Hur blir man av med Seperationsångest, snälla hjälp, blir farlig vid hantering!

B

BigLadyZola

Behöver verkligen hjälp!

Det är så att min häst lider av seperationsångest, hon blir rent ut sagt tokig när man hämtar henne från hagen, detta har hänt 2år i rad precis i början på sommarbete. Båda gångerna har hon haft seperationsångest med hästar hon inte ens har hälsat på, som står ungefär 200m bort.

Men det konstiga är att dem hästarna hon har haft seperationsångest med gnäggar aldrig efter henne, utan det är bara hon som står och gnäggar och har sig!

Min teori är att hon fått förmycket bete på en gång, att det är det som har gjort att det har slagit slint rent ut sagt, har hänt likadant fast på kraftfoder (att hon blir tokig, och när vi drog ner på givan så vart hon sitt normala jag igen så att säga, dock beteede hon ej såhär som hon gör nu).

Det spelar ingen roll fall man tar in henne, hon är lika tokig ändå, står och gnäggar och kan verkligen inte stå still i boxen. Och det spelar ingen roll fall hon ej ser hästarna eller om hon gör det, samma resultat.

Förra året slutade det med att den andra hästen åkte, och aldrig kom tillbaka, men seperationsångesten fortsatte i ca 1vecka efter, men nu är det så att grannenshästar kommer nog inte åka iväg inom en snar framtid, och jag orkar verkligen inte ha såhär hela sommaren, eftersom hon blir tokig vid ridning/hantering.
Hon blir rent utsagt farlig vid hantering, det är som hon har glömt allt vad uppfostran heter!

Har slutat med att hon gått igenom stängslet 3 gånger (elen är på).

Så snälla hjälp mig!:confused:

Sv: Hur blir man av med Seperationsångest, snälla hjälp, blir farlig vid hantering!

Låter nästan som hon brunstar och tror det är dags att betäckas.
Hur länge höll hon på så här förra året?

Sv: Hur blir man av med Seperationsångest, snälla hjälp, blir farlig vid hantering!

Hon brunstar nog inte, har inte märkt något i alla fall. Men vet att hon brunstade förra året när det hände då.

Ja det höllt på tills den andra hästen åkte iväg (den var bara på tillridning i ca 2 veckor) sen höll det på 1 vecka efter den åkt, så tre veckor då. Rymningarna slutade direkt när hästen åkt, men hon var fortfarande "tokig" helt okontrollbar!

Vill pointera att alla hästar hon haft såhär med är ston, och ingen av dem har liksom "kallat" på henne :S

om du tror att det har med betet att göra så är det ju enkelt att göra något åt saken, ta bort henne från betet. Själv tror jag det är något annat. Sök hjälp, hjälp finns att få:-) Prata med människor du känner så ska du se att du hittar någon du känner förtroende för som kan hjälpa dig på plats. Det är klart att du inte ska behöva bli skadad av din häst. Din säkerhet är hennes säkerhet. Skulle du skadas så har din häst ett mycket större problem.... låt oss höra hur det går.

Jag förstår inte riktigt om din häst går ensam eller inte i den hagen hon går i? Går hon inte ensam så kanske det hjälper att ta in en hagkompis också?

Går hon ensam i sin hage så mår hon antagligen bättre om hon får en kompis i sin hage.

Okej, tack för tipsen.

Grejen är det att hon har 3 hag kompisar, eller ja det är hon och en till som står och ska "beta av" sommar hagen lite innan de andra två kommer. Så hon har som sagt hagkompisar men hon bryr sig föga om dem.

Så fort man släpper ut henne till kompisarna i hagen springer hon runt och gnäggar (som hon brukar göra när hon är själv i hagen). Det är liksom som hon inte ser sina kompisar. Lika så i stallet. När vi fick henne kunde hon absolut inte stå själv, så vi fick alltid ta in en kompis till henne, och så fort den kom in så vart hon lugn. Igår var alla hennes hagkompisar inne med henne, men hon springer runt och gnäggar.

Det konstiga tycker jag är, att hon har sett grannens hästar hela vintern/våren och vi aldrig har stött på detta problem under den tiden. Hon har inte hälsat på dem ens, och allt började med att hon fått gå på ett "hårdare" bete i mer än 12 timmar/en och samma dag, när hon egentligen behöver trappas upp på det så hon inte får en chock av att det är så mycket gräs!

Jag kanske är ute och cyklar med min teori, men om det är gräset så kan det vara värt att testa vad vet jag, dock springer hon bara runt i den hagen med lite gräs :(

Så om någon fått mer ideer om detta skriv!
Blir väldigt tacksam!

