Hur bli av med nässlor?

TantAgda

Trådstartare
Flyttade till nytt hus i höstas vars trädgård är minst sagt eftersatt.

De rabatter som finns består mest utav ogräs och en och annan blomma/växt som kan tänkas sparas. De flesta ogräs har jag blivit av med genom att rensa oavbrytet tidigt i våras men nässlorna ger sig verkligen inte.
Hur 17 ska jag bli av med dom?

Rev runt i landet tidigt och slet upp massor av rötter men det hjälpte tydligen inte. Måste vi gräva upp hela rabatterna och "börja om" eller finns det nåt annat lite smidigare sätt att bli av med eländet?

Sv: Hur bli av med nässlor?

Jag har också en trädgård med mycket nässlor och kirskål.. Jag har grävt upp alla rötter jag kunnat hitta. Grävt ca 30 cm djupt för att få upp så mycket som möjligt av eländet.
Det är bara att hålla på:cool: Min mor hade liknande projekt i deras rabatter och 3:e året slutade de komma! Men det vill nog fasen till att vara ihärdig.
Det är 2 veckor sedan jag gjorde mitt vansinnes röj och det enda som kommit upp är 4 kirskålblad. De är borgrävda de också.

/LL

Nässlor försvinner om man slår dem kontinuerligt. I en rabatt är det ju jobbigare...

Min erfarenhet är att man måste få upp alla delar av rötterna. På ett ställe där de kom (där jag inte hade rabatt) la jag över två stora skivor som fick ligga där i 2-3 år och sådde sedan gräs. De har inte kommit igen.

Vi fick en explosion av brännässlor då jag krattade ut löv från häcken. Det gör jag inte om.

I så fall har jag nässlorna ifrån helvetet? Vi har slagit dem så fort de tittat upp i 6års tid och de kommer troget varje år..
Men nu jäklar!!! Passar de sej inte blir det nåt giftigt som tar dem istället!

/LL

Nässlor trivs i kväverik jord, så jag hade svultit dem. Gödslar du? Sluta med det då. Sen är det mest effektiva att täcka, kan du så lägg tjock plats eller skivor över ett par växtsäsonger, annars lägg tjockt lager med barkmull.

Jag gillar quickfix, så jag hade grävt ur och sedan lagt i ny matjord, men se till så att den är ogräsfri! Mycket matjord är full av rotogräs tyvärr. Sedan hade jag planterat och lagt på tjockt lager barkmull/täckbark och inte gödslat på ett par år.

Jag har också mycket nässlor. Tycker att det har hjälpt mycket att ha ett tjockt lager täckbark i rabatterna, kommer fortfarande upp lite men inte alls i samma mängd.
Annars är min favvo att fylla rabatterna med växter som man faktiskt vill ha, så att nässlor och annat ogräs inte får plats.

Min plan är att kväva ihjäl dem:D Jag har planerat mängder med marktäckande växter!

Täckbark va ju också en bra idé:idea:

/LL

kl

Houdinie: gillar inte nässelsoppa så jag hoppar det! Eller jag kanske ska plocka, koka soppa och sälja:idea:

Tack för era övriga tips!

Tror jag kör på att riva och slita i rabatterna för allt vad jag är värd sen plantera massa växter som jag vill ha där och hoppas på det bästa! :laugh:

I befintliga rabatter, där det kan vara svårt att komma åt, hade jag jobbat med kombination av att rycka upp dem (trötta ut) och Roundup. Visst, känns trist att använda gift, men det är smidigt... bara pensla på bladen. Och jag tröstar mig med att de andra växterna inte blir störda av att jag rotar runt i jorden efter nässelrötter.

Smart att pensla på bladen.

Vi använder roundup på öppna ytor men kör med pump och då kan man knappast spruta i rabatterna. Ska testa m pensel!

Ja, det blir så små mängder på det viset att jag inte får dåligt samvete. Lite pilligt med stora flaskan bara. Jag har hoppats på att det skulle komma i typ nagellacksförpackning... ;)

KL. Låt dem vara kvar, lägg dig bredvid och lukta på dem och vips, så känns det som om man dricker en Nya Zeeländsk Sauvignon Blanc! Häpp, helt utan alkohol också! Hehe.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
464
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
507
Senast: tanten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 831
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 806
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • kattförsäkring
  • Akvarietråden V