Sv: Hur blir man gravid?
Men ärligt så tror jag att man ska ge 17 i att försöka.. Det är pressen att lyckas som sätter käppar i hjulen..
Vänner till mej hade problem under många år.. Till slut tog jag mej mod o sa åt dem att sluta försöka, resa bort o bara ha det bra tillsammans.
De gjorde det och fick nyligen sin son!
Fast det där är ju den värsta myten av alla.
Det är rent hittepå, finns inga som helst belägg för att det skulle funka, eller någon medicinsk förklaring till varför det skulle funka heller för den delen.
Det enda den där myten gör är att ge folk som försöker få barn men inte lyckas skuldkänslor, och alltså få dem att må ännu sämre.
Det är den myten om barnlöshet som jag tycker allra sämst om, och jag blir lika ledsen varje gång jag ser den.
Det räcker ju dessutom att tänka efter en gång till, så inser man att det omöjligt kan vara så. Om viljan att bli med barn vore tillräckligt för att se till att man blir infertil, hur kan du då förklara alla de planerade graviditeter som finns? Titta här på forumet, så ser du att för de allra flesta som är gravida, så blev de gravida efter det att de bestämt sig för att de ville ha barn. Hur skulle det gå till om man blir infertil av att vilja bli gravid?
De flesta barnlösa par har ju inte varit stressade och barnlösa från början - man börjar ju som alla andra med att prova lite, och utgår från att det ska funka. Det är ju när det gått en tid som man börjar fundera på om det är något fel.
För att gå till mig själv så försökte vi först medvetet ett och ett halvt år - inget resultat. Sen la vi ner det, och tog det som det kom i ett och ett halvt år - inga resultat då heller. Och vi hann åka på en hel del semestrar under den tiden, faktiskt.
Till TS: det bästa rådet är väl helt enkelt att försöka pricka ägglossningen, köp ett sånt där test man kan göra för att kolla när det är. Annars är det inte så mycket man kan göra mer än att ha sex. Resten kan man strunta i, givet att du inte lever så ohälsosamt att din mens försvunnit och du inte har ngn ägglossning - i så fall skulle du kanske se över din livsstil också.