Hur bli av med mössen

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Mushataren
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hur bli av med mössen

Vi har fällor som heter Giljotti - lätta att ladda och effektiva. Plockar någon mus per natt.

Ta hjälp av Anticimex eller liknande. De är experter på sådant här!
Precis vad jag tänkte säga! Vet inte hur det är med andra försäkringsbolag, men har man Länsförsäkringar så kostar det inte ett öre att ta ut Anticimex. Vi blev iaf av med mössen på vinden bara någon dag efter att varit hos oss.

Huum va?:confused:
Är det gratis att ta ut Anticimex om man har Länsförsäkringar?:eek:
Lägger Anticimex ut gift och allt då? :eek:
I så fall ska jag bannimje ringa till mitt försäkringsbolag. :bow:

:eek: Men guuuuud vad glad jag blev nu!!!! TACK för informationen!!:bow::bow:

Jag har nämligen också lite invasion och har dödat ett gäng inne, men vill knappt veta hur mycket det är ute i garaget/boden. :crazy:
Fick spelet när de samlade hundmat från köket och bar det till sovrummet och boade in sig i min strumplåda!!!!!
Eller musfan som jag jagade över en vecka, som fräckt springer över sovrumsgolvet när jag sitter i sängen och tittar på tv och hundarna ligger och sover bredvid på golvet!! Jävla äckliga odjur!!!
Men dom har alla varit feta och goa iaf, hundarnas högenergifoder gjorde att alla har haft blank och fin päls.:angel:

Nu är jag tacksam för att vi bara har haft möss här hemma för min svärmor har fått in en stooor råtta i sin källare som dessutom är riktigt jäkla smart. Vi har filmat den med åtelkamera för under en natt försvann 1,5 kg potatis bara sådär...så då satte vi dit åtelkameran och det visade sig vara en "Tjoffsan".

Nu är jag tacksam för att vi bara har haft möss här hemma för min svärmor har fått in en stooor råtta i sin källare som dessutom är riktigt jäkla smart.

:eek: :eek: :eek: :eek:
Ja, det är väl i så fall enda fördelen med att ha husmöss. Att man vet att man inte har råttor.

Fick spelet när de samlade hundmat från köket och bar det till sovrummet och boade in sig i min strumplåda!!!!!
Eller musfan som jag jagade över en vecka, som fräckt springer över sovrumsgolvet när jag sitter i sängen

Tack för att du delar med dig .Jag inser att jag har det ganska bra ändå.

KL

Tack för alla svar och tips. Ska försöka svara på några av frågorna.
Varför skäms jag, undrar några. Jag vet inte, det har väl att göra med att det på något vis är skamligt att inte kunna hålla skadedjuren borta. Möss, vägglöss och annan ohyra har någon sorts "lortstämpel". Jag vill inte ta hem folk, vad ska de tycka liksom. Det kanske inte är helt logiskt men jag känner så. Att ni har delat med er av era erfarenheter hjälper mig att förstå att jag inte är ensam och att jag inte behöver skämmas för att be om hjälp när jag nu inte klarar ut det här själv.

Varför dränker jag mössen, ja, inte är det för att jag är sadist och tycker att det är kul att plåga dem. Vi hade slagfällor längre tillbaka men mössen lärde sig dem och gick inte i fällorna. Kanske nya fällor med lockmedel fungerar bättre, jag ska prova sådana. Jag lägger hela fällan i en hink med iskallt vatten. Efter 10-20 sekunder stiger det bubblor upp till ytan som visar att nu är lungorna vattenfyllda. Det hela tar 30 s från att jag lyfter upp fällan från sin plats till att musen är död. Jag har inte kommit på något mera skonsamt sätt att ta ihjäl mössen som jag fångat i dessa fällor faktiskt. Om jag skulle försöka slå ihjäl dem måste jag ju få ut dem ur fällan och det tar betydligt längre tid och väcker mer ångest hos musen, tror jag. Kanske jag har fel. Att jag valde såna fällor berodde alltså på att mössen inte gick i slagfällorna, jag var tvungen att hitta på något annat.

Det är aldrig lätt att ha ihjäl en annan levande varelse. Men man kan ställa sig frågan vad händer om vi inte gör det. Mössen är en av de arter som har gynnats mycket av att leva nära människan. I det vilda har små gnagare många fiender och så hålls populationen i schack. Men möss som lever nära människan har inte många naturliga fiender. De är mycket anpassningsbara och intelligenta och får stora kullar flera gånger per år.

I perioder har jag även använt råttgift och nu gör jag det igen sedan någon vecka tillbaka. Har man börjat får man hålla på, annars finns risken att mössen utvecklar restistens. De knaprar i sig friskt så jag hoppas få ned populationen ordentligt genom detta men det är kluvet. Även om giftet ligger i ordentliga betesstationer som inga andra djur kommer åt måste liken trots allt ta vägen nånstans och även om de flesta säkert kommer ligga och ruttna i huset till familjens stora "glädje" :eek: så finns det alltid risken att några förgiftade möss kommer ut och blir uppätna av andra djur.

Mössen som bor här i omgivningarna har både för- och nackdelar av att leva i närheten av mig. De kan äta nedfallna äpplen i min trädgård och de skyddas från mink, räv och rovfågel. Å andra sidan kommer jag att försöka ta död på så många som möjligt. Det är inget roligt men jag frågar mig igen, vad är alternativet?

KL och uppdatering. Hittade en bit råttgiftsvax i en påse med inneskor som jag hade i hallen. Tack och lov hittade jag inte någon mus eller andra spår i påsen. Och tackochlov kollade jag ju i påsen innan jag tog med den till jobbet.

Tömt skafferiet på allt ätbart. Skaffat nya slagfällor av två olika modeller, gillrat dem med falukorv som jag hoppas ska smaka. Annars blir det choklad. Nu har vi fyra olika typer av fällor på strategiska platser så får vi se om någon särskild sort fungerar bättre. Fler fällor beställda, t ex Giljotti som någon tipsade om. Kommer med posten.

Fått upp ögonen på maken äntligen för hur stort problem det här är för mig så hoppas på lite mer stöd därifrån i fortsättningen. Vi ska prata med försäkringsbolaget imorgon och så får vi se hur fortsättningen ser ut.

Jag har hört att jordnötssmör ska vara väldigt poppis hos gnagare, har däremot aldrig testat själv utan håller mig till fyrfota fällor istället. Sen är det nog en sanning med modifikation att man inte kan ha både råttor och möss, vi har haft bägge delarna! Sambon hittade en död råtta på vardagsrumsgolvet förra veckan och vi har haft gott om möss som katterna jagar.

Efter att haft dörrarna under diskbänken öppna så har de små rackarna minskat i antal ... :idea:

Japp, du måste stänga till alla "ingångar" för mössen. Jag tätade med skumfogmassa mot golvet runt avloppsröret under diskbänken och sedan dess har de hållt sig borta. En väldigt enkel och smidig åtgärd.

Hur kan möss lära sig att undvika slagfällor? Om de går in i en fälla så dör de ju. Eller står de andra och tittar på och berättar för övriga släkten..

ursäktaa, kunde inte låta bli :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 647
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 844
Däggdjur En dag när jag kom hem hittade jag en död gnagare på golvet. Inte så konstigt med tanke på årstid och gammalt hus, men jag kan inte bli...
2
Svar
20
· Visningar
12 106
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Att förklara döden för barn är inte det lättaste man kan göra i sitt liv. När pojkarnas pappa dog sa jag till dem med detsamma att han...
2
Svar
25
· Visningar
3 432
Senast: FrontLine_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30