Försöker fundera ut hur jag skulle gjort....har dock aldrig haft ngt sto...jag vet ju inte heller hur det ser ut hos er.
Jag skulle flyttat hästen och en kompis hem från betet. Stödfodrat med hö om gräset i hemmahagen inte skulle räcka. Fortsatt jobba med det jag gjort med hästen (var det inridning?)...försökt bygga en bättre relation...sysselsatt hästen med kul upplevelser tillsammans med mig...
Väntat ut henne under tiden vi kör på i vanliga spår.
Relationen är viktigare än bete.

Hon är inriden, hon är 19år, och jag och min syster har haft henne i snart 5år.
Dock har hon bara beteet sig såhär förra året och detta år :S innan har vi absolut inte haft några problem!

När vi fick henne så kunde hon som sagt inte stå själv, men jag och min syster har tränat, tränat, tränat så de senaste 2åren har hon varit lugn som ett lam i stallet, så jag tror inte relationen är det som är problemet!

Idag var det inte så farlig med henne, lite gnäggande och okoncentration var jag var när jag tog in henne för att göra henne iordning. Testade tömmköra henne och det gick verkligen SUPER! (: Så lite vett i skallen finns nog kvar. Gäller bara att hålla hennes hjärna syselsatt så hon fokuserar på vad jag ber henne om!

Sedan ställde jag in henne och då kopplade hon i alla fall av en stund medan jag städade i stallet, sen släppte jag ut henne i hagen igen (den med lite bete i) då sprang hon några vändor i den sen började hon bete lungt! Så det är i varje fall lite framsteg!

Tror tyvärr inte att det hjälper att flytta henne från sommarhagen till hagen med lite bete så hagarna är grannar, så det blir inte så stor skillnad! :(

Men som jag skrev innan fall ni kommer på fler ideer så skriv!

Jag Har varit med om en häst med liknande betende förut.. Och saken va att den hästen ville ha koll på alla som om dom andra hästarna tillhörde hennes flock.. hon lungnade alltid ner sig efter ca 2- 3veckor men det va samma sak varenda gång hon flyttades och där fanns andra hästar i en hage i närheten... detta berode ändast på att hon helt änkelt ville att hela flocken skulle va i säkerhet men att hon efter ett tag insåg att det nog fanns någon annan som höll koll på dom andra hästarna lite längre bort.. Så kanske det är samma sak med din häst hon vill hola koll på hela flocken även om hon inte vet vilka de andra hästarna är..

eller så har jag en annan idée om vad det kan va och det kanske låter lite märkligt men finns bara saning i det... Är det alltid samma hästar som går i den andra hagen? eller en häst som alltid går där och annars olika?
Har hon haft föl? Kan nämligen vara så att det i så fall om där är någon häst som gott där dom senaste åren som aknske kan vara hennes föl eller gammal hagkompis från tidigare år kanske inna ni hadde henne som gör att hon vill till dom vill få kontack för hon känner igen doften av den andra hästen.. och allt hon vill är att få hälsa på den igen.. detta låter kanske helgalet men det är vanligare än man tror.. jag ägde en häst som just det hände men det va dottern till en häst i andra hagen och vi kunde inte förstå att hon betede sig så himmla märkligt så vi letade reda på fackta och fann den gorde vi...

Ja, det först kanske stämmer, men det konstiga är ju att de hästarna har gått där hela vintern och våren men vi adlrig har stött på det problemet förr, kanske har något med att dem går ute även på natten? :o

Det sista har även jag varit med om, men jag tror inte det passar in på min häst, för hon har ej haft föl. Och hon kommer från Sundsvall, och jag har henne utanför Katrineholm, liksom 60mil ifrån, och de hästarna som går i den hagen är uppfödda kring Katrineholm och har inte varit ute på sådana större tripper :S
Men måste tillägga att det är ett väldigt fint moment när två hästar som kännt varandra sen innan släppt ihop igen! :)

Ska till stallet idag, så vi får väl se om hon yttligare har lugnat sig!

Håller tummarna!

Ja det kan nog ha att göra med att dom är ute på natten.. för det är ju då det finns störst faror och då måste man ju veta var dom andra är hela tiden.. Så det är vad jag skulle gissa på i alla fall...

Ja Vist är det härligt att se när dom får komma ihop igen

Min häst är också sån ibörjan nu med nya kompisar i hagen. Det brukar lägga sig efter ett par dagar, man får ha tålamod den första perioden bara. Inte göra för stor sak av det. Sen hjälper säkert gräset till, är ju mycket extra energi i det och många hästar blir nog lite piggare av det i början.

Min häst väckte nog varenda hus i närheten tidigt imorse när jag tog in honom. Det är ju inte lågt dom gnäggar riktigt.

Tack alla för tipsen!

Dock har min häst blivit sitt gamla jag lika fort som hon vart tokig!
Antar att det är possetivt! (:

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 202
Senast: Grazing
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 288
Senast: Gabby_Ossi
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 964
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama