Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tänker på att Isa faktiskt har eksem och det finns en risk att även Dagmar utvecklar det eller nedärver det.
Tänker på att Isa faktiskt har eksem och det finns en risk att även Dagmar utvecklar det eller nedärver det.
Jag tycker du resonerar väl lättsamt kring eksem, men det är jag det
Till båda. Att det är ärftligt vet vi, att det inte alltid visar sig direkt vet vi. Det finns en risk, om än liten, att stoet bär på risk för att utveckla eksem. Den är liten men finns där och det tycker jag räcker, såvida inte stoet verkligen har ngt att tillföra i aveln.
Jag dömer ingen som väljer att göra så men tycker att det är värt att ha i åtanke, som så mycket annat när man avlar.
Mitt resonemang är så tillspetsat. Extremt kanske, men jag tycker att man på alla plan ska försöka driva aveln framåt.Om vi ska dra ditt resonemang till sin spets, är det nog få islandshästar i Sverige som borde ha avlats fram och del flesta av dessa individer är ju eksemfria.
Ang. import är jag enig med dig Men ja, en riktigt bra import som verkligen kan tillföra ngt. som är exemfri, där tycker jag att man kan ta risken just iom det man kan tänkas tillföra.
Har ingen koll på den statistiken, om det ens finns.
Det är ju en extremt svår fråga med tidsaspekt och jag har inga svar på det. Några år vore ju önskvärt, men svårt att försvara ekonomisk om man köpt en extremt dyr avelshäst. Avel är inte enkelt och alla har ju som nämnt olika tankar och idéer så att diskutera är ju aldrig fel även om man inte är överens.