Hur blir man gravid?

12345

Trådstartare
Vi är nu inne på fjärde seriösa försöket att bli gravid, men det tar sig inte. Jag vet att det kan ta mkt längre än så, men självklart oroar man ju sig iaf. När jag är inne på Familjeliv och läser så är det ju värsta projektet, man ska äta det ena och det andra preparatet, absolut inte dricka alkohol, inte äta fett, inte äta socker, inte dricka läsk, inte rida vid efter ÄL, inte sporta för hårt. Inte, inte, inte...

Är det verkligen så? Kan man inte äta en hamburgare och gå på fest, förstörs alla ens chanser att bli gravid den månaden då? Kan inte vara möjligt?

Sv: Hur blir man gravid?

Det allra, allra mesta är myter. Det som hindrar graviditet är möjligtvis infektioner, fetma etc. Jag hade jättesvårt att bli gravid och gick till fertilitetsklinik och de sa att mycket är myter som är då dåliga, för de gör att oftast kvinnan får så mycket skuldkänslor och känner att det är hon som gör fel/känner fel. Det tar i snitt 6-8 månader har jag för mig, så ni är ju bara halvvägs ;). Oroa dig inte utan njut av bebisverkstaden, är mitt råd! Om det inte tagit sig efter ett år eller så kan man ju kolla upp det. Att hålla på och må dåligt och leta fel i sin livsstil hjälper sällan.

Oj det visste jag inte när jag blev gravid första gången att man inte fick göra ditten och datten ;) Jag var till och med på fest och blev berusad :angel: Det händer väl en gång vart tredje år och just då så...

Nej jag tror inte att det är så lätt att hindra en graviditet. Då skulle det ju inte finnas så många oönskade graviditeter om det bara är att ta ett ridpass efteråt.

Men det kan ta tid utan att det är ett dugg fel. För många kan det ta 8 månader, för en del direkt. Det är tråkigt att vänta men... Så är det tyvärr.

du kan prova använda ägglossningsstickor. det funkade för mig. googla så hittar du mer info + nätbutiker som säljer.

Man knullar.

Vid rätt tidpunkt:D

Sen ska man nog inte tänka på det för mycket, lätt att säga iofs, för då känns det mycket drygare.

Om du vet när du har äl, eller helst lite innan, ha sex på äldagen, 2 dagar innan och 4 dagar innan. Sen kan ni göra annat resten av månaden. Men det vill ju till att man vet när man lossar ägg.

Akta dig för familjeliv, jag är övertygad om att det är ett forum konstruerat för att skapa neuroser, ångest och skuldkänslor hos sina användare. Folk gnäller på att buke är onyanserat...Pfffft:D
Lev som vanlig, sup dig inte dyngrak, ät en hamburgare om du vill, kolla äl om du vill.

Clear Blur ägglossningstest är bäst.. körde först på en budget variant men sen tog jag CB och det var lättare att se o då tog det sig på första gången.. vi hade försökt i nästan ett år innan...

Jag festade hårt, jag levde rövare, rökte ca 1 paket om dagen, snusade en dosa på 2 dagar, levde på onyttig mat och levde livet då jag o min sambo bestämde oss för att vi ville bli 3. Hann inte mer än börja försöka förän Willie låg i magen. Trodde man skulle få vänta ett tag innan man "lyckades".
Så tvärt då först slutade jag med livets goda onyttigheter.

Nej.. Sånt där köper jag inte..

Men om man vill vara på den säkra sidan så kan man ju lägga ner den sämre biten i ens liv. Spruta pungen i kallvatten innan och få massage/akupunktur för att öka sina chanser.

Men ärligt så tror jag att man ska ge 17 i att försöka.. Det är pressen att lyckas som sätter käppar i hjulen..
Vänner till mej hade problem under många år.. Till slut tog jag mej mod o sa åt dem att sluta försöka, resa bort o bara ha det bra tillsammans.
De gjorde det och fick nyligen sin son!:bump:

fast det där är det värsta jag vet, "sluta tänk på det så går det ska du se!".

jag själv har varit ofrivilligt barnlös i 3 år och har gått på fertilitetskliniker osv.. har man något fel så hjälper det fan inte hur mycket man än inte tänker på det!
jag tror inte ett skit på att man kan förhindra kroppens funktioner i flera månader eller år!

ts, jag hoppas du lyckas inom en snar framtid!

Lev livet som vanligt, ha sex som vanligt, ät det du vill, gör vad du vill och har ingen av er några problem som rör fortplantningen så kommer du att bli gravid när kroppen är redo för en graviditet.

Blir du inte gravid på 1-1½ år så är det läge att gå till läkare och kolla upp både blivande mamma och blivande pappa för att se om där är något galet hos en eller båda.

Håller med, man ska inte känna stress över att man inte blir gravid, lätt för mig att säga så här i efterhand. Tror att i måååånga fall där man är ofrivilligtbarnlös så är det just stressen och pressen att bli gravid som gör att man inte blir det. Så lugna ner dig lite och låt det komma när det kommer.

Lycka till!

Håller med, man ska inte känna stress över att man inte blir gravid, lätt för mig att säga så här i efterhand. Tror att i måååånga fall där man är ofrivilligtbarnlös så är det just stressen och pressen att bli gravid som gör att man inte blir det. Så lugna ner dig lite och låt det komma när det kommer.

