Hur blir jag "mjuk i handen"?

Sv: Hur blir jag "mjuk i handen"?

Men om en tränare är utbildad och fått "Betyget" A, så borde väl den vara duktig??? Hur som helst ska jag fortsätta träna för henne, men börja träna för en annan A-tränare också.

varför inte testa lite klassisk dressyr?

Det låter som att din tränare predikar "full gas och full broms så hästen samlar sig". Det e ju mycket sånt som lärs ut..

"Full gas & full broms så hästen samlar sig"???? :confused:
Vem lär ut s.k "klassisk dressyr" då?? Vad är skillnaden mellan "Klassisk dressyr" och Dressyr som rids typ i OS????

Bara för att tränaren är A-tränare så behöver det inte passa dig och din häst.

Du kanske behöver en tränare som hjälper dig utifrån en annan infallsvinkel?
Eller också är träningarna för denne A-tränare för avancerade för att du ska få ut det mesta möjliga.

Många gånger förväntas man vara på en viss nivå när man kommer och tränar för A-tränare.
Då tragglar man inte grunderna, dvs sits, hand osv. Det förväntas sitta där och så jobbar man utifrån det.
Detta vet jag naturligtvis inte utan jag bara spånar utifrån mina erfarenheter (tränar själv för c-tränare och a-tränare). ;)
Skulle aldrig "fixa" mina träningar för A-tränaren utan min C-tränare. :D

full gas och full broms kanske var att ta i.
Men det låter som att din A-tränare vill att du ska hålla emot på ytterhanden och driva så hästen kommer i form. Att ha stöd/kontakt på ytter och att ha hästen hängande i ytterhanden är två skilda saker.
Klarar inte hästen att bära upp sig själv i en högre form ska man inte "hjälpa" den genom att bära upp den i handen. Då ska man istället rida i en lägre form tills hästen klarar att gå där avslappnat.

Egentligen vet jag ju inte så mkt om din tränare men det lilla jag har hört lät som en person jag red för en gång och därför kopplar jag det till hennes ridstil, kanske missuppfattat något.

Eller också är träningarna för denne A-tränare för avancerade för att du ska få ut det mesta möjliga.

Tränar hela tiden på min sits och hästens form.. Gör nästan inget mer... Kanske lite skänkelvikning, lättare öppnor, serpentiner och såna övningar på slutet av lektionen då "vi kommit igång".

när jag rider min pålle så kan han ibland ha en tendens att hänga sig i handen..(antagligen för att jag är för hård i handen, o han känner att han kan göra det)då brukar jag föra fram händerna,(ytterst lite bara) lätta på tyglarna så han inte kan gå o hänga, efter ett tag går han mjukt o fint, han har fattat att han inte kan lata sig, hänga sig i tyglarna, böja på nacken o inte jobba. Andledningen till att jag skriver detta är att det har även hjälpt MEJ att inte "låsa" mig i handen och där igenom få en hård hand..när vi gjort dessa övningar(med framåtbjudning såklart, mycket kramande med skänklar:)så har både han o jag blivit mer avslappnade, så jag tycker det är ett toppen tips..du kanske kan försöka det på din pålle, jag hoppas det har varit till hjälp..då kämpar vi vidare för mjuka händer, visst!=))

Rid mer med sätet och lär hästen att gå undan för tryck. Våga låta hästen gå på *lösa* tyglar så går det av sig själv då man tränat en stund. Är du osäker så rid på inhägnat område.

du svarade till mig, har inte skrivit något sånt.

Frågade min dressyrtränare idag om hon tyckte jag var hård i handen och hängande i innertygeln, det tyckte hon inte.. Berättade då om hästen jag rider på hoppträningen, hennes teori var då att den hästen inte är riden så mkt. dressyr (stämmer :smirk: ) och att hästen inte är tillräckligt lösgjor och har därför korta muskler, så när jag kommer och rider henne som en vanlig häst, skänkelvikning och volter på framridningen och även när vi rider "vägar" och "linjer" under själva hoppningen så får hon panik........ Hon tyckte att ägaren till hästen borde lägga ner mer tid på dressyren, eftersom att få en sån häst lösgjord inte "är ngt man gör på en kafferast".

varför sa din hopptränare att du var hård i handen då?

Han kanske tyckte att det såg ut så, eller så är jag det när jag hoppar men inte i dressyren, vad vet jag :confused:

strunta i vad jag skrev....Ta ett snack med din tränare i stället..Är han så bra som du påstår så bör han kunna svara dig korekt på dina frågor.

Liknande trådar

Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Badger
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 891
Senast: Lager
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 836
Senast: Fiorano
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 773
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama