svårare för många än att rida i trav och galopp.
Jag köpte en bra grej på Hööks, tjocka korta gummiband med små hakar att fästa mellan bett och tygel, just för att hjälpa ryttaren att rida med gummibandskänsla. Jag lät min sambo rida med dom för min häst är så känslig, och sambon är inte så avancerad än. Något som kanske alla ryttare skulle testa!? Hästen gillade dom, det märktes!