Hur blir era cooola westernhästar...

S

Sudd

När hösten och kallare/friskare luft kommer. ? från att vara världen slöaste får han en eller kanske 100 extra växlar när det blir kallare..
inte så att han blir superpigg och ökar farten, utan mer åt rodeohållet. Stressar upp sig för ingenting och när han stressar springer han liksom på snedden och gärna ner i nåt dike eller nåt. Det enda är att lägga volt på volt på volt....dötrist. försöker man driva på honom och hålla han rak så går det oftast uppåt istället.
Visst är det trist ?!
Försöker ändå att hålla igång han så han inte står för länge. Var i söndags på träninge i ridhuset och han blev rejält trött, igår fick han vila och idag skulle vi ut en sväng iskogen..hej baberiba..vi var nog mer i diket än uppepå vägen..usch..jag tycker inte om sånt. !
Sen är det lite otäckt tycker jag när man rider efter vägen, måste det en liten bit bara innnan jag tar av ner till mig...kommer det bilar då och han får för sig att sprattla till kan ju vad som helst hända. allt händer ju på några sekunder..jag är ju lite fjantig av mig och tycker sånt här är otäckt, vilket gör att man drar på att rida, och sen blir allt bara värre och värre.
Oftast går det bra på vägen bort, men sen när man vänder hem så blir han heltossig..Det händer aldrig sommartid..då har han samma tempo bortåt som hemåt. Och synd är det också att jag måste vända på samma väg och rida hemåt..bättre hade ju varit om man red runt på nåt sätt och man kom tillbaka hem.
Blir era normalt lata hästar lika eller är det bara min som får fnatt.??? :mad:

Sv: Hur blir era cooola westernhästar...

Var du glad att din häst bara är sån på hösten, min 25-åring är sån varje dag hela året.

Precis när det blir kallt kan pållen vara lite extra springig i benen
men inte som din. Det lägger sig när det har varit kallt en tid.

Jag får lov att hålla med Simpe, min häst är sådan året om. Sommar som vinter så dansar hon fram längs vägen snarare än går lugnt. Mina grannar har jag lyckats dressera så bra att om de kommer i en bil så får de stanna tills jag har ridit förbi....dock är inte alla lika förstående o gör rivstarter så gruset sprutar.... :mad:

Hästarna blir förstås piggare än de va i somras så det var så in i :devil: varmt ute, dessutom tenderar det ju att blåsa en del o det kan göra de flesta hästar lite stingsliga.

See ya! :eek:

Tack o lov så är min en ängel på sommaren, det är inte mycket som kan stressa upp honom eller skrämma han. Han är barnen favorit och det kan ta sin lilla tid när alla barnen ska klappa och springa iväg till mammas land och tjuva morötter.. Dom kallar honom för Nikkenyfiken för han vet nu att barnen som finns efter vägen och vid husen vill klappa så han tittar själv efter barnen och stannar när han ser dom.
Är dom inte ute stannar han ändå och tittar om dom inte ska komma.
Men nu på hösten/vintern är han inte så rolig, stressar som attan och blir rädd för minsta lilla. Känns till och med osäkert att rida efter vägen med honom för man vet inte hur han ska bete sig om det kommer en bil..Vissa dagar kan han få för sig att han är livrädd för dom..

Paint breedingstock på 7 år har jag, har haft honom i 2 år..

Har en ängel till häst :love: ,det är inte mycket som stressar upp honom.Vi var ute på långtur i riktigt oväder,blåste och regnade och han hade samma humör och tempo som vanligt.
4 årig quartervalack
(väldigt skönt efer att ha haft en häst som stressade för allt)

Inte lika pigg som din iallafall.. ;)
Men visst blir han lit påverkad av att det blir kallare.. Igår hade han värsta tupp-jucket när ja skulle ta in honom från hagen. Han brukar aldrig göra sig nån större brådska när ja ropar på honom, men igår kom han farande, galoperanders å bockandes..
Jaja, då vet man att mår bra iallafall.. :D

Har kommit på att korta turer inte är hans grej riktigt den här årstiden, bättre med rejäla turer i skogen eller på banan så han blir trött. Om jag bara rider en liten bit in i skogen och vänder blir han helspyko...men rider jag en längre bit och rider på lite så han blir trött så går det mycket bättre..då har han fått gjort av med lite energi.
Så tror man att man ska kunna rida ut en liten snabb sväng så är det nog bara lägga ner och låta han vila helt istället för att bråka och rida en annan dag när man har mer tid istället.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 663
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 561
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix