Sv: Hur blir ert 2014? Mål och planer!
Grattis till tvåbensfölet!
Kl
Spöket, min 08:a ska antingen säljas, lånas ut på foder till duktig ryttare eller vidareutbildas av mig. Beror på huruvida jag får nytt jobb eller ej.
Stannar hon hos mig ska vi fokusera på styrka och tölt. Hon har massa tempo redan men saknar styrkan. Hon är en häst som hellre springer än segar när det bli för jobbigt så också det kommer vara fokus.
Hon har mycket framåtanda och gas och det är något jag måste bli bättre på att ta till vara.
Spökets styrka är hennes fantastiska arbetsglädje och "Will to please". Lättriden, enkel och rolig. Talangfull som få och fattar snabbt vad man vill, otäckt snabbt. Ställa, böja, sidförande, galoppfattningar greppade hon direkt. Öppna och sluta har gått som på räls. Missuppfattade EN gång i sluta att det bada om tölt, sen var hon med i matchen. Bara ett av många exempel. Rena gångarter redan från början. Nån
Stannar hon hos mig kommer hon vara den som prioriteras med träningar, kurser och dyl.
Saga, f. 01, kommer jobbas med styrka, för töltens skull, hon är naturtöltare men eftersom jag tycker tempo är kul har jag missar biten med samlad tölt... Hon är en mästare på T2 vilket jag nog njutit av väl mycket.
Fortsatt travarbete där jag måste se till att jobba mer framåt, hon har efter nått års arbete en tvåtaktig ok trav men jag tenderar att hålla igen så hon går mot fyrtakt :/
Vi skall fortsätta jobba med hennes pass som hon visat sista åren. Hon tycker det är kul, men det går inte så fort än, iom det måste vi också jobba med hennes galopp som innan passens inträde alltid var tretaktig men som nu gärna går mot fyrtakt om vi lekt mycket med passen. Framåt är något vi jobbar på och det kommer mer och mer, går gärna mer uppåt än framåt i tex galopp, troligtvis mycket mitt fel.
Sagas styrka är i stort hennes rena gångarter och hennes krav på ryttaren att göra rätt. Hon gör exakt som man säger, inte vad hon tror man vill. Varje centimeter fel i sadeln uppmärksammas av damen. Hon har också lätt för samling vilket jag tror beror på hennes korta kropp och långa ben. Ca 138, kanske 140, med 125 i täcken. Brukar alltid få kommentaren att hon är långbent alt kort i kroppen.
Säljs eller lånas Spöket ut blir Saga så klart vara förstahäst, annars kommer hon mest ridas utan tränare men med nämnda mål. Blir hon förstahäst så kommer jag sikta på att rida nån LC-dressyr under hösten samt även hoppträna då och då. Hon hoppar bra (för att vara islänning) och tycker det är roligt. Bra teknik och taxerar riktigt bra själv (med hjälp av diverse gångarter och mixar av dessa).