Lycka till!

Suck. I stället för att sprida villfarelser, vore det inte smart att hålla sig till fakta? Referens på det där struntpratet, tack!!

Men ärligt så tror jag att man ska ge 17 i att försöka.. Det är pressen att lyckas som sätter käppar i hjulen..
Vänner till mej hade problem under många år.. Till slut tog jag mej mod o sa åt dem att sluta försöka, resa bort o bara ha det bra tillsammans.

Wow, så tack vare dina kloka ord blev de gravida?
Eller kanske inte.
Jag tycker synd om par får sig till livs "medicinska råd" av människor som inte vet ett smack vad de pratar om.

Fast det där är ju den värsta myten av alla.:cool: Det är rent hittepå, finns inga som helst belägg för att det skulle funka, eller någon medicinsk förklaring till varför det skulle funka heller för den delen.

Det enda den där myten gör är att ge folk som försöker få barn men inte lyckas skuldkänslor, och alltså få dem att må ännu sämre.

Det är den myten om barnlöshet som jag tycker allra sämst om, och jag blir lika ledsen varje gång jag ser den. :(

Det räcker ju dessutom att tänka efter en gång till, så inser man att det omöjligt kan vara så. Om viljan att bli med barn vore tillräckligt för att se till att man blir infertil, hur kan du då förklara alla de planerade graviditeter som finns? Titta här på forumet, så ser du att för de allra flesta som är gravida, så blev de gravida efter det att de bestämt sig för att de ville ha barn. Hur skulle det gå till om man blir infertil av att vilja bli gravid?

De flesta barnlösa par har ju inte varit stressade och barnlösa från början - man börjar ju som alla andra med att prova lite, och utgår från att det ska funka. Det är ju när det gått en tid som man börjar fundera på om det är något fel.

För att gå till mig själv så försökte vi först medvetet ett och ett halvt år - inget resultat. Sen la vi ner det, och tog det som det kom i ett och ett halvt år - inga resultat då heller. Och vi hann åka på en hel del semestrar under den tiden, faktiskt.

Till TS: det bästa rådet är väl helt enkelt att försöka pricka ägglossningen, köp ett sånt där test man kan göra för att kolla när det är. Annars är det inte så mycket man kan göra mer än att ha sex. Resten kan man strunta i, givet att du inte lever så ohälsosamt att din mens försvunnit och du inte har ngn ägglossning - i så fall skulle du kanske se över din livsstil också.

Lycka till!

Du har vänt på orsakssambanden, tror jag bestämt. Man blir stressad och pressad av att vara ofrivilligt barnlös. Man blir inte ofrivilligt barnlös av att vara stressad och pressad.

Du glömmer dessutom att ofrivilligt barnlösa inte varit stressade och pressade från början - de flesta börjar som alla andra med att försöka och utgå från att det kommer funka. Det är ju när man försökt i flera år utan resultat som man blir stressad och pressad.

Har man gått igenom en IVF vet man dessutom att det är bland de mest stressande och pressande situationer man kan utsätta sig för när det gäller barnanskaffning - hur kan det fungera, ifall press gör det omöjligt att bli gravid, menar du? För det gör det ju. För min del så gjorde vi uppåt 40 försök utan särskilt mycket stress och press - sen tiodubblade vi pressen och gjorde ett försök, och då blev jag gravid. Hur rimmar det med ditt resonemang?

Visst finns det sådant (främst sjukdomar) som kan göra det svårt att bli gravid, men nej... i regel behöver man inte sluta dricka läsk, du behöver inte undvika fett och socker ta en massa tillskott osv.

Det är klart att det kan vara bra att bryta osunda vanor men man ska ju inte svälta sig och leva på kosttillskott.

Sluta med alkohol kan man ju göra av skälet att man ju inte vet direkt när man blivit gravid. Det kan ta ett tag. Å andra sidan... ett glas rött kanske är precis det som behövs för att man ska gå igång och hoppa i säng och bli på smällen.;)

Tar det sig inte kan man börja kolla när man har ägglossning så att man kan tajma in sexet bättre (men har man sex ofta är sannolikheten rätt stor att man kommer ha sex rätt tajmat ändå så behovet av ÄL-test beror väl på hur ofta man brukar ha sex). Är det så att det bara inte tar sig ändå, sök hjälp.

Slutar man äta kan jag nästan garantera att det inte blir några barn gjorda.

Jag skrev att jag tror.... O det tror jag vad än det vetenskapliga säger.. Jag tror det psykiska sätter många spärrar... Jag själv har oxå en välplanerad graviditet. Gick lättare att bli gravid än jag trodde. Vilket jag är glad över.

Har man inga direkta medicinska problem så håller jag på den teorin. Vet fler vänner o bekanta som haft svårt som inte lyckats förän de gett upp.

Men även vänner o bekanta som fått medicinsk hjälp. Och först då lyckats.

Senast ändrad:

Jag skrev att jag tror.... O det tror jag vad än det vetenskapliga säger.. Jag tror det psykiska sätter många spärrar...

Ibland är det smartare att hålla sina vidskepliga föreställningar för sig själv. Det finns ju faktiskt de som kanske tror att du skriver vad du VET.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka